Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230 in 1974 244
#11
een Pierburg 2B2 is niet aan te raden, ik heb die er juist uitgegooid omdat hij lastig af te stellen is naarmate ze ouder worden. Je kunt overwegen een Pierburg175 CDUS te monteren, die zaten op de B230A. Dan heb je ook een ander spruitstuk nodig.

Of je huidige carburateur al dan niet gereviseerd?
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#12
Ik had dezelfde combi in mijn 75' er. Ik heb destijds een donor uit 1989 gekocht, een b230f met automaat,
Alles overgezet en klaar. Je hebt de donor wel nodig ivm alle kleine onderdelen die je anders net vergeet mee te nemen bij een sloper.
Antwoord
#13
Dank voor jullie reacties. Leuk om te zien dat iedereen wel weer iets anders denk dan de andere. 
Hoorde ook al van iemand geen gas injectie te veel storingen. 
Denk dus eerst maar kop iets vlaken voor meer comprecie, 4-2-1 uitlaat en dan met carp motor in de auto. Verder is alles later nog makkelijk aan te passen.

Heb iets gelezen van 1,3mm van kop af voor de goede comprecie. Heb een 530 kop. 
Iemand die dit eerder gedaan heeft?
Jeep Wagoneer uit 69 Staat; in resturatie
Volvo 142 uit 72          
Staat; in resturatie
Volvo 244 uit 74          Staat; dagelijkse Auto
Volvo 480 uit 86          
Staat; in resturatie
Volvo 850 uit 96          Staat; Verkocht
Antwoord
#14
Lijkt me erg veel. Als je dat doet bij een 531 kop kan ik me nog iets bij voorstellen bij een NA motor.
Antwoord
#15
Het lijkt mij ook wat veel, ff gegoogeld en 0.03 inch (0.75 mm) van de kop af halen komt bij een b230f op 12.5 compressie.
Op lpg zou het net gaan denk ik maar op benzine lijkt me dat aan de hoge kant.
Er zitten hier vast jongens die het precies weten.
Ik ben ook wel nieuwsgierig.


Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#16
De kop is niet bedoeld om te vlakken. Volvo gebruikte de zuigerhoogte om de compressie te varieren in deze motoren. In het handboek staat 0,5 mm max.
Het verschil tussen B20 en B230 is al enorm, daar kan je wel even mee vooruit. De standaard uitlaat is een redelijke benadering van 4 2 1 trouwens.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#17
Heb de Compressie gemeten van mijn B230F. Is 9,7 / 9,8 in alle cilinders.
Hoeveel zou er af moeten om 10,5 te krijgen?

Zal nog wel even verder onderzoeken of zoals Marc1970 gezegd dat vlakken officieel niet mag?
Iemand daar ervaring mee???
Jeep Wagoneer uit 69 Staat; in resturatie
Volvo 142 uit 72          
Staat; in resturatie
Volvo 244 uit 74          Staat; dagelijkse Auto
Volvo 480 uit 86          
Staat; in resturatie
Volvo 850 uit 96          Staat; Verkocht
Antwoord
#18
Als de kop eraf gaat vanwege een lekke koppakking moet er ook gevlakt worden.
Er zijn ook dunne koppakkingen te koop.
Je hebt je compressie gemeten?
Mag ik vragen hoe.



Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk

Ik heb het bij mijn b230f ook eens gemeten en kwam ergens richting de 14 uit geloof ik.
Mijn b230 met heron kop zat nog hoger, daar heb ik nog ergens foto's van.
De statische compressie van de b230f is 9.5 dacht ik.


Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#19
Heb met een analoog compressie metertje de 4 cilinders gemeten Jerry. 

Een 1985-1990 B230ET heeft een 10,3 compressie. 

Heb inderdaad ook een stuk gelezen dat je een dunnere koppakking kunt gebruiken. 

Ook stuk gelezen dat bij meer dan 2mm van de koop af halen je een kortere riem moet gebruiken en verstelbare nokkenas tandwiel dan ook beter is. 

Als ik 0,65 ga vlakken ga ik van 9,8 naar 10,5.

Meer compressie is voor benzine een hogere oktaan beter. Op pingelen te Verkomen. 

Dus zou ik denken compressie naar 11 voor op gas en dan 98 oktaan benzine rijden. 

Andere gelijke of andere idee'n  Smile
Jeep Wagoneer uit 69 Staat; in resturatie
Volvo 142 uit 72          
Staat; in resturatie
Volvo 244 uit 74          Staat; dagelijkse Auto
Volvo 480 uit 86          
Staat; in resturatie
Volvo 850 uit 96          Staat; Verkocht
Antwoord
#20
Wat je meet is de eindcompressie, de luchtdichtheid van het zuiger-ringen-cilinderwand gebeuren, ongeveer hoeveel bar je motor als fietspomp zou leveren. Wat je bouwt is de compressieverhouding, een maat voor totale cilinderinhoud gedeeld door TDC volume. Ongeveer.

Beide hebben wel iets verband met elkaar maar niet zoveel. De compressieverhouding vd B230F is al vrij hoog, prima voor LPG. De einddruk van je motor zou wel wat hoger mogen, misschien was-ie koud?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 264 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  B230 motor alleen op lpg rijden? gydomatra 19 11.990 2 March 2021, 12:20
Laatste bericht: Mark244
  Verschil geluid B200/B230 Grey240Polar 2 2.617 16 April 2020, 22:11
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230 A in 240 1984 verwarming binnen ineens lauw -warm ? adrianus240 4 3.266 8 December 2019, 18:11
Laatste bericht: Marc1970
  Stationair niet ok B230 jos evers 71 54.074 5 December 2017, 08:04
Laatste bericht: jos evers
  krukas tandwiel B230 André1992 2 2.494 2 February 2017, 15:13
Laatste bericht: Marc1970
  B230 slangmengstuk lpg diameter? Jerry 11 7.645 12 February 2016, 14:58
Laatste bericht: Jerry
  Wat is er nodig om dit B230 blok pas te maken in een 142? Barracuda_82 12 12.640 22 December 2015, 23:31
Laatste bericht: Dopski
  V140 (1974) motorswap, van B20F maar B20a fvz144 5 5.467 30 April 2015, 09:13
Laatste bericht: Marc1970
  Schokkende/bokkende motor Volvo 142 uit 1974 Bavadi 10 8.308 26 April 2015, 10:33
Laatste bericht: boedr

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)