Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stationair niet ok B230
#31
Hij regeld bij warme en koude motor.
De stappen motor kun je ook schoonmaken, stekkertje ook even controleren en de draadjes in de stekker ook even nakijken of ze vast zitten.


Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#32
Hoi Jerry,

Ik heb hem al uitgebouwd gehad en schoongemaakt, stekkers gecontroleerd, maar dat mocht niet baten.
Als de motor stationair teveel toeren maakt en ik knijp een van de twee slangen langzaam dichter en de stationairloop veranderd daarmee niet, is dat een teken dat hij zijn werk niet doet?
Vandaag dus stekker van de stappenmotor af en dat maakte geen verschil, motor bleef stationair verhoogd draaien. Is dat niet ook een teken dat de stappenmotor kaduuk is?
245 1993
Antwoord
#33
Als het dichtknijpen van de slang aan de stappenmotor (IAC) geen effect heeft als het gaspedaal niet is ingetrapt (voorwaarde is natuurlijk dat de TPS zijn werk correct doet), dan kan deze klep niet de oorzaak zijn.

De functie van de klep is om het motortoerental constant te houden op het moment dat je het gaspedaal niet in trapt. Stationair dus, tik het pedaal ook maar iets aan en nou ben jij degene die het zaakje moet regelen, met je rechter voet.
Stationair kan het toerental variëren door het variëren van de belasting. Dit kan bijv. als de fan gaat draaien, het elektrisch circuit meer stroom gaat trekken (en daardoor de dynamo zwaarder laat draaien) of eventueel een airco die inschakelt. Maar ook manoeuvreren zonder gas te geven, dus alleen met de koppeling.

Zodra de stationair draaiende motor belast wordt ziet de ECU dit en laat de IAC wat verder openen zodat de motor zo goed mogelijk (binnen 200 tpm variatie) op zijn stationair toerental blijft. Verder open betekent uiteraard meer lucht, net als bij de normale gasklep. Knijp je de slang dicht, dan zou je bij een onterecht open staande IAC zelf de luchtstroom beperken, maar aangezien dit niet gebeurt, denk ik dat je de oorzaak dus ergens anders moet zoeken.

Overigens is de IAC makkelijk te testen. Op mijn B200F zat er een met een 2-polige connector. Op die twee polen moet je een weerstand van ongeveer 8 ohm meten. Daarnaast heb ik de beschikking over een labvoeding waarmee ik een spanning van 0 V langzaam kan opregelen. Hoe verder je richting 12 V komt, hoe verder de klep beweegt. Geen 8 ohm (d.w.z. veel te hoog of oneindig) of geen beweging van de klep bij het opvoeren van de spanning, duidt op een overleden IAC.
Geen voeding, geen nood. De procedure in de Haynes manual gebruikt gewoon de accu om de IAC te openen en sluiten.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#34
Maar als de IAC nou onterecht openstaat?

Ik bedoel onterecht dicht staat..
245 1993
Antwoord
#35
Dicht = weinig lucht = laag toerental, zeker niet de 1500 tpm die jij beschrijft.
Bij een correct werkende IAC zou je door het dichtknijpen van de slang zelfs de motor kunnen laten afslaan.

Lees ook even het antwoord van swiftjustice44 in deze thread op een soortgelijke vraag.
Het interessante stukje zal ik hier quoten:
Citaat:After you feel comfortable the TPS is correctly adjusted try this. After the car is good and warmed up and idling too fast....take a pair of vise grips and clamp off the hose (either one) on the IAC and see if idle drops as you clamp harder. The ideal tool for this is a hose clamp pliers but vise grips will do if your hoses are in good shape. Assuming your idle drops, you may conclude your IAC is ill if not dead.

Jouw toerental zakt niet bij het dichtknijpen van de slang. M.a.w. de motor moet via een andere weg zijn lucht krijgen dan de IAC.

Als de motor weer eens wel normaal stationair loopt kun je nog eens de slang van de IAC dicht knijpen, kijken of het dan wel verschil maakt.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#36
Knijp de slang van de rembekrachtiger eens dicht.
Of ergens anders een vacuüm lek.

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#37
Bedankt voor de uitvoerige uitleg. Ik moet het meestal drie keer lezen om het helemaal te begrijpen en voor me te zienSmile

Ik denk dat we elkaar ergens verkeerd hebben begrepen. Het dichtknijpen van de slangen had ik nog niet geprobeerd! De vraag was alleen wat als ik die slang dichtknijp?

Welnu, ik had vanmorgen even de kans een van de slangen dicht te knijpen bij verhoogd toerental. Na het dichtknijpen zakte het toerental aanmerkelijk. Daaruit mag ik concluderen dat de IAC het loodje gelegd heeft?
245 1993
Antwoord
#38
@ Jerry: het dichtknijpen van de slang van de rembekrachiger had geen effect op het toerental.
Voorts met stilstaande motor enkele keren gepompt tot het vacuum eruit was, toen gestart en dan trekt hij het pedaal dieper.
245 1993
Antwoord
#39
(14 April 2017, 09:21)jos evers schreef: Bedankt voor de uitvoerige uitleg. Ik moet het meestal drie keer lezen om het helemaal te begrijpen en voor me te zienSmile

Ik denk dat we elkaar ergens verkeerd hebben begrepen. Het dichtknijpen van de slangen had ik nog niet geprobeerd! De vraag was alleen wat als ik die slang dichtknijp?

Welnu, ik had vanmorgen even de kans een van de slangen dicht te knijpen bij verhoogd toerental. Na het dichtknijpen zakte het toerental aanmerkelijk. Daaruit mag ik concluderen dat de IAC het loodje gelegd heeft?

Inderdaad!
Ik interpreteerde deze zin:

Citaat:Als de motor stationair teveel toeren maakt en ik knijp een van de twee slangen langzaam dichter en de stationairloop veranderd daarmee niet, is dat een teken dat hij zijn werk niet doet?

...als dat je het al geprobeerd had, en dat het geen verschil maakte. Nou het toerental wel zakt zou ook ik de IAC als hoofdverdachte beschouwen.

Je rembekrachtiger lijkt me gewoon in orde.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#40
Merci. Ik was wellicht ook wat onduidelijk.
Heb al wat gegoogled naar IAC's.
Zijn geen goedkope delen.
Imitatie is goedkoper, maar of ik dat wil.
Bosch zo rond de 160-165 euro. Of toch maar een gebruikte opsnorren.
245 1993
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230FK start niet meer nadat ik aan het dashboard gezeten heb. Volvorine 2 122 17 May 2018, 18:53
Laatste bericht: Volvorine
  Schommelend stationair toerental B30E 244GL1978 4 266 6 April 2018, 22:44
Laatste bericht: 244GL1978
  B23F Stationair uitgevallen en start niet meer Van Schellen 11 705 13 March 2018, 23:34
Laatste bericht: Jerry
  Opeens inhouden en niet vlot acceleren b21e black245 28 5.214 26 February 2018, 21:40
Laatste bericht: DjeeDjee
  Mijn 240 start niet meer! siemenbierings 6 485 8 February 2018, 23:36
Laatste bericht: siemenbierings
Sad Motorprobleem dat ik maar niet verholpen krijg. Ohrtmann 14 1.360 29 December 2017, 17:50
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Slecht lopen B21FT K-Jet, uitvallen stationair en stotteren met rijden, help! marc-f 3 470 23 November 2017, 13:31
Laatste bericht: Nicolaas H
  Carter overdruk, te fixen of niet? marc-f 1 459 5 October 2017, 22:35
Laatste bericht: Marc1970
  240 Loopt niet op benzine (maar wel super op gas). Tips gevraagd! marc-f 5 876 5 September 2017, 13:00
Laatste bericht: Quick-T
  164 wil niet lopen.... 244GL1978 14 2.012 15 August 2017, 19:25
Laatste bericht: 244GL1978

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)