Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
intervalschakelaar Hella
#1
In mijn 164 heb ik een Hella intervalschakelaar ingebouwd. Deze werkt.
Echter bij elke klik zwakt de stroom af en gaan bijvoorbeeld de stadslichten ff zwak branden.
Ik heb na de pulsaansluiting een extra sterk reais geplaatst maar het probleem blijft.
De stroom die via het relais loopt komt van dezelfde stroomaansluiting die de ruitenwisser normaliter de stroom krijgt.
Wat doe ik fout?

Grt,

Rin.
Antwoord
#2
Ik had zoiets met een ander relais, maar zal hetzelfde werken, je zet de pulsgever parallel aan de originele schakelaar en de motor. Sluit een draad parallel aan op pin 53a (langzaam wissen-stand) op de motor die de puls gaat krijgen van het relais, en eentje op pin 53 op de schakelaar (gezekerde 12V voor het relais). Daartussen dus het intervalrelais, van een 740 in mijn geval. Het relais werd geactiveerd door 31 te aarden, daarvoor had ik een trekknop in het dashboard gezet.

Werkte hetzelfde als de ruitewisserhandel tegen de aanslag houden in 'gewone' auto's. Het parallel schakelen van het geheel zou problemen kunnen geven als beide aanstaan, maar ik heb zeker wel eens per ongeluk interval en de gewone wisserstand tegelijk aangezet en dat gaf geen onmiddellijke rook.

Enige 'probleem' was dat de puls wel eens te kort was om de motor tot een complete cyclus te motiveren, zodat de wissers halverwege bleven hangen om pas bij de volgende puls het verhaal af te maken. ALs de ruitewissermotor warmer werd, ging dat over.

-edit- Hoe langer ik er naar kijk hoe minder ik snap van mijn eigen schakeling, ik heb hem al doende en metend in elkaar geimproviseerd. Die van Hella werkt anders, die zetten ze tussen 53 en 53. Maar de rest is hetzelfde , ze pakken ergens een plus en een min en de schakelaar doet de rest. Er komt geen ander relais in voor.

Gebruik niet die 3M kabeldoorsnij-verbinders-aftak-ondingen. Dat zal de reden zijn geweest dat ik alles parallel heb aangesloten, ik wilde niks doorknippen of aftakken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  intervalschakelaar Hella Rin 4 5.602 11 November 2014, 09:29
Laatste bericht: Marc1970
  Hella intervalschakelaar Bandbox 11 10.323 23 February 2014, 22:19
Laatste bericht: Bandbox
  Intervalschakelaar op je 144 Marc1970 2 4.633 2 January 2009, 17:44
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)