20 January 2017, 10:20
Hallo,
In een overmoedige bui en ook omdat het nodig was, de distributieriem moest vervangen en tikkende motor, ben ik begonnen met deze klus.
Dat ging allemaal goed, krukaspoelie gereedschap aangeschaft(De 5284... ) alles los gekregen, nog nieuw krukastandwiel moeten bestellen want daar was een nokje aan de binnenkant van af, stond er dan ook net 'naast' op de krukas(verklaring voor het tikken?)
Tot zover alles goed...
TOT DAT de methode 'keerring vervangen door gaatje er in te boren en dan met parkertje de keerring er uit te trekken' bij de tussenas MISging.
Situatie schets van de ingreep; alleen de neus van de rode baksteen(245 polar B230F 1992) in de garage aan huis, ongeveer zes graden buiten en mistig hoofd van opkomende griep....
Nog even gedacht niet zo doen, beetje haast en ja hoor boortje hangt tegen de keerring-flens van het krukasdeksel aan,
daar dus een mooi groefje in gemaakt met de zijkant van het boortje.... tot net voorbij de helft van de originele plaats van de keerring.
....
DE VRAAG VAN DE DAG:
Nadat de keerring er uit is zie ik dat het er op lijkt dat er plaats genoeg is in de flens om de nieuwe keerring tot voorbij de beschadiging te schuiven, niet helemaal tot achterin want daar zit een 'overloop' (zag ik op foto's van het krukas/hulpasdeksel).
Is dat aan te raden? Kan het kwaad of niet doen.
HET ALTERNATIEF:
Een nieuw deksel plaatsen;
Vraag is dan: hoe krijg ik die er lekvrij op??
De pakking op het blok lijkt me geen probleem, net zoiets als bij de waterpomp.
De onderkant bij de aansluiting op de carterpan lijkt me meer een uitdaging, blijft de pakking heel? En wat doe ik als dat niet lukt?
En let wel, alles met alle wielen op de grond, ik kan 'm voor nog op assteunen zetten evt.
Oh ja, moet de olie er uit als ik dat krukasdeksel er af haal of zit die dan diep genoeg in het carter.
Graag jullie advies, er mee naar de garage wordt sleep/takelwagen-werk, want de distributie ligt er af...
De Handige DHZ-er.... (En het ging zo goed)
In een overmoedige bui en ook omdat het nodig was, de distributieriem moest vervangen en tikkende motor, ben ik begonnen met deze klus.
Dat ging allemaal goed, krukaspoelie gereedschap aangeschaft(De 5284... ) alles los gekregen, nog nieuw krukastandwiel moeten bestellen want daar was een nokje aan de binnenkant van af, stond er dan ook net 'naast' op de krukas(verklaring voor het tikken?)
Tot zover alles goed...
TOT DAT de methode 'keerring vervangen door gaatje er in te boren en dan met parkertje de keerring er uit te trekken' bij de tussenas MISging.
Situatie schets van de ingreep; alleen de neus van de rode baksteen(245 polar B230F 1992) in de garage aan huis, ongeveer zes graden buiten en mistig hoofd van opkomende griep....
Nog even gedacht niet zo doen, beetje haast en ja hoor boortje hangt tegen de keerring-flens van het krukasdeksel aan,
daar dus een mooi groefje in gemaakt met de zijkant van het boortje.... tot net voorbij de helft van de originele plaats van de keerring.
....
DE VRAAG VAN DE DAG:
Nadat de keerring er uit is zie ik dat het er op lijkt dat er plaats genoeg is in de flens om de nieuwe keerring tot voorbij de beschadiging te schuiven, niet helemaal tot achterin want daar zit een 'overloop' (zag ik op foto's van het krukas/hulpasdeksel).
Is dat aan te raden? Kan het kwaad of niet doen.
HET ALTERNATIEF:
Een nieuw deksel plaatsen;
Vraag is dan: hoe krijg ik die er lekvrij op??
De pakking op het blok lijkt me geen probleem, net zoiets als bij de waterpomp.
De onderkant bij de aansluiting op de carterpan lijkt me meer een uitdaging, blijft de pakking heel? En wat doe ik als dat niet lukt?
En let wel, alles met alle wielen op de grond, ik kan 'm voor nog op assteunen zetten evt.
Oh ja, moet de olie er uit als ik dat krukasdeksel er af haal of zit die dan diep genoeg in het carter.
Graag jullie advies, er mee naar de garage wordt sleep/takelwagen-werk, want de distributie ligt er af...
De Handige DHZ-er.... (En het ging zo goed)
245polar