Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stationair niet ok B230
#11
OBD codes uitlezen is inderdaad altijd interessant. Nog nooit gedaan bij mijn 240. Ik zal het bewuste kastje eens opzoeken en de AMM stekker schoonmaken. Doordeweeks heb ik daar niet zoveel tijd voor meestal, maar ik zal zeker mijn bevindingen hier posten als ik eraan toekom. Ik vond deze handige link ook nog inzake het uitlezen van codes:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=122391

Het reinigen van de AMM internals laat ik vooralsnog even voor wat is. Beetje risky.
245 1993
Antwoord
#12
Wat houden jullie aan kwa onderhoudsinterval voor ontstekingsdelen zoals bougie's, kabels, rotor en verdelerkap?
245 1993
Antwoord
#13
Bougies maak ik jaarlijks wel eens schoon en vijl ik weer hoekig, kabels vervang ik door andere gebruikte als ze niet meer op de bougies klemmen, de rest gaat al 100.000 km onveranderd door. Sommige kabels ook. De rotor zit vastgeroest op z'n as. Kap heb ik wel eens een andere geprobeerd, maakte geen bal uit.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#14
(28 March 2017, 19:53)jos evers schreef: Wat houden jullie aan kwa onderhoudsinterval voor ontstekingsdelen zoals bougie's, kabels, rotor en verdelerkap?

Leuke vraag.

Bougies: 20.000 km per de aanbeveling in de Haynes handleiding.
Ze staan bloot aan een helse omgeving en ik ken iemand met een Ford V6 waarbij de isolator bij 3 van de 6 cilinders stuk was gegaan. Ik neem voor die 10-12 euro liever het zekere voor het onzekere.
Je kunt na zo'n afstand ook mooi de toestand van de motor zien aan het uiterlijk van de bougies. De langzaam steeds rijker lopende motor merkte ik pas een paar maanden geleden aan de symptomen, maar mijn bougies verraadden al zeker de laatste 3 wissels dat er iets niet helemaal goed was en heel langzaam steeds erger werd.

Kabels: onlangs gedaan toen drie van de vijf (vier + de kabel tussen bobine en distributeur) oneindig hoge weerstand bleken te meten. Deze waren nog de originelen uit 1992 want de datecode stond op de kabels gedrukt. Dit maakte geen verschil in starten of stationair lopen, wel op de snelweg, de motor liep "smoother". Iets wat ik totaal niet had verwacht.
De oude kabels hadden zo'n 25 jaar en 310.000 km achter de rug.
Ik zou hier geen termijn voor voorschrijven, gewoon af en toe met een multimeter de weerstand meten en vervangen indien nodig.

Rotor: deze heb ik meen ik ooit eens vervangen toen ik zag dat er een scheurtje in het plastic zat en onlangs bij een grote beurt. De punt van de rotor was erg onregelmatig geworden.
Dus: vervangen als het nodig lijkt. Bij tussentijdse controle niet aan vijlen, hooguit aan de wang van een band de aanslag afvegen.

Kap: onlangs met de grote beurt. Voornamelijk vanwege het verschil dat de kabels maakten. Aan de overslagpunten was een soort aanslag ontstaan die eraf viel bij het aantikken en dus een grotere afstand veroorzaakten. In zo'n meegeperst rond cirkeltje met data en een pijl kon ik zien dat de kap van 2002 was. De kleur was ook aardig van typisch Bosch-rood naar bruinig verkleurd. Ik zou denk ik voortaan 100.000 km aanhouden.

De laatste twee gaven geen merkbare verbetering, maar nou is preventief onderhoud dan ook wel iets dat zou plaats moeten vinden voordat er merkbare achteruitgang is.
1992 240 Polar (P245) B200F M47
Antwoord
#15
Dank uSmile

Ik heb ondertussen de documentatie / rekeningen eens doorgespit die bij de auto zaten toen ik hem kocht.

Bougies zijn vervangen in 2014. 25.000km erop zitten.
Bougiekabels/Rotor/Verdeelkap vervangen in 2011.
Luchtmassameter vervangen halverwege 2010 (Nieuw exemplaar)
Temp.sensor brandstofsysteem 2011

Bougies vervang ik sowieso. Kan geen kwaad en zijn geen al te hoge kosten. Rotor en verdeelkap zal ik eens bekijken om te zien hoe het daarmee gesteld is.
Uitlezen storingscodes doe ik dan ook gelijk.
245 1993
Antwoord
#16
Gisteren geen last gehad van het verhoogde stationair, 2 ritten gemaakt. Vanmorgen meteen na het starten was het weer terug. Het schoonmaken van de gasklep en de stappenmotor heeft niet geholpen helaas.
Straks uitlezen.
245 1993
Antwoord
#17
Zonet even de codes proberen uit te lezen. Handleiding is duidelijk, maar helaas werk het niet meer...
Probe in 2 geplugd. Op contant (stand II) zetten. En toets indrukken tussen zeg 2 en 4 seconden. Tijdens het indrukken van de toets blijft de LED branden en bij loslaten gaat deze weer uit. Zelfde resultaat bij inpluggen in "socket 6". Het testkastje even eruitgehaald en gekeken hoe het met de contacten gesteld was. Dit zag er allemaal wel ok uit.

Stekker van de Luchtmassameter gehaald om te zien of deze niet vervuild was. Bleek ook in orde.

Sad
245 1993
Antwoord
#18
Doet je snelheidsmeter het goed?

Misschien dat het snelheidssingaal niet goed aankomt bij de ecu.
Raar dat je obd het niet doet...
Antwoord
#19
Dat is een goeie Dopksi. De snelheidsmeter heeft al een tijdje last van een kuurtje. Meestal doettie het. Maar soms komt de naald niet van zijn plek totdat ik een stukje rij en dan
doet hij het plots weer.
Ik heb zonet de minpool even eraf gehad om de storing te wissen. Als ik straks wegrij en de naald beweegt niet terwijl het stationair toerental goed blijft, kan ik dan het snelheidsmeter signaal uitsluiten?
Heb wel al gezien in de documentatie die bij de auto zat dat de snelheidsmeter in het verleden gerepareerd is. Wat er precies is gebeurd weet ik niet, want dat staat niet op de bon.
Hoe kom ik erachter of het snelheidssignaal bij de ecu komt?
De dagteller doet het overigens wel.
245 1993
Antwoord
#20
De snelheidsmeter heeft een uitgang voor naar de ecu.
Dat signaal is met huis tuin en keukengereedschap niet te meten helaas.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Sad Motorprobleem dat ik maar niet verholpen krijg. Ohrtmann 14 375 29 December 2017, 17:50
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Slecht lopen B21FT K-Jet, uitvallen stationair en stotteren met rijden, help! marc-f 3 162 23 November 2017, 13:31
Laatste bericht: Nicolaas H
  Carter overdruk, te fixen of niet? marc-f 1 245 5 October 2017, 22:35
Laatste bericht: Marc1970
  240 Loopt niet op benzine (maar wel super op gas). Tips gevraagd! marc-f 5 521 5 September 2017, 13:00
Laatste bericht: Quick-T
  164 wil niet lopen.... 244GL1978 14 1.231 15 August 2017, 19:25
Laatste bericht: 244GL1978
  Ontsteking vonkt niet maar laat brandstofrelais klapperen. Coenraad 6 1.280 7 August 2017, 11:42
Laatste bericht: 244GL1978
Question B230 in 1974 244 DiedelsonKustoms 26 2.681 22 July 2017, 08:23
Laatste bericht: skidje
  Wel starten, niet lopen fotomark 1 402 4 May 2017, 16:57
Laatste bericht: fotomark
  1991 240 start niet PieterL 3 730 12 March 2017, 14:25
Laatste bericht: PieterL
  krukas tandwiel B230 André1992 2 433 2 February 2017, 15:13
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)