Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1993 polar b200f sputtert en slaat af
#1
goedenavond!

mijn 1993 polar heeft onlangs een vervelend probleem: de motor sputtert en slaat af nadat het [prima] gestart is. het gaat een tiental seconden goed, daarna begint het sputteren en slaat het na ongeveer 30 - 40 seconden af.

ook tijdens het rijden bij het stoppen voor bijvoorbeeld een stoplicht gebeurt het. 

tevens meen ik een gebrek aan vermogen te bespeuren als ik het gaspedaal intrap tijdens het rijden.

de zelfdiagnose gaf de volgende meldingen:
2-2-1 – Lambda control – engine running too lean at part load
1-2-1 – Mass air flow meter signal faulty or missing
1-1-3 – Lambda control – engine running too rich/lean

ik heb inmiddels het luchtfilter vervangen en de contactpunten van de stekker op de luchtmassameter schoongemaakt [zat witte troep op]. 
dat heeft geen merkbare verbetering opgeleverd. met de stekker uit de luchtmassameter sputtert de volvo nog erger en slaat het sneller af, daardoor hoop ik dat deze meter nog enigzins werkt.

graag uw advies in deze,

goed weekend!
-sander
Antwoord
#2
Dat-ie zelfs zonder LMM nog sputtert, is wel vreemd. Normaal, zonder LMM, zou de motor in een noodloop gaan draaien, met een iets rijk mengsel, op basis van het toerental meer niet. Zodat de motor vrij lomp reageert op gasgeven, maar wel zonder schade thuis komt.

Kijk s naar de toerentalsensor achterop het motorblok, hangt boven het vliegwiel. Als de isolatie vergaan is en er los bijhangt, is-ie kapot. Bekijk de bougies, zwart, versleten?
Kijk of er benzine in de vacuumslang vanaf de brandstofdrukregelaar zit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
dankjewel Marc voor je tijd en info.

de toerentalsensor zag er op zich ok uit, ik zie alleen dat de draden zichtbaar zijn [het rubberen omkapsel is gescheurd].

bougies zijn schoon en er zit geen benzine in de vacuumslang.

heb voor het sfeertje de stationair stelschroef iets aangedraaid, je hoort dat ie meer toeren draait, echter na een seconde of 10 - 15 begint het gepruttel weer.

ik zit er aan te denken om de trottle body af te koppelen en te reinigen. is dat een idee?

groet!
-sander
Antwoord
#4
Citaat:ik zit er aan te denken om de trottle body af te koppelen en te reinigen. is dat een idee?

Zeker een idee, zie ook: http://volvolvo.nl/thread-2441.html, Punt 6
Aan de andere kant, als je de bedrading kunt zien van de bdp sensor, kun je beter die vervangen.
Lastig bij te komen, maar met een hand vol verlengstukken en knietjes kom je heel eind .
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#5
De isolatie vd sensor is essentieel, deze bevat een afscherming tegen elektromagnetische ruis (alu folie). Zonder deze folie raakt het signaal verstoord (is maar een zwak signaal), totdat de computer er niks mee kan en de motor stopt.
Voor nood kan je de folie weer om de draden wikkelen, de isolatie ongeveer terugstoppen en het geheel met PVC plakband fixeren. Eigenlijk rijdt mijn 240 zo al jaren rond.

Het stationair moet je terug naar origineel stellen volgens: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineF...Adjustment omdat de computer het verder zelf erg goed kan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
dank voor uw antwoorden, Heren

voor de duidelijkheid: het is niet dat de draden ontbloot zijn, het zwarte rubber is ongeveer een cm boven de rubberen verdikking van de sonde opengescheurd, zodat ik de 2? draden binnenin kan zien. maar vervangen lijkt mij ook verstandig.

daarnaast heb ik zojuist nog een keer aan de vacuumslang geroken en nu kon ik wel degelijk benzine ruiken. ik weet niet of er 0 benzinelucht te ruiken hoort te zijn maar ook gezien de leeftijd van het ding lijkt vervanging hiervan niet onverstandig.

een laatste punt: ik heb de 'geavanceerde' diagnose uitgelezen [2x 1s knopje indrukken] en bij de test waarbij je het gaspedaal half in dient te drukken bleef het lampje knipperen [ipv code 3-3-2]. plankgas gaf code 3-3-3 [betekent dit dat de toerentalsensor dan wel werkt?] en starten gaf code 3-3-1. als ik het allemaal goed begrijp betekent dat dat de stationair test niet is gelukt.

al met al zou de bestel lijst dan zijn: een toerentalsensor, een benzinedrukregelaar, een gasklephuis pakking en een spuitbus carb cleaner. iemand tips of aanvullingen voor dit lijssie?

nogmaals bedankt, u helpt mij enorm hiermee.

groet!
-sander
Antwoord
#7
goedenavond,

ik was vergeten een follow up te geven, excuus.

auto naar de garage gebracht, luchtmassameter bleek stuk. is vervangen en de auto loopt weer prima.

goed weekend!
-sander
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230A slaat af op LPG adrianus240 4 748 31 March 2023, 23:55
Laatste bericht: adrianus240
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.060 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  240 Polar stottert als tank onder 2/3 niveau komt. Brandstofpomp? marc-f 6 1.947 14 June 2022, 07:29
Laatste bericht: marc-f
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.049 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  940 slaat niet aan.. Jambon 5 2.124 5 February 2022, 22:30
Laatste bericht: skidje
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 2.462 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 3.492 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 6.913 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  Losse aansluiting B200F motor Arnic 2 1.440 18 February 2021, 22:20
Laatste bericht: TeunTimmermans
  Volvo 240 GLE 1993 start niet Lucca076 5 2.336 17 February 2021, 23:02
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)