Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Normale olie temperatuur D24TIC
#1
Question 
Hallo iedereen!

Ik rij nu ongeveer een jaar met mijn volvo 740 met een d24TIC uit een VW LT3 en heb gemerkt dat er iets mis is met de olie. Na een paar olie-wissels, 2 versleten turbo's en een gebarstte cilinderkop, hebt ik een olie temperatuur meter gekocht zodat ik de temperatuur in de gaten kon houden.

Na 15 minuten rijden aan een constante 130km/u gaat mijn olie temp tot 125°C. Toen ben ik van de autostrade afgereden,dus ik weet niet of hij nog hoger zou gaan. Het was 20°C buiten en de olie was 70°C toen ik de autostrade opreed.

Toen ik de oliekoeler uiteen haalde, zag ik niets raars. Niet geblokkeerd ofzo...
Ik heb al een andere thermostaat en thermostaat-houder geprobeerd, maar dit veranderd niets.

Dus mijn vraag is:
Heeft er iemand een olie temp meter, zodat ik de waardes kan vergelijken?
Is er iets aan mijn olie-koeler dat ik nog kan nakijken of het probleem kan zijn?

Alvast bedankt!
Antwoord
#2
Dit lijkt mij vrij hoog voor de D24TIC, die van mij in de 760 komt alleen boven de 104 graden uit met 30 graden buitentemperatuur en klimmend in de bergen in Oostenrijk. Als ik van Nijmegen naar Apeldoorn rijd in de zomer is de olietemp mooi 90 graden op het moment dat ik Apeldoorn indraai, bij Grijsoord hangt deze net iets boven de 75 graden (allemaal snelweg)

Hang er eens een vaste tempmeter in van een fatsoenlijk merk en kijk eens wat hij dan doet ?
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord
#3
Inderdaad even een testopstelling maken lijkt mij het beste. Bij een 240 heb je een olietemperatuursensor die in de carterplug zit verwerkt. Misschien dat zoiets voor de 740 ook te krijgen of te maken is, dan kun je relatief eenvoudig een kabeltje naar binnen brengen en hier een temperatuurmeter aan hangen.

Exacte waarden weet ik niet maar mij is altijd verteld (bind me hier niet op vast) dat de olietemperatuur best even boven de 100 graden mag komen maar beter is om die rond de 80-90 graden te hebben. Zeker als je een oliekoeler hebt zou dat moeten kunnen. Er zal een bepaalde reden zijn dat je olie zo warm wordt, misschien de verkeerde viscositeit? Controleer die even voor de zekerheid op kroon-oil.com of vraag hem bij de dealer of een specialist na.
Antwoord
#4
In de TDIC motoren moet (!!) 15W40 minerale olie en geen halfsyntheet of iets dergelijks. Let op, juist op de site van Kroon staat vermeld dat er 5W30 in moet, dit absoluut niet doen want is veels te dun en voldoet niet aan de VW normen die voor dit blok gelden.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  welke olie? Ik Rol 10 11.002 31 May 2011, 23:49
Laatste bericht: Anthony
  engine swap D24 D24TIC '78 volvo 245 240diesel 30 37.993 6 February 2011, 13:53
Laatste bericht: patrick2wd
  info tips motor wissel 240 van d24 naar d24tic d24tic power 28 20.392 13 October 2010, 14:51
Laatste bericht: aRjen.T
  Temperatuur grafiek D24TIC 240diesel 2 5.882 10 July 2010, 13:20
Laatste bericht: 240diesel
  Welke uitlaat voor 244 met D24tic motor GJ244D6 12 10.824 29 June 2010, 17:33
Laatste bericht: 240diesel
  Koppeling D24tic GJ244D6 11 9.381 2 May 2010, 16:16
Laatste bericht: 240diesel

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)