Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
m46 of m47?
#1
Waarschijnlijk is het al honderd keren besproken, maar ik kan het zo snel niet vinden.

Ik ben een ombouw van motortype aan het doen in mijn 245 uit 1981.
De 107pk sterke 2.1 moet ruimte maken voor een 2.3 165pk B230FT. Nu heb ben ik begonnen met de ombouw, maar loop tegen een aantal uitdagingen aan, waaronder de aandrijfas welke oorspronkelijk op mijn automaat zat aangesloten, is veelste lang.
Nu heb ik een B230FT met handbak uit een 1992 940 over kunnen nemen. Ik kom er alleen niet uit of ik nu een M46 of een M47 handbak heb. Undecided 
[Afbeelding: 20170217_151811_zpsqd27mh23.jpg.html?sort=3&o=1][Afbeelding: 20170218_122451_zpsa5e5kzqv.jpg.html?sort=3&o=0]

Helaas heb ik geen betere foto's, Kunnen we hier wat mee?
En is deze versnellingsbak ook geleverd in de 240? Want dan zou ik mijn aandrijfas niet hoeven in te korten, maar op zoek moeten gaan naar een kortere aandrijfas.
[Afbeelding: 20170218_122451_zpsa5e5kzqv.jpg][Afbeelding: 20170217_151811_zpsqd27mh23.jpg?t=1487537159]
Antwoord
#2
Wat daar bungelt is een M46, die ook in 242/244/245's is geleverd, zelfde lengtes. Een 4 versnellingsbak met een overdrive unit erachter, dat is dan de 5. Je zit nog wel met de flens gok ik.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
he bedankt voor je reactie, een M46 dus.
De flens is compleet anders inderdaad, op de automaat zat een kleine flens aansluiting en op de M46 zit een grote rubberen schijf aansluiting.
En t volgende is dat omdat de M46 uit een 940 komt, het gat waar de pook door moet te ver naar voren zit. Maar dan zou ik dit in theorie dus kunnen oplossen met de schakelstangen van een 240.
Antwoord
#4
Ja precies, de pook zit op een iets andere afstand, het stangstelsel moet je van een 240 M46 halen. Of dit gebeuren netjes inkorten, alhoewel de aansluiting met de pookhoes/rubber ws. ook anders is in de 240, beter de hele stangenhandel overzetten. De rubber schijf heet een Guibo/giubo schijf, een vrij recente verschijning onder de Volvo, ik denk ergens rond 1988.
Kwenie of er toen nog veel M46's in de 240 gebouwd werden, met andere woorden, of je makkelijk een kant en klare as gaat vinden.

Inkorten en balanceren van een recente M47 as (daar zijn er zat van) is dan de manier.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Duidelijk antwoord Marc, hiervoor dank!
Ik ga op zoek naar de juiste onderdelen
Antwoord
#6
Misschien kom je dan weer bij het volgende probleem, de flens op je achteras. Aandrijfassen zijn er in twee diktes, met bijbehorende flensdiameters. Gelukkig zijn de flenzen over te zetten.
Er hoort dan ook nog een ophanglager halverwege de as bij, kijk dat s na.

Ik gok dat de dikste as (de meest recente) het sterkst is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Een M47 is nooit in combinatie met een turboblok geleverd.
De 5e versnelling kon dat niet hebben.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#8
Bedankt voor de reacties. Vandaag onder de auto kunnen kijken, laycock p type. Dus zoals al gezegd M46.
Ik snap nu ook hoeveel verschillende flenzen er zijn.
De automaat flens, j type flens met 4 gaten en p type flens met 3 gaten.


Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
Antwoord
#9
Het hangt meer af van de diameter van de aandrijfas-buis, je hebt twee maten stalen flens (met 4 boutgaten), een dunnere zeg voor een 1,75" asbuis (44,5 mm), en een dikke, voor een 2" asbuis (50,8 mm). Dan is er nog het Guibo ding, die zit altijd op de 2" asbuis voor zover ik weet.

Ik gok dat je 1981 B21 destijds de 1,75" as had, en de achteras dus ook een flens daarvoor heeft. Andere flens erop zetten kan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)