Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 244 DL 1980
#11
Terwijl ik nog steeds nadenk over welke kop ik zal gaan gebruiken en bezig ben om alle benodigde onderdelen voor de motor te regelen, moeten er natuurlijk meer zaken aan de auto veranderd worden. Er moet bijvoorbeeld een elektrische brandstofpomp ingebouwd worden. Een tankvlotter met intank-pomp van een late 240 met injectie had ik al liggen, had al begrepen dat deze in de huidige tank zou moeten passen. Verder heb ik dus een tweede pomp nodig voor onder de auto. Ik kan aan een brandstofpomp van een 740 komen, de vraag is natuurlijk, je voelt 'm al aankomen, of die hetzelfde is/passend is/passend te maken is voor een 240.

Verder komt er ook een ander stuurhuis in de auto, er zat wat speling op de binnenste stuurkogels en had al een tijdje geleden een complete set stuurbekrachtiging gevonden. Die had ik er al wat eerder in willen bouwen, maar de pomp van de stuurbekrachtiging en de LPG-verdamper zaten elkaar in de weg. Daarom had ik het nog maar even gelaten zoals het was. Maar de verdamper mag er nu dus uit, omdat bij de nieuwe motor ook een compleet LPG-injectiesysteem zit.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
#12
Ik rijd met een enkele Walbro 255lph Intank brandstof pomp in mijn 245 Turbo. Meer dan genoeg en geen enkele reden om nog een pomp onder je auto te maken.
In mijn 242 ligt een DW200 intank pomp en die werkt ook voldoende brandstof naar voren voor een FK met Turbo.

Koop 1 goede intank pomp die voldoende opbrengst heeft: 255lph
en fix een retour, dan hoef je geen extra pomp onder de auto te hangen.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
#13
Ik heb wel een complete set leidingen liggen (aanvoer en retour) en pomp van een latere 240 met b230f, dat past direct...
Antwoord
#14
Ik zou ook kijken naar een tank waarin van origine een pompje heeft gezeten, die zijn namelijk ook voorzien van een bakje waarin de pomp draait. Op die manier stroomt de brandstof minder makkelijk weg als je in een bocht rijdt.
Antwoord
#15
Tijd voor een update...

Omdat ik voor het inbouwen van een B230FT nog wat onderdelen miste en deze ombouw nog behoorlijk wat tijd zou gaan kosten die ik op het moment liever voor andere dingen wil gebruiken, is de turbomotor voorlopig nog even uitgesteld. Van een bekende een B200 kunnen overnemen, deze was voor onderdelen gebruikt. Het motorblok heeft in een ver verleden in een 360 gezeten en daarna jaren buiten gelegen. Veel meer dan een cilinderblok met een krukas, drijfstangen en zuigers was het niet. Met wat onderdelen die ik nog had liggen het blok weer compleet kunnen maken, en alles goed schoon gemaakt. De cilinderkop van de B19A was nog prima dus deze zit nu op de B200. Inmiddels rijdt de auto weer. Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
#16
Sinds de motorombouw is de kilometerteller al zo'n 1500 km opgelopen zonder motorproblemen. Loopt prima na wat afstellen, en lekkage's die er nog waren zijn ook verleden tijd. Verder is de M46 een grote verbetering, het scheelt behoorlijk in de toeren en ik kom zo'n 2 km verder op een liter LPG dan met de B19A en M45. Ik had nog wat plaatjes beloofd:

Het motorblok in de hammerite:
[Afbeelding: vgnakj.jpg]

De krukas in het blok gelegd:
[Afbeelding: 2diratw.jpg]

De cilinderkop met het cilinderblok verenigd:
[Afbeelding: 257onix.jpg]

En toen was de motorruimte ineens erg leeg:
[Afbeelding: 2iaeb1w.jpg]

De cilinderkop is een 398, deze zat eerst op de B19A en was nog goed. Ook de meeste andere onderdelen komen van de B19 omdat er geen alternatieven voor handen waren. De distributiekap heb ik wat moeten modificeren en de B19 had een ander carterventilatiesysteem dan de B200. Bij de B19 gaat dat via het kleppendeksel en bij de B200 net boven de oliepomp. Het systeem van de B19 is opnieuw gebruikt, het afdekplaatje van de oliepomp is op de B200 gezet en in het kleine gat dat er net voor zit heb ik een vriesplug geslagen.

De B19 had al wat beginnende lagerschade door het tekort aan olie. Wat krassen in de hoofdlagers en bij de lagers van de hulpas waren er al complete happen witmetaal verdwenen. Ik denk dat het nog wel even goed was gegaan, maar als alles toch los ligt maak ik het liever meteen helemaal goed. Ook het stuurhuis is vervangen, ik heb nu stuurbekrachtiging.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
#17
Deze week is het bekrachtigde stuurhuis dat ik tegelijk met de motor heb ingebouwd vervangen door zo'n zelfde stuurhuis, omdat het wat lekte. Vorig jaar had ik aan de rechterkant het achterspatbord gelast, afgelopen zomer was de linkerkant aan de beurt. Of beter gezegd, wat er nog van over was.

Het volgende wat op de planning staat is klaar maken voor de APK. Daarna wil ik de auto eens polijsten, hopelijk wordt de lak weer mooi rood. Als dat gedaan is kunnen de emblemen op de voorspatborden en de achterklep er weer op, dat maakt de auto al wat minder kaal. Ik had nog een setje emblemen voor de spatborden liggen, de emblemen voor de achterklep heb ik op de VKB gevonden. Alsof dat nog niet alles is ga ik ook nog op zoek naar een andere achteras.

De B200 ligt nu ruim 10.000 km onder de motorkap, en doet het eigenlijk prima. Qua prestaties houdt het niet over, zeker niet op LPG, maar met een rustige rijstijl is het goed te doen. Het is een `tijdelijke` motor totdat de B230FT af is, maar achteraf had ik toch liever een B21 of B230 met carburateur gehad. Vandaag is de teller de 594.000 km gepasseerd, de 600.000 komt in zicht...
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
#18
Het is al weer een tijdje geleden sinds de laatste update, we trappen af met een plaatje:
[Afbeelding: afbp8m0s.jpg]
Dat was in december, inmiddels zijn we weer een kleine 8.000 km verder. Ondertussen nog wat klein onderhoud gedaan, en de APK kwam er tussendoor. Ik heb het glas van de linkerbuitenspiegel vervangen en de LPG-vulnippel lekte iets, verder bleek een van de voorste wiellagers versleten te zijn dus heb 2 andere veerpoten gemonteerd.

Er zit nu dus een B200 met carburateur op LPG in de auto. De prestaties houden niet over zoals eerder vermeld, dat moet toch beter kunnen. Nu heb ik een B230F over, deze heb ik toch maar eens uit elkaar gehaald om te kunnen zien of deze nog bruikbaar is. De meeste onderdelen zijn inmiddels schoon en begin binnenkort met het onderblok weer in elkaar te zetten. Ik heb verder een prima cilinderkop gevonden, deze wil ik ongeveer 0,5-0,75 mm vlakken zodat ik een hogere compressieverhouding krijg. De carburateur blijft voorlopig nog even. Welke nokkenas zou het meest geschikt zijn in het wat lagere toerengebied (tot +-3000 rpm)? Ik heb nog een T-as liggen, en in de B200 in de auto zit uit m'n hoofd een A-as.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
#19
Mijn ervaring is dat de t as het heel goed doet van stationair tot 3000 toeren en de a as pakt wat later op maar gaat door tot 5000 toeren.
1 en ander hangt ook af van je ontsteking afstelling natuurlijk.
Ik ben heel benieuwd naar jou ervaring straks met de verhoogde compressie in combinatie met lpg en de t of de a as.
Ik heb nu ook de b230 met a as en wil de kop ook nog 0.6 mm afvlakken.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#20
Inmiddels alweer zo'n 8 maanden verder. Sindsdien is er het nodige gebeurd aan de 244. Omdat ik nog een andere achteras had met een langere eindoverbrenging (3,73:1) heeft deze de plaats van de oude achteras (4,10:1) ingenomen. Toch weer een verbetering. Helaas ben ik in het voorjaar een keer gestrand omdat de ontsteking op de A50 plotseling de geest gaf. Na even zoeken bleek de inductiespoel in de verdeler onderbroken te zijn. Met een nieuwe spoel was het probleem opgelost, en verder zonder problemen gereden. Inmiddels staat er zo'n 626.000 km op de teller.

Sinds deze week ligt de eerder genoemde B230 in het vooronder. Ik ben er tot nu erg tevreden over. Het koppel is natuurlijk veel hoger, daardoor is de auto een stuk vlotter. De motor is in mijn geval niet helemaal standaard. Daarom een opsomming hoe ik de motor heb opgebouwd, voor wie dit ook van plan is:
Het cilinderblok van een B230F, ontsteking omgebouwd naar het blok dus de tussenas vervangen, verder standaard.
De cilinderkop is een 530, deze is ongeveer 0,8mm gevlakt en de kleppen zijn opnieuw ingeschuurd.
De nokkenas is een T-as
De ontsteking is van een B19E, B21E of B23E.
De carburateur is gewoon een 175CD.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 11 169 , 15:45
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 109 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 18 2.158 23 February 2024, 19:30
Laatste bericht: Kogelman
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 199.271 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.072 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 57.082 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 2.653 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 2.188 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.250 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 1.709 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)