16 February 2017, 22:07
Goede avond,
Ik blijf moeite houden met het afstellen van mijn volvo. Gaat hierbij om een 1980 244 met een B21a en een Zenith carburateur.
Het gaat overigens niet om de fijn afstelling, dat moet later gebeuren mbv de 4-gas tester.
Het probleem is dat de motor te rijk loopt. Nu zou dit voor mij geen probleem moeten zijn als ik gewoon de documentatie heb, maar er is zoveel variatie in carburateurs dat sommige dingen niet overeen komen met de documentatie die ik heb.
Tevens reageert de motor ook niet naar wens op afstellingen die ik probeer, maar dat kan weer veroorzaakt worden door dat ie veel brandstof krijgt.
Heeft er iemand tips of suggesties voor mij?
Het gaat hier om een Zenith 175cd
Even het uitgebreide verhaal van wat ik heb gedaan en wat wel / niet mogelijk is:
-Carburateur opnieuw opgebouwd met nieuwe pakkingen en membramen
-Hierbij is de fuel jet vervangen. De fuel jet kan ik NIET makkelijk afstellen zoals dit bij sommige modellen schijnbaar wel kan. De fuel jet word in de carb. geperst en van boven af gezien ligt deze 3mm diep zoals wat in het WPL-handboek staat beschreven als zijnde "basis". (volvotips.com > fuel system for carburetted engines..... > pagina 56)
-De motor blijft lopen, eerst op choke daarna zonder. Motor loopt niet mooi rond, wanneer die op 3cil ging lopen bleek dat een bougie was vet geslagen.
-Als ik het goed heb moet de ontsteking op 12 graden staan. Hij staat daar nu in de buurt maar reageert nu slecht op stationair afstelling.
-Volgens wpl-handboek moet ik stationair afstelling dmv een schroef op het inlaatspruitstuk. Ik heb hem alle kanten op gedraaid, motor reageert hier niet op. De dichtst bijzijnde schroef op de carb. geeft wel effect (tot dat de ontsteking naar de 12graden of verder gaat)
-De "CO-schroef" geeft geen merkbaar effect
-Ik heb Geen mogelijkheid tot verstellen van de sproeier naald van buitenaf zoals bij sommige modellen mogelijk is met speciaal gereedschap. Het enige wat ik kan doen is die cilinder er uit halen om vanaf de andere kant de naald iets naar beneden te verschuiven. Dit heeft ook nog geen merkbaar effect gegeven, al moet ik toegeven dat de motor nog niet goed warm is geweest.
Dus, ja, het gaat nog niet echt zoals ik wil en ik baal hier ontzetten van. Vooral omdat ik gewoon géén documentatie kan vinden van exact mijn type motor / carburateur met daarin basis afstellingen. Het enige wat ik heb kunnen vinden als het gaat om basis afstelling is de fuel jet hoogte van 3mm, hoe ver de gasklep open moet staan en dat de co-schroef dicht gedraaid moet worden. Verder niks!
Geen basis voor de stationair schroef. Geen info over de schroef op de carburateur behalve "geruchten" om het zo maar even te noemen.
Ik weet gewoon even niet meer waar te beginnen op het moment.
Alle tips en info zijn van harte welkom
Ik blijf moeite houden met het afstellen van mijn volvo. Gaat hierbij om een 1980 244 met een B21a en een Zenith carburateur.
Het gaat overigens niet om de fijn afstelling, dat moet later gebeuren mbv de 4-gas tester.
Het probleem is dat de motor te rijk loopt. Nu zou dit voor mij geen probleem moeten zijn als ik gewoon de documentatie heb, maar er is zoveel variatie in carburateurs dat sommige dingen niet overeen komen met de documentatie die ik heb.
Tevens reageert de motor ook niet naar wens op afstellingen die ik probeer, maar dat kan weer veroorzaakt worden door dat ie veel brandstof krijgt.
Heeft er iemand tips of suggesties voor mij?
Het gaat hier om een Zenith 175cd
Even het uitgebreide verhaal van wat ik heb gedaan en wat wel / niet mogelijk is:
-Carburateur opnieuw opgebouwd met nieuwe pakkingen en membramen
-Hierbij is de fuel jet vervangen. De fuel jet kan ik NIET makkelijk afstellen zoals dit bij sommige modellen schijnbaar wel kan. De fuel jet word in de carb. geperst en van boven af gezien ligt deze 3mm diep zoals wat in het WPL-handboek staat beschreven als zijnde "basis". (volvotips.com > fuel system for carburetted engines..... > pagina 56)
-De motor blijft lopen, eerst op choke daarna zonder. Motor loopt niet mooi rond, wanneer die op 3cil ging lopen bleek dat een bougie was vet geslagen.
-Als ik het goed heb moet de ontsteking op 12 graden staan. Hij staat daar nu in de buurt maar reageert nu slecht op stationair afstelling.
-Volgens wpl-handboek moet ik stationair afstelling dmv een schroef op het inlaatspruitstuk. Ik heb hem alle kanten op gedraaid, motor reageert hier niet op. De dichtst bijzijnde schroef op de carb. geeft wel effect (tot dat de ontsteking naar de 12graden of verder gaat)
-De "CO-schroef" geeft geen merkbaar effect
-Ik heb Geen mogelijkheid tot verstellen van de sproeier naald van buitenaf zoals bij sommige modellen mogelijk is met speciaal gereedschap. Het enige wat ik kan doen is die cilinder er uit halen om vanaf de andere kant de naald iets naar beneden te verschuiven. Dit heeft ook nog geen merkbaar effect gegeven, al moet ik toegeven dat de motor nog niet goed warm is geweest.
Dus, ja, het gaat nog niet echt zoals ik wil en ik baal hier ontzetten van. Vooral omdat ik gewoon géén documentatie kan vinden van exact mijn type motor / carburateur met daarin basis afstellingen. Het enige wat ik heb kunnen vinden als het gaat om basis afstelling is de fuel jet hoogte van 3mm, hoe ver de gasklep open moet staan en dat de co-schroef dicht gedraaid moet worden. Verder niks!
Geen basis voor de stationair schroef. Geen info over de schroef op de carburateur behalve "geruchten" om het zo maar even te noemen.
Ik weet gewoon even niet meer waar te beginnen op het moment.
Alle tips en info zijn van harte welkom