Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 244 DL 1980
#1
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Er zijn genoeg plannen met deze auto!

Maar ik zal me eerst even kort voorstellen. Ik ben Mark, inmiddels 22 jaar, heb een technische achtergrond en ik probeer net als de meeste anderen hier ook zo'n oude tank op de weg te houden.

Ik heb eigenlijk altijd al iets met oudere auto's gehad. Het liefst zou ik een oude Amerikaan willen hebben, maar werd me er al snel van bewust dat ik bij zo'n slagschip veel praktische bezwaren tegen zou komen. Heb toen een Volvo 340 gekocht, technisch in orde gemaakt, wat nieuwe stukken er in gelast en daar tot ruim een half jaar geleden mee gereden. Inmiddels had ik thuis wat meer ruimte, en wilde (eigenlijk al een hele tijd) een oude 240 gaan opknappen. Daar ben ik nu dus ook mee bezig. Met die auto heb ik een paar maanden gereden, en dat is me toch wel erg goed bevallen. Maar er zit nog wel wat werk aan, dus voorlopig kon ik er niet meer mee rijden.

Al weer bijna een jaar geleden mijn 340 verkocht. Was eigenlijk toch wel een leuke auto, maar ik reed inmiddels wat meer kilometers, LPG inbouwen vond ik niet interessant dus werd het tijd voor wat anders. Uiteindelijk kwam ik deze rode sloep tegen:
[Afbeelding: v7qomt.jpg]
Het is dus een Volvo 244 DL uit 1980 op LPG. Had hem bij een garage gekocht waar hij al wat langer geleden ingeruild was. Auto had net een paar maanden eerder een nieuwe APK gekregen, verder was het `what you see is what you get`. De achterste spatborden waren slecht, en er zat wat roest rond de achterruit. Verder wat plekjes in de deuren, en de auto liep alleen op LPG. Verder was er sindsdien geen onderhoud meer gepleegd. Maar hij reed prima en de basis is zeker niet slecht. Voor een zacht prijsje was 'ie van mij.

Wat heb ik er sindsdien aan gedaan:
Benzinetank was van binnen helemaal vergaan, dus een andere gehaald.
De benzineleiding onder de auto was slecht, heb er tijdelijk een benzineslang onder hangen.
Andere carburateur er (tijdelijk) op gezet, had ik nog liggen van m'n andere auto.
Grote beurt.
Kleppen stellen.
Nieuwe distributieriem.
Andere stoelen en achterbank er in gezet, had ik nog liggen.
Elektronische ontsteking ingebouwd, had daar de spullen voor liggen.
Rechts achter het rotte spatbord uitgeslepen en er een reparatiestuk in gelast.
Andere set remklauwen gehaald, deze gereviseerd en omgewisseld.
Kachelventilator was kapot gegaan, heb er een gebruikte in gezet.

Verder maak ik eigenlijk nooit foto's tijdens het klussen, maar ik had nog wat plaatjes gemaakt toen ik het nieuwe spatbord er in heb gelast:
[Afbeelding: szzxja.jpg]

[Afbeelding: 2eebk2d.jpg]

[Afbeelding: juennt.jpg]

[Afbeelding: 2mw6jkn.jpg]

[Afbeelding: 2nq5slv.jpg]
Het spatbord moet nog een keer geplamuurd worden, het staat nu nog steeds in de grondverf. De onderkant is natuurlijk wel in de bodyschutz gezet, en aan de binnenkant zit tectyl. Nu de andere kant nog een keer.

Een tijdje geleden had ik hem uitgeleend, toen was de keerring van de tussenas uit de motor gelopen. Waarschijnlijk is de olie er binnen no-time uit gelopen, want de oliedruk was weg. En toen is er nog ongeveer 10 km zonder oliedruk mee gereden... Thuis het laatste beetje gitzwarte olie uit de motor afgetapt, daar zat ook nog wat slijpsel in. Ontzettend balen natuurlijk, maar dit is wel het moment om er wat anders in te leggen.

Ik heb een B230FT uit een 940 uit 1992 gevonden, met de elektronica en alle andere toebehoren er bij. Helaas bleek die motor kantelende zuigers te hebben. Daarom ook een B230FK opgehaald. De zuigers zitten daar nog prima in de cilinders, bovendien heeft dit motorblok zuigerbodemkoeling. Ik ga er wel nieuwe krukaslagers en zuigerveren in zetten. Het plan is om de turbogerelateerde spullen van de B230FT met het onderblok van de B230FK te gaan gebruiken. Verder kan ik aan een 531 kop komen, lijkt me ook zeker niet verkeerd. Toevallig had ik net voordat de motor in puin liep een M46 opgehaald, die komt nu dus ook goed van pas.
Volvo 244 DL B21A M46 1974 (restauratieproject)
Volvo 244 DL B200A M46 1980
Antwoord
#2
mooie wagen! met name het front met de vierkante koplampen.

531 cilinderkop is beter als de standaard 530. dus die zou ik zeker op de b230fk zetten. van welk jaar is de b230fk? de motoren na 1994 hebben zuigerkoeling. daardoor zijn ze onverslijtbaar (bij goed onderhoud natuurlijk)
Volvo 142 72 2.3turbo daily, Volvo 242 75 project
Antwoord
#3
Leuke auto met zo te horen leuke spullen op de plank erbij.
Kan een leuk project worden, nice.

Heb zelf ook dat front nog, ook op een rode dus komt me wel bekend voor. Heb nu ronde lampen, nu ik deze foto weer zie begin ik toch weer te twijfelen.
Antwoord
#4
mooi project, ga dit jaar ook beginnen met een 244 uit 1980 alleen een GL.
(nog) Volvoloos
Daily: VW Golf 2 TD (soon to be TDI)
Antwoord
#5
Waarschijnlijk ga ik dus die 531-kop gebruiken, ik vraag me alleen nog af of de compressieverhouding niet te laag zal gaan worden omdat de 531 een grotere verbrandingsruimte heeft dan een 530. Van de andere kant, met een lagere compressieverhouding kan de turbodruk nog wat verder omhoog.

Het is wel de bedoeling om deze vierkante koplampen te houden, het is toch iets dat vrij zeldzaam is en bovendien hoort het bij deze auto. Inmiddels al wel wat aan de omlijsting van de koplampen en de grill gedaan, moet alleen nog een origineel Volvo-embleem voor deze grill netjes maken (heb er al een liggen).

Het onderblok wordt ook nog een project op zich, dat wordt dus de B230FK. Omdat de B230FT toch wat slechter bleek dan gedacht en (compleet) reviseren wel erg prijzig zou gaan worden ben ik dus op zoek gegaan naar iets anders. Dat werd dus deze B230FK. Komt uit een 940 van 1996 met 493.000 km op de teller. Het nieuwe is er dus al vanaf, maar de basis is een stuk beter dan de B230FT. Het is wel de bedoeling alle afdichtingen, zuigerveren en lagerschalen te vernieuwen.

O ja, gisteren is 'ie 37 jaar oud geworden. Nog iets minder dan 3 jaar wachten op de grote dag...
Volvo 244 DL B21A M46 1974 (restauratieproject)
Volvo 244 DL B200A M46 1980
Antwoord
#6
De verbrandingskamer van een 531 kop is 2cc groter en zal dus niet een wereld van verschil maken, verder zit de bougie op een andere locatie en iets beter in de verbrandingskamer.
Volgens sommige tuners is het gebruik van een 531 zelfs af te raden als je hem gaat poorten. Slechts als je een nokkenas gaat gebruiken met een lift van 13mm of meer, zul je verschil in flow gaan merken tussen een gepoorte 530 en 531 kop.

De 530 kop heeft meer materiaal om te gaan poorten en als je niet met extreme PK-waarden gaat rijden, heeft een 531 geen zin.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
#7
Het is (voorlopig) nog niet de bedoeling om koppen te gaan poorten. Verder heb ik nog niet echt gekeken naar de nokkenassen die ik heb liggen, maar het is natuurlijk wel de bedoeling om de beste te gaan gebruiken.
Volvo 244 DL B21A M46 1974 (restauratieproject)
Volvo 244 DL B200A M46 1980
Antwoord
#8
Met standaard of IPD nokkenassen ga je niet boven de 12mm lift komen. De RSI Stage 2 nokkenas heeft dat pas, en dat zijn al redelijk agressieve nokkenassen.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
#9
In de 398 zit een A-as, de 530's hebben allebei een T-as. De A lijkt toch een stuk beter dan de T als ik het zo lees. Waarschijnlijk ga ik (voorlopig) dus voor de A, tenzij de 531 een betere nokkenas heeft. Voorlopig is het ook nog niet de bedoeling om een andere nokkenas te kopen.

Een gepoorte 531 is volgens sommigen dus af te raden, maar geldt dat ook voor een standaard 531?
Volvo 244 DL B21A M46 1974 (restauratieproject)
Volvo 244 DL B200A M46 1980
Antwoord
#10
A nokkenas is in ieder geval een upgrade voor op een turbomotor tegen over de T as.

de b230et motor. had 182 pk. hier zat een A nokkenas in, en een 531 kop. dus deze setup heeft volvo gebruikt op een turbo motor. als de compressie het zelfde is als een b230fk weet ik zo niet uit mijn hoofd, misschien lag die wat hoger bij de ET modellen

de standaard 531 is naar mijn weten beter dan een standaard 530. maar echt veel verschil zal dat niet maken. misschien een idee om de 531 kop nu te gebruiken, en mocht je later willen gaan tunen de 530 kop te poorten.
Volvo 142 72 2.3turbo daily, Volvo 242 75 project
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Markfranken - Volvo 245 DL 1975 K-Jet B20F markfranken 238 53.485 1 July 2018, 21:44
Laatste bericht: TeunTimmermans
Brick Jessica - De Volvo met problemen Robbie Rotten 15 862 7 May 2018, 21:58
Laatste bericht: Marc1970
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 137 27.545 18 March 2018, 12:43
Laatste bericht: ruuds70
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 277 78.623 9 January 2018, 18:37
Laatste bericht: koert4
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 330 81.254 1 November 2017, 14:40
Laatste bericht: Arjan.
  Volvo 240 GL uit '86 Hanatarash 85 17.425 4 September 2017, 17:04
Laatste bericht: Hanatarash
  2x Volvo 262c Bertone Texel32 28 10.654 10 June 2017, 22:55
Laatste bericht: Texel32
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 48 19.558 14 May 2017, 00:00
Laatste bericht: nick740
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 175.788 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69
  244Drift en de Volvo hobby 244Drift 45 9.771 21 April 2017, 00:45
Laatste bericht: boedr

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)