17 September 2006, 20:43
je ziet geen lucht bellen.
alleen als je het expansvat tot de nok aan toe af vult
de ontluchting van de radiateur komt boven in het vaatje uit en daar staat geen water.
een volvo sist niet als een thermofles.
als de motor warm is (bedrijfstemp.) zet het niet meer uit dus sist hij ook niet meer.
een sissende dop met harde slangen duid op een kleine lek van de koppakking.
er is 1 olie kanaal tussen blok en kop.
als pakking hier zal gaan lekken lekt hij olie naar buiten toe en niet naar waterkanaal.
de olie komt van cil.wand en word door de opbouwende druk langs de koppakking gedrukt en komt zo in het koelsysteem.
dit word alleen maar erger.
omdat het rubber van de koelslangen niet olie bestendig zijn.
krijg je op de duur van die mooie grote slangen van totdat ze open barsten.
met een lekke waterpomp rijden is absoluut de boosdoener geweest.
het drukklepje in de dop kan gaan klemmen maar hij blaast wel af (sist) dus doet het wel.
er komt zo veel druklucht in het koelsysteem dat de dop het niet meer aan kan
en blaast zo de slangen bol , de kachel kraan stuk of te wel het zwakstepunt gaat stuk.
de kop moet gevlakt worden.
de kop is absoluut krom.
ook de bouten moeten vervangen (vooral het oude type bout)
want!!!
het punt waar de pakking lek is word de verbrandingsdruk en temperatuur langs de kop/pakking/motorblok het koelkanaal in geperst.
de temp. is daar zo extreem hoog dat op dat punt het water aan het koken is.
waar het water kookt , komen er damp bellen.
deze gaan via expansiedop uit het koelsysteem (het sissen).
word dit te veel is het net of de dop er bij warme motor eraf word gedraait dan komt met gang het water uit de dop zetten.
ook op dit punt zet het materiaal van kop(alu) en blok(gietijzer) zo extreem veel uit dat de kopbouten daar meer oprekken dan de rest van de bouten.
dit kan je goed merken als je de kop demonteerd alle gaan zwaar los en een paar gaan vrij ligt.
door het extreme uitzetten en warmte krijg je materiaal veranderingen en trekt de kop krom.
als je hier te lang mee door rijd is het onderblok ook krom.
koelvloeistof is demi-water met allerlei toevoegsels die onder andere roesten tegen gaat.
druppelvorming de cil. in door de koppaking (kleine gaatje) geeft roest afzetting omdat het water op de glimmende cil.wand direct reageerd.
leg maar eens een glimmend stukje ijzer neer en doe er een druppel koelwater op je zal zien dat er een roest puntje onstaat.
je kan een lekke koppaking niet meten met een compressie test.
het kleine gaatje vind je niet
en een groter gat is te zien door extreem koelwaterspuiten uit het expansvat.
!!! TIP !!!
draai de bougie's uit de motor en vergelijk ze met elkaar.
degene met waterslag is anders van kleur
conclusie.
rijd niet lang door met kapotte koppakking je krijgt er absoluut meer schade door.
zodra je water bij moet vullen in een motor is het foute boel.
je hoeft motoren niet elke week bij te vullen dus dit moet genoeg zeggen.
een lekkende koelwaterslang , kapotte/lekkende kachelkraan of waterpomp kan al een kapotte koppaking veroorzaken.
dus wees alert
alleen als je het expansvat tot de nok aan toe af vult
de ontluchting van de radiateur komt boven in het vaatje uit en daar staat geen water.
een volvo sist niet als een thermofles.
als de motor warm is (bedrijfstemp.) zet het niet meer uit dus sist hij ook niet meer.
een sissende dop met harde slangen duid op een kleine lek van de koppakking.
er is 1 olie kanaal tussen blok en kop.
als pakking hier zal gaan lekken lekt hij olie naar buiten toe en niet naar waterkanaal.
de olie komt van cil.wand en word door de opbouwende druk langs de koppakking gedrukt en komt zo in het koelsysteem.
dit word alleen maar erger.
omdat het rubber van de koelslangen niet olie bestendig zijn.
krijg je op de duur van die mooie grote slangen van totdat ze open barsten.
met een lekke waterpomp rijden is absoluut de boosdoener geweest.
het drukklepje in de dop kan gaan klemmen maar hij blaast wel af (sist) dus doet het wel.
er komt zo veel druklucht in het koelsysteem dat de dop het niet meer aan kan
en blaast zo de slangen bol , de kachel kraan stuk of te wel het zwakstepunt gaat stuk.
de kop moet gevlakt worden.
de kop is absoluut krom.
ook de bouten moeten vervangen (vooral het oude type bout)
want!!!
het punt waar de pakking lek is word de verbrandingsdruk en temperatuur langs de kop/pakking/motorblok het koelkanaal in geperst.
de temp. is daar zo extreem hoog dat op dat punt het water aan het koken is.
waar het water kookt , komen er damp bellen.
deze gaan via expansiedop uit het koelsysteem (het sissen).
word dit te veel is het net of de dop er bij warme motor eraf word gedraait dan komt met gang het water uit de dop zetten.
ook op dit punt zet het materiaal van kop(alu) en blok(gietijzer) zo extreem veel uit dat de kopbouten daar meer oprekken dan de rest van de bouten.
dit kan je goed merken als je de kop demonteerd alle gaan zwaar los en een paar gaan vrij ligt.
door het extreme uitzetten en warmte krijg je materiaal veranderingen en trekt de kop krom.
als je hier te lang mee door rijd is het onderblok ook krom.
koelvloeistof is demi-water met allerlei toevoegsels die onder andere roesten tegen gaat.
druppelvorming de cil. in door de koppaking (kleine gaatje) geeft roest afzetting omdat het water op de glimmende cil.wand direct reageerd.
leg maar eens een glimmend stukje ijzer neer en doe er een druppel koelwater op je zal zien dat er een roest puntje onstaat.
je kan een lekke koppaking niet meten met een compressie test.
het kleine gaatje vind je niet
en een groter gat is te zien door extreem koelwaterspuiten uit het expansvat.
!!! TIP !!!
draai de bougie's uit de motor en vergelijk ze met elkaar.
degene met waterslag is anders van kleur
conclusie.
rijd niet lang door met kapotte koppakking je krijgt er absoluut meer schade door.
zodra je water bij moet vullen in een motor is het foute boel.
je hoeft motoren niet elke week bij te vullen dus dit moet genoeg zeggen.
een lekkende koelwaterslang , kapotte/lekkende kachelkraan of waterpomp kan al een kapotte koppaking veroorzaken.
dus wees alert