Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Moeite B21a afstellen
#1
Goede avond,

Ik blijf moeite houden met het afstellen van mijn volvo. Gaat hierbij om een 1980 244 met een B21a en een Zenith carburateur.

Het gaat overigens niet om de fijn afstelling, dat moet later gebeuren mbv de 4-gas tester.

Het probleem is dat de motor te rijk loopt. Nu zou dit voor mij geen probleem moeten zijn als ik gewoon de documentatie heb, maar er is zoveel variatie in carburateurs dat sommige dingen niet overeen komen met de documentatie die ik heb. 
Tevens reageert de motor ook niet naar wens op afstellingen die ik probeer, maar dat kan weer veroorzaakt worden door dat ie veel brandstof krijgt.


Heeft er iemand tips of suggesties voor mij? 


Het gaat hier om een Zenith 175cd 



Even het uitgebreide verhaal van wat ik heb gedaan en wat wel / niet mogelijk is:


-Carburateur opnieuw opgebouwd met nieuwe pakkingen en membramen
-Hierbij is de fuel jet vervangen. De fuel jet kan ik NIET makkelijk afstellen zoals dit bij sommige modellen schijnbaar wel kan. De fuel jet word in de carb. geperst en van boven af gezien ligt deze 3mm diep zoals wat in het WPL-handboek staat beschreven als zijnde "basis". (volvotips.com > fuel system for carburetted engines..... > pagina 56)
-De motor blijft lopen, eerst op choke daarna zonder. Motor loopt niet mooi rond, wanneer die op 3cil ging lopen bleek dat een bougie was vet geslagen.
-Als ik het goed heb moet de ontsteking op 12 graden staan. Hij staat daar nu in de buurt maar reageert nu slecht op stationair afstelling.
-Volgens wpl-handboek moet ik stationair afstelling dmv een schroef op het inlaatspruitstuk. Ik heb hem alle kanten op gedraaid, motor reageert hier niet op. De dichtst bijzijnde schroef op de carb. geeft wel effect (tot dat de ontsteking naar de 12graden of verder gaat)
-De "CO-schroef" geeft geen merkbaar effect
-Ik heb Geen mogelijkheid tot verstellen van de sproeier naald van buitenaf zoals bij sommige modellen mogelijk is met speciaal gereedschap. Het enige wat ik kan doen is die cilinder er uit halen om vanaf de andere kant de naald iets naar beneden te verschuiven. Dit heeft ook nog geen merkbaar effect gegeven, al moet ik toegeven dat de motor nog niet goed warm is geweest.



Dus, ja, het gaat nog niet echt zoals ik wil en ik baal hier ontzetten van. Vooral omdat ik gewoon géén documentatie kan vinden van exact mijn type motor / carburateur met daarin basis afstellingen. Het enige wat ik heb kunnen vinden als het gaat om basis afstelling is de fuel jet hoogte van 3mm, hoe ver de gasklep open moet staan en dat de co-schroef dicht gedraaid moet worden. Verder niks!
Geen basis voor de stationair schroef. Geen info over de schroef op de carburateur behalve "geruchten" om het zo maar even te noemen.

Ik weet gewoon even niet meer waar te beginnen op het moment.

Alle tips en info zijn van harte welkom
Antwoord
#2
Alles staat in Fuel systems, carburetted engines. Als je carburateur niet de originele is, zou ik daar naar op zoek gaan. Er hoort een typeplaatje aan te hangen, is dat er nog?

Maar ook als je een willekeurige 175CD carb hebt, kan je de B21A er prima mee laten lopen. De CO afstelling gaat via de naald of via de sproeier, anders niet. Met speciaal gereedschap, die 5159 van de naald is redelijk verkrijgbaar. Als je een ijzeren staafje voorziet van een passend sleufje aan het eind ben je er ook.
De CO schroef is een leuk dingetje waar vaders aan kan draaien op zondagochtend maar verder zo goed als nutteloos.

Warm draaien is wel belangrijk voor een goede afstelling.

Met de klemschroef vd naald kan je naald niet vastzetten, de schroef is een uitsteeksel die de naald belet rond te draaien en waar de naald langs schuift. Hier wat plaatjes van de naald en bovenkant van de stelschroef, er gaat hier een inbus in (de 5159 tool heeft een ander uiteinde volgens mij): http://www.bowtie6.com/other/zenith-stro...er-repair/

Een originele 999-5159: http://www.ebay.com.sg/itm/VOLVO-TOOL-99...SwygJXg~Sa

Het stationair schroefje in het spruitstuk werkt alleen als de boring daarvoor open is, dat is een opening aan de motorzijde van de carb, onderin. Kijk na dat de pakking op die plek ook een gat heeft.
De volgende schroef zal er eentje zijn die rechtstreeks de gasklep opent/sluit, dat is de 'oudere' oplossing en mag ook uiteraard.

Bij BCCP verkopen ze de beide afstelschroeven (de tools niet meer) en de star-shaped locking washer (in geval die uit je carburateur verdwenen zijn): http://www.bccp.nl/shop2/contents/en-uk/d20.html
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Ik heb géén naald afstel mogelijkheid van buitenaf. Ik kan dus niks met dat speciaal gereedschap.

Ik heb enkel die schroef die de naald vast klemt, en ik kan de naald wat hoger of lager vast zetten als ik die hele pot uitbouw.

Dat is wat het zo vaag maakt
Antwoord
#4
Tsja. Dan heeft iemand er een andere pot ingezet misschien, de oudere Strombergs 175CD hadden een vaste naald en verstelbare sproeier die je met tool 999-2895 omhoog perst. Of de hele carburateur is van het 75-77 type, dat klopt ook met de plek van de stationair regelschroef.

Ik heb helaas net zo'n 75-77 Stromberg liggen voor onderdelen, anders had je de pot zo mogen hebben.

Ik heb voor een veel te rijk lopende B20 wel eens de sproeier met een hamer en een drevel een klap omhoog gegeven, dat werkte redelijk. Maar voor een nette afstelling kan je niet zonder de 2895. Garages die met de oude Engelse auto's of Volvo Amazon en de 140 sleutelen, hebben die 2895 misschien en kunnen de afstelling doen. Door die vreemde afstellingsmethode is die 75-77 Stromberg een lastig ding voor de doe-het-zelver.

Betere optie lijkt mij een 'recentere' Stromberg te zoeken, die zullen er zat zijn bij de Willem en Willems, en al je nieuwe onderdelen erin zetten.

De 9992895 is te koop bij Skandix en Scandcar, 30-40 euro.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Ik ben bezig met van alles dus had tot vandaag geen tijd en zin gehad. Vandaar de late reactie Smile

Ik heb de carb er maar weer af geschroefd vandaag, het eerste wat ik heb bekeken is hoe het zit met die stationair schroef. De pakking zit goed, maar de carb heeft gewoon geen kanaal lopen daar. En dat schroefje wat wel effect heeft lijkt een bypass waarmee je dus wel het stationair kunt regelen. Best vreemd, misschien toch een andere carb op gekomen in het verleden?

Tevens heb ik dat ding uit elkaar geschroefd en de sproeierbuis 1mm omhoog geperst. Eerste start op de choke leek goed, maar zodra hij begon te roken en roet begon te tuffen heb ik hem uit gezet. Anders staan de hele schuur blauw. Binnenkort als ik tijd heb even goed testen in de buitenlucht, wat ie doet.

Word vervolgd..
Antwoord
#6
Dus de sproeier staat 1 mm hoger dan standaard en de naald heb je zo laag mogelijk en warmgelopen rookt en roet-ie zonder choke? Dan zou de motor ook zonder choke nog wel starten gok ik, zo rijk staat ie. Ik denk dat er nog meer is misgegaan, misschien iets met de choke, de vlotter(naald), ergens een vacuum op de verkeerde plek.

Ik heb niet zo'n ervaring met carburateurproblemen, de mijne lopen op gas en het benzinedeel werkt net voldoende om de LPG pomp te halen.

Ik zou er van uitgaan dat je een 75-77 carburateur hebt (die hebben geen stationair via het spruitstuk), ooit gewisseld dus ja. Dat ie een bypass valve heeft is dan weer vreemd, maar Volvo heeft allerlei wijzigingen voor allerlei landen gemaakt. Een paar foto's zou het verhaal misschien wat kunnen verduidelijken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Foto's zijn handig ja, niet meer aan gedacht vandaag.

Maar de sproeierbuis / fueljet staat 1mm hoger dan de basis volgens wpl handboek, en de motor is nog niet warm geweest. Dat doe ik binnenkort een keer als ik tijd heb om hem buiten te zetten en er wat langer naar te kijken.
Antwoord
#8
Vanavond even de volvo warm laten draaien en kort stukje gereden.

Op de choke, verhoogd toerental liep hij best goed, al leek het toerental wat hoog.

Toen hij van de choke af kon bleef hij wel stationair lopen, maar hij liep niet mooi. Wel merkbaar minder rijk als voorheen. Motor reageert nog steeds nauwelijks op het draaien aan schroefjes.

Hier een indruk:

https://youtu.be/UL4XgOYjOXA

En hier nog wat foto's van de carb:

[Afbeelding: IMAG0510.jpg?m=1488485244]

[Afbeelding: IMAG0511.jpg?m=1488485255]

[Afbeelding: IMAG0512.jpg?m=1488485500]
Antwoord
#9
Ik zie op de laatste foto dat op een van de twee pijpjes aan de ronde kap geen slangetje meer zit.
Maakt het verschil als je je vinger tegen dat pijpje houdt?
Antwoord
#10
Toch goed zo'n filmpje, loopt inderdaad voor geen meter. Rare flutter in de uitlaat, geen gezellige brom. En nu zie ik het anti-nareutelklepje weer s, zit net na de stationair regelschroef in het spruitstuk, een tonnetje met een stekker erop. Sommige van die klepjes sluiten de stationair boring af, en als ie kapot is kan je aan de regelschroef draaien wat je wilt, er gaat geen lucht langs. Dus controleer die klep even, volgens mij staat-ie ergens in de bijlages van TP11740-2.

Het zal toch wel de originele carburateur zijn, er zit geen stelschroef bij de gasklep maar een lipje wat je verbuigt tot de gasklep een minimale opening heeft (trouwens ook de moeite waard om eens te controleren). Hier een oudere B21A Stromberg, met die stelschroef: http://www.volvoforums.org.uk/showthread...107&page=4

En een valse lucht probleem, heb je al die meters vacuumslang nagelopen? Geen verdacht sissende geluiden bij aansluitingen? Aan de andere kant kan je eens proberen ergens een hoop valse lucht te maken, om te kijken of ie ineens beter gaat lopen. Draai ook gerust aan de ontsteking, of haal 1 van die vacuumslangen van de vervroeging af.

Het verhoogd stationair zijn ook regels voor, bij streepje Y als de chokeknop X cm uit het dashboard steekt.

Volgens mij is dit precies jouw probleem maar dan in het Zweeds! http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic....2&start=15
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 2.747 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 6.843 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 4.375 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  B21A loopt beroerd guido2 7 2.778 30 January 2021, 15:51
Laatste bericht: Marc1970
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 18.064 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 4.265 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  vochtproblemen koude start b21a LPG 245GLE1981 15 10.196 6 December 2018, 08:44
Laatste bericht: henqui
  Motorstoring B21A TransferSmout 17 11.117 24 August 2018, 20:56
Laatste bericht: Marc1970
  LPG afstellen, Pulsair afdoppen? Arjan. 7 8.075 24 January 2018, 19:00
Laatste bericht: Marc1970
  Afstellen Volvo 66 b13 A_A 1 3.133 13 March 2017, 23:09
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)