Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 - stotteren rond de 50km per uur
#1
Af- en toe stottert onze Volvo 240 tijdens het rijden. Vooral rond de 50km per uur.

We hebben gemerkt dat het vooral erg is na te laat tanken. We hebben het benzine filter al laten vervangen,
daarna weinig/geen last meer gehad, totdat we weer eens te laat tankten (onze benzinemeter is niet echt (of beter: niet echt) accuraat). 

Vooral als het buiten warm weer is (?), is het stotteren bij vlagen erg. Nu heb ik al begrepen dat het schoonmaken
van de benzinetank een lastig klusje is. Dus we moeten zorgen dat we de tank gevuld houden.

Nu heb ik gelezen over injectie reiniger, is dit zinvol om te gebruiken? Hebben jullie nog andere tips?
Antwoord
#2
Het benzinefilter is erg fijn daar komt niks door. Het enige gruis (eventueel) in de injectoren is restjes van binnenkant leidingen, rubberstukjes, van na het filter. Vreemde storing.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Dankjewel voor je snelle reactie.

Inderdaad vreemd. Degene die het onderhoud doet snapte het ook al niet.
Kan het iets anders zijn? Kleppen? Sensor iets? (je merkt wel, ik ken de vaktermen Smile)
Antwoord
#4
Heeft de volvo een injectie systeem?
Dan zou de in-tank benzine pomp bij dit soort storingen hoofdverdachte nr 1 zijn.
Antwoord
#5
Te veel vocht cq water in de tank waardoor er bij lage stand er te veel waterdeeltjes mee komen.
Er is in de handel van tunap en forte een toevoeging voor in de benzine tank dat het een soort van oplost in de benz waardoor je het makkelijker mee verbrand
Misschien een oplossing voor je probleem

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Antwoord
#6
Ik denk ook aan de intank-pomp...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#7
Bedankt voor de reacties! Ik zal eerst een system cleaner gebruiken, kijken of dat helpt en anders
toch maar eens laten kijken naar de intank pomp.
Antwoord
#8
Stotteren op één bepaalde snelheid doen mij eerlijk gezegd niet meteen aan het brandstofsysteem denken.

Het enige dat ik nog van scheikunde weet is dat water en benzine niet in elkaar oplossen maar dat alcoholen wel in beiden kunnen oplossen. Alcohol kan daardoor ook water in benzine doen oplossen (bij E10 las ik ergens 0,5%).
Nu dat alle benzines wettelijk bepaald een hoeveelheid ethanol moeten bevatten kan ik me niet meer voorstellen dat vocht zich nog in tanks kan ophopen. Ook Euro 95 heeft al jaren (max.) 5% ethanol, E10 max. 10%. In België heeft sinds begin dit jaar Euro 95 dezelfde hoeveelheid ethanol als E10, ook weer bij wet.

Eind vorig jaar heb ik de primaire pomp (intankpomp) vervangen, en de oorzaak van het niet werken was niet de pomp zelf, maar de draaddoorvoer was door corrosie en trillingen kapot gegaan en had daarmee een draadbreuk veroorzaakt. Budgetteer bij voorkeur daarom ook voor een pomphouder/sender unit ("sender unit" = signaalgever voor de bezinemeter, dus als die meter niet betrouwbaar is sla je dan ook meteen twee vliegen in één klap).
Maar... daar heb ik jaren mee rond gereden, tot aan bijna lege tanks aan toe zonder enig ander symptoom dan een wat zoemende injectiepomp (die onder de auto) als de tank <25% vulling was. Die pomp zal daardoor waarschijnlijk wel sneller zijn versleten.

Over vuil in de tank: ook dat zou wel eens reuze kunnen meevallen. Voordat je daar bij voorbaat de schuld aan geeft even onderstaande foto's bekijken van mijn 245 tegen zijn 25e levensjaar. De twee zwarte puntjes is alles wat erin lag, en dat is misschien zelfs pas bij het verwijderen van de pomphouder gebeurd. Het grijs is geen vuil, het is een oxidelaagje op het metaal, linksboven kun je zien waar het filter tegen het metaal heeft geschuurd, en het glimmend gehouden. In het filter vond ik in de naad wat zandkorrels en haren, meer niet. Het filter in de tank houdt alleen grof vuil tegen het filter onder de auto doet het fijnere werk.


[Afbeelding: om7Oqwm.jpg]

[Afbeelding: fqBwQi3.jpg]

Eigenlijk zou mijn eerste vraag zijn of je een "zeurende" of zoemende pomp onder de auto hebt als je tank onder een kwart gevuld is...
Let wel: bij een originele Bosch pomp. Bij goedkopere aftermarket pompen zou het wel eens zo kunnen zijn dat die altijd (irritant) zoemen.
1992 240 Polar (P245) B200F M47
Antwoord
#9
Dankjewel Grey240Polar voor je uitgebreide antwoord!

Vorige week stonden we (voor het eerst, of eigenlijk voor de tweede keer - maar dat was mijn eigenschuld) stil. Even naar de bouwmarkt en de auto wilde niet meer starten. De meneer van de wegenwacht heeft lang werk gehad en alles gecontroleerd (inclusief de intank pomp). Alles werkte naar behoren. Bleek uiteindelijk de krukas sensor te zijn. Met een bypass toch kunnen starten, naar een garage gereden en de volgende dag liep hij weer als een zonnetje.

Tot nu toe heeft hij heerlijk gelopen, geen gestotter - ondanks het warme weer -. Maar ik heb de tank volledig vol getankt. Ik ben benieuwd of dit zo blijft. Ik hou jullie op de hoogte. Zou namelijk een goedkope fix zijn (ik was in totaal 50 euro kwijt).
Antwoord
#10
Goed om te horen dat het probleem lijkt te zijn opgelost.

En ja, de isolatie net boven dat ding begint bij mijn B200F nu ook open te scheuren, voordat ik de 245 weer mee op vakantie neem toch maar eens repareren...
1992 240 Polar (P245) B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor stotteren en stilvallen Niels240 3 237 13 October 2017, 00:21
Laatste bericht: boedr
  Volvo 240 slecht lopen (luchtmassameter) marc-f 7 346 5 October 2017, 22:37
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 b230k uit 1986 wil geen vonk krijgen Efge70 5 435 21 August 2017, 20:36
Laatste bericht: MacVolvo
  Motorcode Volvo Penta B18 MacVolvo 1 167 10 August 2017, 23:45
Laatste bericht: Marc1970
  Stotteren/uitvallen bij koud&gasgeven, tot "herstart" Ohrtmann 5 380 19 July 2017, 23:36
Laatste bericht: Jerry
  volvo 940 2.3 turbo probleem xseto 6 780 25 May 2017, 22:32
Laatste bericht: xseto
  Opgelost: Volvo 240 b230f start moeilijk henri84 5 582 22 March 2017, 12:21
Laatste bericht: Marc1970
  Afstellen Volvo 66 b13 A_A 1 284 13 March 2017, 23:09
Laatste bericht: Marc1970
  Startproblemen Volvo 440 bj 1997 1.8i Pimpmobiel 2 454 8 February 2017, 23:39
Laatste bericht: Dopski
  (Volvo C30) euro-norm stekkechillin 7 901 19 January 2017, 08:26
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)