Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(Te veel?) Drukopbouw koelsysteem
#1
Ik heb wellicht een probleempje met m'n koelsysteem. De bovenste koelslang was erg 'dik' geworden (ballonachtig), en heb ik laten vervangen. Nu bouwt het systeem veel druk op, de slang is vrij hard direct als de motor warm wordt. Het enige wat de garage denkt is de koppakking, maar gezien de (zie onder) ontbrekende symptomen hiervan heb ik het idee dat het ook de dop van het expansievat kan zijn? Hier perst ie wel hÃÂÃÂl iets vloeistof door, maar dit kan misschien te weinig zijn, dat ie z'n druk niet kwijt kan? Of een verstopte radiateur?

-Het systeem koelt goed, meter altijd zo goed als horizontaal
-geen koelwater verlies, geen olie in koelvloeistof
-geen koelwater in olie
-auto rijdt gewoon goed

Iemand een ervaring of een idee? Ik ben bang dat ik straks ergens stilsta anders!
URL=http://imageshack.us][Afbeelding: forum244ns6.jpg][/URL]<br />244GL 1980 B21A aut.
Antwoord
#2
Ik heb ook een enorme druk op't koelsysteem, geen idee of het normaal is of niet, als ik de dop er af draai ontspannen alle slangen gelijk Tongue net of het leeft, wel grappig. Ik ben ook benieuwd?
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
#3
Als je wilt weten of het de koppakking is, moet je (bij koude motor) de dop van het exoansievaatje afdraaien, de motor starten en kijken of er borrels in het expansievaatje opkomen. Zo ja, lekke koppakking en zo nee, heeft de druk in het koelsysteem een andere oorzaak.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#4
Ga het morgen ochtend direct proberen, jij ook Mastertje?
URL=http://imageshack.us][Afbeelding: forum244ns6.jpg][/URL]<br />244GL 1980 B21A aut.
Antwoord
#5
yup Smile
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
#6
Ik heb ook druk op mijn koelsysteem. Als ik mijn tankje tot max afvul, raakt al gauw het tankje een stuk leger, ik vul hem al niet meer bij, want het heeft geen zin. Ik laat hem gewoon rond de min hangen.
Opkokers gehad toen ik door duitsland met 160 reed midden in de winter. toen ging ook de temperatuur iets boven normaal stijgen, terwijl deze altijd een stukje onder normaal stond.

Kapotte koelwaterpomp gehad, inmiddels vervangen. Veel water verloren, nooit geen hoge temperatuur gezien. Het was dat ik toevaliig mijn reservoir controleerde en er niks inzat.

Ik heb al een keer op druk getest en bij 0,6 bar gaat de dop van het koelwaterreservoir netjes open, dus dat is goed.


Thermostaat getest is ook goed.
temepratuursensor vervangen is ook goed
Radiateur vervangen want was in slecht staat. (veel lamellen uitgebrokken)
Temepratuurmeting heb ik al die tijd ook niet vertrouwd en heb alles gecontroleerd,(want bij de opkokers is de temperatuur nooit in de buurt van het rood gekomen)
Zelfs de spanningsstabilisator die de meetspanning afgeeft naar de sensor heb ik getest. Die heb ik daarmee ook gesloopt. Nieuwe stabilisator bij scandcar kost 80 euro shitzooi.

Ik rijd hier al 50.000 km mee, maar nu kriijg ik er ook een beetje smeerolie bij in het koelwaterreservoir.

Ik heb inmiddels een donkerbruin vermoeden dat het de koppakking is.

Ik heb net ook de motor gestart met de dop van koelreservoir eraf, maar ik zie geen bellen in het reservoir. Heb hem ook warm laten worden en toen nog steeds geen bellen. Toen draaide ik de dop er op en heb de motor uitgezet en toen weer de dop eraf gedraaid, toen kon ik in de radiator luchtbellen horen ontsnappen.

Als ik optrek denk ik luchtbellen door mijn kachel te horen gaan.

Kan iemand uitsluitsel geven over wat het is?
Of een andere manier om de koppakking te testen?
Antwoord
#7
marcusjan schreef:Opkokers gehad toen ik door duitsland met 160 reed
Het is wel logisch dat je bij een warme motor en zware belasting eerder een luchtlek aantreft tussen cilinder en koelwater.
Het klinkt dus alsof de jouwe een beetje kapot is.
Citaat:want bij de opkokers is de temperatuur nooit in de buurt van het rood gekomen)
Zelfs de spanningsstabilisator die de meetspanning afgeeft naar de sensor heb ik getest. Die heb ik daarmee ook gesloopt. Nieuwe stabilisator bij scandcar kost 80 euro shitzooi.
De koeltemp wordt gemeten midden in het blok. Het water hoeft helemaal niet te koken, de cilinderdruk van 10 bar drukt lucht door de koppakking naar je koelsysteem. Ik ben mijn zener-diodes ff kwijt maar de spanningsstabilisator achterop het dashbord is voor 50 cent te repareren....als ik ze weer gevonden heb schrijf ik mijn bevindingen wel op Big Grin
Heb je meer haast vraag dan naar zener diodes om en plaats die tussen de + en - in de stabilisator.
Citaat:Ik heb net ook de motor gestart met de dop van koelreservoir eraf, maar ik zie geen bellen in het reservoir. Heb hem ook warm laten worden en toen nog steeds geen bellen. Toen draaide ik de dop er op en heb de motor uitgezet en toen weer de dop eraf gedraaid, toen kon ik in de radiator luchtbellen horen ontsnappen.
Testen met een compressiemeter, hoewel bij jou het probleem zich lijkt voor te doen onder zware belasting met warme motor.

Maar ja, klinkt echt als een koppakking, hopelijk is je kop nog van binnen roestvrij...
Een koppakking vervangen zijn de kosten niet als je het zelf doet. Het is 4 tot 6 uur werk...als je je auto niet afgeragd hebt is je kop vaak ook nog goed...en dus kan je volstaan met de pakking.
Bij revisie: kop vlakken, kleppen, seals wordt het allemaal een stuk duurder...
Elke garage met een redelijke monteur moet het in 4 uur kunnen
[img][/img]
Antwoord
#8
Er zit olie in je koelvloeistof.



Heb je ook al gecontroleerd of er koelvloeistof in je olie zit?



Drupje olie op een heet plaatje doen. mag niet knetteren. Kan ook een aansteker bij de peilstok houden. (Kijk wel uit voor je aansteker)



Op het clubforum is ook nog wel wat info te vinden klik hier
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
#9
240estate schreef:Er zit olie in je koelvloeistof.

Heb je ook al gecontroleerd of er koelvloeistof in je olie zit?

Drupje olie op een heet plaatje doen. mag niet knetteren. Kan ook een aansteker bij de peilstok houden. (Kijk wel uit voor je aansteker)

Op het clubforum is ook nog wel wat info te vinden klik hier

Kan toch ook wat vocht zijn wat knettert? Als je weinig rijdt is dit volgens mij zeer wel mogelijk.
URL=http://imageshack.us][Afbeelding: forum244ns6.jpg][/URL]<br />244GL 1980 B21A aut.
Antwoord
#10
Peter Timmer schreef:Als je wilt weten of het de koppakking is, moet je (bij koude motor) de dop van het exoansievaatje afdraaien, de motor starten en kijken of er borrels in het expansievaatje opkomen. Zo ja, lekke koppakking en zo nee, heeft de druk in het koelsysteem een andere oorzaak.

Vanochtend de motor gestart en de dop eraf en kijken: Geen luchtbelletjes gezien. Het water trilt wel wat door de trillingen in de motor, maar echte luchtbelletjes niet gezien. Heb de motor ca. 10 min. laten lopen. Dop er weer opgedaan en er wordt direct weer druk opgebouwd, al werd de slang niet zo hard als eerst. Ik heb nu de dop van het expansievat niet zo vast gedraaid tot ie niet verder kon. Nu sist de dop iets, ook als je de motor uitzet blijft ie iets sissen als een dop van een thermoskan die niet helemaal goed dicht zit :roll:

Zelf heb ik het idee dat het overdrukventiel wellicht iets vast zit na 26 jaar.

Wat denken jullie, zo met de dop iets minder vast gaan rijden en uitproberen of een nieuwe dop halen en rijden? Of kan dit het probleem niet zijn?
URL=http://imageshack.us][Afbeelding: forum244ns6.jpg][/URL]<br />244GL 1980 B21A aut.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 381 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  schema koelsysteem gydomatra 4 2.212 5 April 2021, 20:02
Laatste bericht: BartJu
  stationair veel te rijk als de aanjager aan gaat Prins 5 4.284 22 October 2015, 14:14
Laatste bericht: Prins
  aftappen koelsysteem ontluchten / afdichtklemmen jero 3 4.270 5 May 2015, 15:26
Laatste bericht: Dopski
  Veel regenereren v50 2005 met hoog verbruik tot resultaat Mr.Grien 7 7.259 29 January 2015, 12:00
Laatste bericht: Mr.Grien
  Koelsysteem 142 B20 vraag 142&amp;RS2000 0 3.278 25 January 2014, 08:07
Laatste bericht: 142&RS2000
  B230F zuipt zeer veel op LPG en benzine dens245polar 22 14.062 6 April 2013, 22:35
Laatste bericht: dens245polar
  te veel toeren Dennis 1 2.159 24 February 2013, 21:59
Laatste bericht: Marc1970
  te veel olie verlies volvo 244 diesel van 1983 Ridouan 0 1.966 18 February 2013, 13:11
Laatste bericht: Ridouan
  Drukopbouw onder kleppendeksel 740 benzine carburateur Amazon62 7 6.666 8 January 2013, 01:59
Laatste bericht: DennisvdB

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)