Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Draaddoorvoer naar tank defect, trendvorming.
#1
Onlangs heb ik de pomphouder (sender unit) en de primaire pomp (intankpomp) vervangen van mijn 1992 245 met bijna 313.000 km op de teller. Ik kwam er daarbij achter dat de pomp niet de schuldige bleek te zijn van het niet willen werken. Wellicht dat dit meer kan gaan spelen, vandaar dat ik onderstaande even wilde delen, misschien scheelt het je een keer opnieuw de tank in te moeten.

Dit is hoe mijn oude sender unit eruit zag:
[Afbeelding: xczftlZ.jpg]
Dat viel reuze mee, en als de roest op het pijpje van de retourleiding wat minder was geweest, dan had ik geen nieuwe besteld. Het echte probleem zat hem, zo bleek later, in de kabeldoorvoer. Valt je op dat de grijze epoxy giethars in het plastic van de kabeldoorvoer ongeveer 1 mm omhoog is gekomen? En dat witte goedje in barstjes aan de zijkant?

Hier is beter te zien dat de expoxy eruit is gedrukt:
[Afbeelding: NhzvT0Y.jpg]
Dit is het teken dat je ook je sender unit moet gaan vervangen, en niet alleen de pomp, ongeacht de staat van het metaal van de sender unit zelf.

Zelfs al zit er maar weinig roest, de doorvoer kan toch geleden hebben, want zo weinig zat er bij mijn 245:
[Afbeelding: BNaUeFL.jpg]

Na het uit het metaal halen van de doorvoer valt op dat de onderzijde er niet zo fraai uit ziet:
[Afbeelding: ZDGuCM4.jpg]
Rondom de rubberen ring is het plastic nogal rafelig en deels weggebroken. Ook weer dat doffe witte goedje (hier inmiddels deels weggekrast).

Na het verwijderen van het plastic bleef er dit over:
[Afbeelding: 5ykAP2x.jpg]
De geleider van de pomp is door corrosie onderbroken.

Navraag op een collegaforum aan de andere kant van de oceaan leert dat dit daar een veelvoorkomend probleem is. Wellicht dat we het hier ook vaker gaan zien.
Er wordt daar aangenomen dat de roestvorming van de bovenkant van de sender unit de veroozaker is, maar ik denk dus dat dit juist van binnenin de doorvoer komt. Zodra het plastic door ouderdom/vibratie barst en er vocht in kan komen gaan de geleiders corroderen. Dit zet uit en drukt het plastic verder stuk en de epoxy omhoog. In de link hierboven werd zelfs een compleet afgebroken doorvoer gevonden.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#2
Het verschijnsel was al bekend, het roest hier net zo hard als daar. Op zich een redelijk krakkemikkige opzet van Volvo. Ik heb zo'n doorvoer wel eens gemaakt via het reservepijpje, wat meest afgedopt is. De dunne draad rond de 'kerstboom' is net lang genoeg om boven de tank uit te komen. Pijpje volgieten met polyesterhars, draden aansluiten, nog wat gefröbel, werkt nog steeds.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Het spul roest overal, dat was niet het punt. Het punt was dat een paar ogenschijnlijk onbelangrijke tekenen het topje van een ijsberg kunnen zijn.

Dat is een interessante fix, zeker te overwegen als de roestvorming van de pijpjes nog verwaarloosbaar is.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vochtprobleem condens lpg-tank rvanw 12 624 4 November 2023, 21:46
Laatste bericht: rvanw
  Opzoek naar een specialist MPNL 2 3.574 4 January 2018, 20:40
Laatste bericht: RM
  Heeft iemand zin/tijd zaterdag 2/7 te kijken naar een auto in noordoost-Groningen? hugo 4 6.143 28 June 2016, 20:20
Laatste bericht: hugo
  Km teller 245 '84 aanpassen (naar meer km) A_A 5 11.811 30 January 2015, 10:04
Laatste bericht: Arjan.
  Ben op zoek naar een Volvo vriendelijke sleutelaar. Frihet 2 3.136 20 January 2012, 11:16
Laatste bericht: Frihet
  Konibrug 380 volt naar 220 volt edwin 33 37.558 26 October 2011, 15:37
Laatste bericht: edwin

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)