Berichten: 158
Topics: 41
Lid sinds: May 2006
Ik vraag me al een tijdje af :-) ik rijd nu in een GLT uit '84, met een B23E blok (k-jet), volgens de boekjes zo'n 133 PK. Nu kijk ik weleens naar modernere GLT's met de B23F, maar hiervan zegt het boekje dat er zo'n 114PK's zijn. Verschilt dus 20 PK, best veel vind ik!
Ik had eigenlijk gedacht dat het latere type GLT met de B23F nog wat krachtiger reed - maar gezien de PK's is dat niet zo - of toch wel? Ben benieuwd!
Berichten: 2.416
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
lenlux schreef:Ik vraag me al een tijdje af :-) ik rijd nu in een GLT uit '84, met een B23E blok (k-jet), volgens de boekjes zo'n 133 PK. Nu kijk ik weleens naar modernere GLT's met de B23F, maar hiervan zegt het boekje dat er zo'n 114PK's zijn. Verschilt dus 20 PK, best veel vind ik!
Ik had eigenlijk gedacht dat het latere type GLT met de B23F nog wat krachtiger reed - maar gezien de PK's is dat niet zo - of toch wel? Ben benieuwd!
Die nieuwe GLT heeft de B230F (B23F was alleen in USA met nauwelijks vermogen) Hoewel ik denk rond 87-88 ook nog met B230E welke in de 7-serie weer iets meer vermogen had.
Als ik zou moeten kiezen dan zeker B230F met 531 kop (iets vrlaagd/evlakt) met goede nokkenas. Die wint hat qua vermogen wel van e B23E en zal dan ook nog eens een beter km/ltr vertonen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De B23E is een grote motor met een vlotte nokkenas, goeie compressie en een ruim bemeten injectiesysteem, die nog weinig 'last' had van milieumaatregelen. Stevig ding dus. De versie uit 79-80 was nog wat ruiger, 140 pk.
De B23F (je zal de B230F bedoelen) is een compromis, de nokkenas is veel te zuinig.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 158
Topics: 41
Lid sinds: May 2006
Ik bedoelde inderdaad de B230F :-)
Berichten: 2.416
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
lenlux schreef:Ik bedoelde inderdaad de B230F :-)
Maar de aangepaste B230F genaamd B230FB komt aardig in de buurt van de B23E
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..