Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elektrisch probleem, iets nat?
#1
Geachte Volvo-liefhebbers,

Mijn Volvo stond al een poosje stil, dus wilde ik vandaag weer even een rondje gaan rijden. Auto gestart, ging prima, tot hij wat haperde, en uitviel. Ach, dat kan na zo’n poos stilstaan, hij staat ook niet helemaal goed afgesteld in deze kou en de bougies kan ik ook zo langzamerhand wel eens vervangen, dacht ik.

Opnieuw starten - startmotor loopt netjes, tot hij er ineens mee stopt, startmotor loopt niet meer. Als ik nu het contact omdraai in de start-positie doet hij niets, valt mijn licht en alles uit. Eigenlijk doet momenteel het hele elektrische gedeelte raar; soms doen de lichten het, soms niet, verschillende combinaties doen het dashboard wel-en niet oplichten en dat soort gewoon gekke fratsen.

Ik heb even onder de motorkap gekeken, en alles is best wel nat, de accu, alle stekkertjes, en de hele motor zit onder de condens, waarschijnlijk van het lange stilstaan en in die kou ook... Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben.

Hebben jullie tips, of herkennen jullie delen van het verhaal? Ik weet namelijk niet zo goed wat ik nu moet doen.

Bij voorbaat dank.

Hartelijke groet,

Ohrtmann
Antwoord
#2
Het startcircuit is grotendeels erg stevig uitgevoerd met dikke kabels en massapunten. Het enige zwakke deel is de draad naar en van het contactslot, en het contactslot zelf natuurlijk.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Marc1970 schreef:Het startcircuit is grotendeels erg stevig uitgevoerd met dikke kabels en massapunten. Het enige zwakke deel is de draad naar en van het contactslot, en het contactslot zelf natuurlijk.

Hartelijk bedankt voor de snelle reactie!

Binnenin de auto is het kurkdroog, het viel me alleen op dat het in de motorruimte nogal vochtig was. Wat kan er dan gebeurd zijn? Het hele elektrische systeem gedraagt zich zo raar...
Antwoord
#4
Vocht is niet zo'n probleem behalve onder de verdelerkap. Misschien dat de nattigheid een eerder probleem bespoedigen. Ik denk dat je alle stekkers en bedrading eens na moet lopen, of ze goed vast zitten, nog isolatie hebben en zo.

Het grootste deel vd stroom gaat van de accu via een verdeelblok via een paar rode draden naar de zekeringkast en/of schakelaars in de auto, en dan weer naar buiten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Marc1970 schreef:Vocht is niet zo'n probleem behalve onder de verdelerkap. Misschien dat de nattigheid een eerder probleem bespoedigen. Ik denk dat je alle stekkers en bedrading eens na moet lopen, of ze goed vast zitten, nog isolatie hebben en zo.

Het grootste deel vd stroom gaat van de accu via een verdeelblok via een paar rode draden naar de zekeringkast en/of schakelaars in de auto, en dan weer naar buiten.

Dat zal ik morgenochtend eens gaan doen, hartelijk dank voor de tip. Mocht iemand nog meer ideeën hebben hoor ik het graag, dan kan ik dat ook morgen nakijken!
Antwoord
#6
Accuspanning nameten...
Antwoord
#7
Dopski schreef:Accuspanning nameten...

Dat heb ik nog nooit gedaan, ik weet zeer weinig van elektra. kan ik dat met een multimeter doen?
Antwoord
#8
Dat aansluitblok achter de accu eens lekker opschuren doet wonderen, zowel voor laadstroom als starten.
Antwoord
#9
McGatver schreef:Dat aansluitblok achter de accu eens lekker opschuren doet wonderen, zowel voor laadstroom als starten.

Kijk aan, ik wist niet eens dat er een aansluitblok zat, hoe ziet zoiets er uit?
Antwoord
#10
Afijn, ik ben maar eens gaan kijken, dit is wat ik vond:

De accu heeft 12,77 volt, met de multimeter op stand 20 van (...de stand die op de foto staat, gelijkstroom?). Was de eerste keer dat ik meette iets hoger, maar toen probeerde ik te starten, en sloeg de startmotor een keertje over, daarna was het iets lager.
[Afbeelding: 4kt7RZE.jpg]

De bedrading

Ja, dit vind ik moeilijk, ik zie gewoon een hoop kabels, en ik weet niet zo goed waar ik naar moet kijken, echt beschadigingen ofzo zie ik niet...
Wat zie ik wel:

[Afbeelding: kskQ4Ei.jpg]

Vanaf de accu gaat een rode dikke draad naar deze unit, (de rode draad zie je komen). Dit ziet er niet heel schoon uit, maar dat is het altijd al. Vanaf dit ding gaat er e.e.a. de cabine in.

[Afbeelding: kQcWBMS.jpg]

Een losse draad, hij gaat de cabine in, en hing er zo bij. Ik heb geen flauw idee wat hij daar doet.

[Afbeelding: ISM5a9X.jpg]

Nog een los draadje, deze gaat de kabelboom in.

Concluderend: Ik zie geen gekke beschadigingen of iets in die trend, wel is het niet allemaal even schoon, en ik weet ook niet zo goed waar ik nu naar moet kijken. Iemand ideeën na aanleiding van dit verhaal/deze foto’s? Ik ga ook een filmpje proberen te posten met wat hij doet als ik hem probeer te starten.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Probleem met Volvo radio aansluiting Kogelman 6 183 23 February 2024, 18:16
Laatste bericht: Kogelman
  Probleem met grootlicht 240 1986 TenBrick 9 3.714 7 July 2021, 06:15
Laatste bericht: Grey240Polar
Wink Start probleem maar toch ook niet Lubse 11 5.809 6 April 2021, 15:22
Laatste bericht: Lubse
  vreemd probleem geen reverse switch Lee 6 2.478 28 October 2020, 11:39
Laatste bericht: Lee
  Probleem met ontsteking Mark244 11 7.535 4 June 2018, 21:07
Laatste bericht: Mark244
  Probleem met het klokje CK070 4 5.469 6 March 2017, 18:13
Laatste bericht: Joost Zuidam
  Achterruitverwarming probleem JaapV 1 2.969 11 November 2016, 16:00
Laatste bericht: Marc1970
  Elektrisch schema van een volvo 265 (6-cilinder) Roger007 8 5.481 7 May 2016, 22:06
Laatste bericht: 265gl
  groot licht probleem bij 740 adebouwer1 5 4.615 17 June 2015, 22:32
Laatste bericht: henqui
  knipperlicht probleem Groove 5 3.821 2 September 2014, 19:00
Laatste bericht: boedr

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)