Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(Te veel?) Drukopbouw koelsysteem
#21
je ziet geen lucht bellen.
alleen als je het expansvat tot de nok aan toe af vult
de ontluchting van de radiateur komt boven in het vaatje uit en daar staat geen water.

een volvo sist niet als een thermofles.
als de motor warm is (bedrijfstemp.) zet het niet meer uit dus sist hij ook niet meer.
een sissende dop met harde slangen duid op een kleine lek van de koppakking.

er is 1 olie kanaal tussen blok en kop.
als pakking hier zal gaan lekken lekt hij olie naar buiten toe en niet naar waterkanaal.

de olie komt van cil.wand en word door de opbouwende druk langs de koppakking gedrukt en komt zo in het koelsysteem.
dit word alleen maar erger.
omdat het rubber van de koelslangen niet olie bestendig zijn.
krijg je op de duur van die mooie grote slangen van totdat ze open barsten.

met een lekke waterpomp rijden is absoluut de boosdoener geweest.

het drukklepje in de dop kan gaan klemmen maar hij blaast wel af (sist) dus doet het wel.
er komt zo veel druklucht in het koelsysteem dat de dop het niet meer aan kan
en blaast zo de slangen bol , de kachel kraan stuk of te wel het zwakstepunt gaat stuk.

de kop moet gevlakt worden.
de kop is absoluut krom.
ook de bouten moeten vervangen (vooral het oude type bout)

want!!!

het punt waar de pakking lek is word de verbrandingsdruk en temperatuur langs de kop/pakking/motorblok het koelkanaal in geperst.
de temp. is daar zo extreem hoog dat op dat punt het water aan het koken is.
waar het water kookt , komen er damp bellen.
deze gaan via expansiedop uit het koelsysteem (het sissen).
word dit te veel is het net of de dop er bij warme motor eraf word gedraait dan komt met gang het water uit de dop zetten.

ook op dit punt zet het materiaal van kop(alu) en blok(gietijzer) zo extreem veel uit dat de kopbouten daar meer oprekken dan de rest van de bouten.
dit kan je goed merken als je de kop demonteerd alle gaan zwaar los en een paar gaan vrij ligt.

door het extreme uitzetten en warmte krijg je materiaal veranderingen en trekt de kop krom.
als je hier te lang mee door rijd is het onderblok ook krom.

koelvloeistof is demi-water met allerlei toevoegsels die onder andere roesten tegen gaat.
druppelvorming de cil. in door de koppaking (kleine gaatje) geeft roest afzetting omdat het water op de glimmende cil.wand direct reageerd.
leg maar eens een glimmend stukje ijzer neer en doe er een druppel koelwater op je zal zien dat er een roest puntje onstaat.

je kan een lekke koppaking niet meten met een compressie test.
het kleine gaatje vind je niet
en een groter gat is te zien door extreem koelwaterspuiten uit het expansvat.

!!! TIP !!!
draai de bougie's uit de motor en vergelijk ze met elkaar.
degene met waterslag is anders van kleur

conclusie.

rijd niet lang door met kapotte koppakking je krijgt er absoluut meer schade door.
zodra je water bij moet vullen in een motor is het foute boel.
je hoeft motoren niet elke week bij te vullen dus dit moet genoeg zeggen.

een lekkende koelwaterslang , kapotte/lekkende kachelkraan of waterpomp kan al een kapotte koppaking veroorzaken.
dus wees alert
Antwoord
#22
Nu is alles wel (wetenschappelijk) dichtgetimmerd Tongue

Je kan aan de sleutel... Of je moet gaan zoeken naar een ander motortje..
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#23
abbabak schreef:
sas schreef:Zou het dan niet gewoon de dop kunnen zijn die niet bij 75Kpa opengaat? Of ben ik het kwaad dan verkeerd aan het bestrijden?

Ik zou eerst even verder kijken naar je koelsysteem, hoe oud is de radiator ?
Heb je wellicht ergens roestvorming waardoor het minder stroomt...(oplossing doorspoelen)
Andere dop proberen...
Opbrengst waterpomp....

Zal ik is naar gaan kijken, bedankt. Vandaag met de dop wat losser gereden, alles zat onder de koelvloeistof! Beetje te los dus.....
Ik begin met een andere dop morgen.
URL=http://imageshack.us][Afbeelding: forum244ns6.jpg][/URL]<br />244GL 1980 B21A aut.
Antwoord
#24
Heel bedankt Kaasie en iedereen voor de genomen moeite!, het zijn toch vaak de zelfde mensen die steeds moeten reageren, en dat is best wel is lastig voor diegene. Niets ten nadele van iedereen die ook meedenkt!

Echter wel even de volgende opmerking op jouw teksten:

[size=9px]'het drukklepje in de dop kan gaan klemmen maar hij blaast wel af (sist) dus doet het wel'[/size]

-Dat kwan denk ik doordat ik de dop iets losser had staan ben ik bang, ga ik dus controleren met een nieuwe dop.

[size=9px]'de olie komt van cil.wand en word door de opbouwende druk langs de koppakking gedrukt en komt zo in het koelsysteem'[/size]

-ik heb geen olie in het reservoir, ook geen koelvl. in de olie.

[size=9px]zodra je water bij moet vullen in een motor is het foute boel[/size]

-ik heb geen water hoeven bijvullen, stond altijd op 'min', maar voor de zekerheid tot 'max' afgevuld. Na vandaag staat ie op 'medium' omdat het eruit spoot op de snelweg toen ik 130km/uur reed en de dop dus veel te los had staan...



Wat ik zo vervlend vind is dat als ik de kop ga demonteren, kom ik er misschien achter dat dit het niet is :? . De radiateur is volgens mij ook vernieuwd in Zweden. Er zit een stickertje op met 12 maanden garantie en het is niet de originele, maar zo te zien wel een aantal jaren oud. Ik had nog het idee dat deze niet zo heel goed doorstroomde, omdat de onderste slang veel minder heet is dan de bovenste slang, ook als de thermostaat open is, als de motor dus het lange circuit gebruikt (denk ik).

Ook wel belangijk misschien: er zit zeker geen olie in de koelloeistof, maar er kleeft wel wat kauwgomachtig spul rondom aan de binnenkant van het schroefdraad van het expansievat. Wellicht is er ooit wat toegevoegd tegen een lekke radiator ofzo, en is toen uiteindelijk toch de radiator vervangen.
URL=http://imageshack.us][Afbeelding: forum244ns6.jpg][/URL]<br />244GL 1980 B21A aut.
Antwoord
#25
sas schreef:....maar er kleeft wel wat kauwgomachtig spul rondom aan de binnenkant van het schroefdraad van het expansievat. Wellicht is er ooit wat toegevoegd tegen een lekke radiator ofzo, en is toen uiteindelijk toch de radiator vervangen.

Ai, dat lijkt me troep...dus wellicht ook langs vernauwingen...zeker thermostaat controleren, de aftapkraan. Doet je verwarming het probleemloos ?

Koud en warm verschil hoort tussen de 2 radiatorslangen. Je radiator doet het dus Big Grin
[img][/img]
Antwoord
#26
Ik ben net bij de volvo dealer geweest en heb voor 10 euro mijn koelwater laten testen. De uitslag was , dat er teveel HC in het water zit. En dat kan duiden op een lekke koppaking. (maar misschien is die uitslag zowieso positief als je olie in het koelwater hebt)

Misschien ook een idee voor jou SAS.
Antwoord
#27
abbabak schreef:
sas schreef:....maar er kleeft wel wat kauwgomachtig spul rondom aan de binnenkant van het schroefdraad van het expansievat. Wellicht is er ooit wat toegevoegd tegen een lekke radiator ofzo, en is toen uiteindelijk toch de radiator vervangen.

Ai, dat lijkt me troep...dus wellicht ook langs vernauwingen...zeker thermostaat controleren, de aftapkraan. Doet je verwarming het probleemloos ?

Koud en warm verschil hoort tussen de 2 radiatorslangen. Je radiator doet het dus Big Grin

Ja was een een stomme opmerking over die slangen, wist ik bij later inzien ook wel.... :oops: De verwarming werkt erg goed, een beetje op warm zetten en het wordt direct warm in de auto.

Ben even bij de 200specialist geweest, en volgens hem kan het idd ook nog de thermostaat zijn. Als deze niet helemaal opengaat. Ik haal deze er donderdag uit, leg er een pakkinkje tussen en ga dan rijden. Kijken of (als ie goed warm is) er nu minder druk op het systeem komt.

Ben benieuwd. Ikzelf ben van mening dat het niet de koppakking is maar misschien is dit wishful thinking.... Het kan, maar de symptomen kunnen ook andere oorzaken hebben. Ik ga zoveel mogelijk uitsluiten alvorens de kop te demonteren. Heb in ieder geval weer een positief punt, want de glt/turbo velgen liggen er inmiddels op, gespoten en wel en dat staat errrrug mooi Big Grin
URL=http://imageshack.us][Afbeelding: forum244ns6.jpg][/URL]<br />244GL 1980 B21A aut.
Antwoord
#28
marcusjan schreef:Ik ben net bij de volvo dealer geweest en heb voor 10 euro mijn koelwater laten testen. De uitslag was , dat er teveel HC in het water zit. En dat kan duiden op een lekke koppaking. (maar misschien is die uitslag zowieso positief als je olie in het koelwater hebt)

Misschien ook een idee voor jou SAS.

ja kan ik ook is doen, maar er zit zo te zien geen olie in.
URL=http://imageshack.us][Afbeelding: forum244ns6.jpg][/URL]<br />244GL 1980 B21A aut.
Antwoord
#29
Ow... Is het HC...

Tongue
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#30
HC? Wat is dat??
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 381 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  schema koelsysteem gydomatra 4 2.212 5 April 2021, 20:02
Laatste bericht: BartJu
  stationair veel te rijk als de aanjager aan gaat Prins 5 4.284 22 October 2015, 14:14
Laatste bericht: Prins
  aftappen koelsysteem ontluchten / afdichtklemmen jero 3 4.270 5 May 2015, 15:26
Laatste bericht: Dopski
  Veel regenereren v50 2005 met hoog verbruik tot resultaat Mr.Grien 7 7.259 29 January 2015, 12:00
Laatste bericht: Mr.Grien
  Koelsysteem 142 B20 vraag 142&amp;RS2000 0 3.278 25 January 2014, 08:07
Laatste bericht: 142&RS2000
  B230F zuipt zeer veel op LPG en benzine dens245polar 22 14.061 6 April 2013, 22:35
Laatste bericht: dens245polar
  te veel toeren Dennis 1 2.159 24 February 2013, 21:59
Laatste bericht: Marc1970
  te veel olie verlies volvo 244 diesel van 1983 Ridouan 0 1.966 18 February 2013, 13:11
Laatste bericht: Ridouan
  Drukopbouw onder kleppendeksel 740 benzine carburateur Amazon62 7 6.666 8 January 2013, 01:59
Laatste bericht: DennisvdB

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)