Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verschil B23E of B23F 240 GLT
#1
Ik vraag me al een tijdje af :-) ik rijd nu in een GLT uit '84, met een B23E blok (k-jet), volgens de boekjes zo'n 133 PK. Nu kijk ik weleens naar modernere GLT's met de B23F, maar hiervan zegt het boekje dat er zo'n 114PK's zijn. Verschilt dus 20 PK, best veel vind ik!

Ik had eigenlijk gedacht dat het latere type GLT met de B23F nog wat krachtiger reed - maar gezien de PK's is dat niet zo - of toch wel? Ben benieuwd!
Antwoord
#2
lenlux schreef:Ik vraag me al een tijdje af :-) ik rijd nu in een GLT uit '84, met een B23E blok (k-jet), volgens de boekjes zo'n 133 PK. Nu kijk ik weleens naar modernere GLT's met de B23F, maar hiervan zegt het boekje dat er zo'n 114PK's zijn. Verschilt dus 20 PK, best veel vind ik!

Ik had eigenlijk gedacht dat het latere type GLT met de B23F nog wat krachtiger reed - maar gezien de PK's is dat niet zo - of toch wel? Ben benieuwd!

Die nieuwe GLT heeft de B230F (B23F was alleen in USA met nauwelijks vermogen) Hoewel ik denk rond 87-88 ook nog met B230E welke in de 7-serie weer iets meer vermogen had.

Als ik zou moeten kiezen dan zeker B230F met 531 kop (iets vrlaagd/evlakt) met goede nokkenas. Die wint hat qua vermogen wel van e B23E en zal dan ook nog eens een beter km/ltr vertonen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#3
De B23E is een grote motor met een vlotte nokkenas, goeie compressie en een ruim bemeten injectiesysteem, die nog weinig 'last' had van milieumaatregelen. Stevig ding dus. De versie uit 79-80 was nog wat ruiger, 140 pk.

De B23F (je zal de B230F bedoelen) is een compromis, de nokkenas is veel te zuinig.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Ik bedoelde inderdaad de B230F :-)
Antwoord
#5
lenlux schreef:Ik bedoelde inderdaad de B230F :-)

Maar de aangepaste B230F genaamd B230FB komt aardig in de buurt van de B23E
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  schuddende b23e pepijnwk 33 7.685 17 March 2023, 21:05
Laatste bericht: pepijnwk
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 1.962 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  Verschil geluid B200/B230 Grey240Polar 2 2.631 16 April 2020, 22:11
Laatste bericht: Grey240Polar
  B23E start niet goed. polestar-volvo 1 1.804 18 January 2020, 13:28
Laatste bericht: Arjen508
  B23F Stationair uitgevallen en start niet meer Van Schellen 11 10.261 13 March 2018, 23:34
Laatste bericht: Jerry
  B23E vraag dashdot 11 7.247 6 October 2016, 17:43
Laatste bericht: dashdot
  Injector doet niet goed mee bij minder toeren b23E lenlux 5 3.631 2 August 2016, 11:37
Laatste bericht: simplicity
  Verschil in dimensie tussen een B18 en B20 Gert Jan B 10 6.926 19 June 2016, 17:09
Laatste bericht: Jerry
  B23e-b230f. polestar-volvo 8 4.972 18 November 2015, 22:33
Laatste bericht: Jambon
  Hoe vroege B23E of latere B23E te herkennen? lenlux 6 4.439 15 August 2015, 13:36
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)