Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bak perikelen
#1
Hoi,

na ene jaar australië heb ik de volvo bij een vriend op de brug gezet en een goed gecontroleerd.
Nu blijkt dat de achteras en bak versleten zijn.

De as is misschien nog te redden maar mijn bak is overleden.

Nu het probleem.
Het spul hangt in een 145 uit 70.
B20, aangepast koppelingshuis en een m47 met mechanische teller aandrijving er achter.

Een snelle kijk op marktplaats levert me 1 bak op. een m47 zonder mechanische aandrijving.

Nu was mijn vraag het volgende.

Als ik deze bak koop en de boel overgooi in het andere huis is het dan mogelijk om de mechanische aandrijving te behouden of niet.

het zou mij namelijk niet verbazen als volvo slechts de aansluiing heeft weg gehaald maar als men alles overzet in een ander huis de mechanische teller gewoon aan te sluiten is.

Wie kan mij hier een hard antwoord over geven of blijft dit giswerk?

Als het niet kan. Ik weet dat er een soort tussenweg is om de elektrische aandrijving van de bak te omzeilen met een kit die je op de as zet (de naam ontschiet me maar dit kan handig zijn in de nabije toekomst.

Ik hoor graag jullie kennis en ideeën hier over.


Als iemand nog een goede m47 met mechanische teller aandrijving heeft hoor ik dat natuurlijk heel graag.
Dirk
Antwoord
#2
Er zijn misschien enkele M47-I met een afgedopte/niet aangeboorde telleraandrijving. Anders heb je weinig keus, het vijfde versnellingsdeel heeft Volvo voor de verandering nu eens wel opnieuw ontworpen voor de M47-II, en daarbij verdween de telleraandrijving onherroepelijk.

Er zijn mensen die de M47 van nieuwe lagers etc hebben voorzien.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Het best is denk ik je huidige bak reviseren.   Er schijnen SFK lagers in te zitten die niet duur zijn (mits je ze niet bij Volvo haalt)

Een  GOEDE  gebruikte M47 met mech. aandrijving is bijna niet aan te komen.
Antwoord
#4
nee daarom, ik ken wel iemand die dat kan. maar zat even te denken wat de mogelijikheden zijn.
Ik weet niet precies hoe de tandwielen etc er aan toe zijn.
van de week ga ik de olie eens bekijken op staal deelstjes
Antwoord
#5
Of zo'n signaal converter-dingetje ertussen zetten, zoals deze: http://www.hukebasart.nl/huke/?Elektrisc...heidsmeter
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#6
De opnemer op de aandrijfas is erg kwetsbaar, weet ik uit ervaring. Ik raad zo'n converter om die reden niet aan.
Maar misschien kan iemand daar een positief verhaal tegenover zetten?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#7
kan iemand mij ook antwoord geven op het volgende:

zijn de m47 I en II het zelfde van binnen, dus kan ikhet binnen werk van de een in het huis van de ander zettten.
Zo ja, kan ik dan met het nieuwe binnenwerk de mechanische aandrijving weer werkend krijgen.

en zo nee. Dan hoor ik ook graag nog een positief verhaal over dat apparaat van Huke
Antwoord
#8
Misschien is dit wat voor je?

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo...e=lr&pos=2
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#9
Het deel van de vijfde versnelling is precies tegenovergesteld in elkaar gezet. De M47 I heeft de vijfde versnellings-synchomesh en de telleraandrijving op de hoofdas zitten. De II heeft de synchromesh op de hulpas zitten, en geen telleraandrijving.

Plaatjes: http://www.turbobricks.org/forums/showth...hp?t=27119

Ik heb nog niet gehoord of gelezen dat iemand het binnenwerk heeft overgezet, of bijvoorbeeld het achterdeksel, of een II naar een I omgebouwd, je zou de eerste zijn. Er wordt heel veel uitgeprobeerd en uitgewisseld met Volvo onderdelen, maar dat nog niet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
hmm.. als ik heel veel kennis had zou ik het proberen maar helaas..

eerst kopenhagen met de 145 en dan gaan we eens de binnenkant bekijken
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Perikelen 242T koppeling bij >1,2bar Walter S 2 2.056 3 July 2008, 14:04
Laatste bericht: Jelmar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)