Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor start koud goed maar sputtert dan even (B200F 1992)
#31
Als je een stukje PA (nylon) perslucht/brandstofleiding haalt ergens, verwarm je die twee koppelstukken en schuift ze erin en heb je gratis een nieuw pijpje.

Luchtmassameter bevat een wolfraam draad en houdt zichzelf schoon, alleen de contacten in de stekker gaan soms achteruit. Losmaken en weer vast is meest genoeg (motor uit).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#32
Bedankt voor de tip. Maar mag het ook een rubber benzineslang zijn met slangenklemmen, of is er een reden dat dit af-fabriek ook niet gedaan werd?

Ik heb nog even niets besteld. Ik trok gisteravond de motorkap open en ontdekte dat de zijkant van het blok nat was van de koelvloeistof. Het lijkt alsof het van het thermostaathuis komt, en niet van de koppakking.
Ik heb besloten om voordat ik verder ga toch eerst een compressietest te doen.

Wordt vervolgd.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#33
Resultaten compressietest (warme motor, geen luchtfilter en gaspedaal ingedrukt):
#1: 14,9 bar
#2: 14,5 bar
#3: 14,8 bar
#4: 14,5 bar.

Lijkt me dat ik me over de motor zelf voorlopig nog geen zorgen hoef te maken. Ik ga me nou dus eerst maar even bezig houden met een nieuwe benzinepomp en -filter en -drukregelaar.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#34
Nee daar mankeert niks aan. Kwenie of je dat stukje PA leiding kan vervangen met slang, maar als er een slangklem omheen past kan je dat wel wagen.

PA leiding is goedkoper en sneller dan gedoe met slangklemmen in de fabriek.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#35
Even een updeetje. Zo vlak voor de kerst nog even aan het sleutelen geweest.

N.a.v. Ticcies tip heb ik Bij Skandix een benzinepomp, -filter, het verbindingspijpje en een brandstofdrukregelaar en nog een paar pakkingen besteld. Dat het spul vanuit de buurt van de Harz moest komen was geen probleem. Zondag besteld, dinsdag al binnen.

Het vervangen was redelijk recht toe recht aan. De oude pomp zat deels onder de tectyl, en was misschien wel het exemplaar waar de auto de fabriek mee verliet.

Marc1970 schreef:Ik heb wel eens het benzinefilter onder mijn 240 vandaan gehaald, er zat denk ik een kopje roestdrab en gruizigheid in, de motor had daar niks van.

In 2009 verving ik voor het eerst het benzinefilter, ik had toen zo'n 30.000 km met de 240 gereden. Dat was een Bosch, ook met hier en daar tectyl erop, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat het benzinefilter in al die jaren (en bijna 243.000 km) nooit eerder was vervangen. Maar wie weet, het zijn wel gigantische filters en in het filter dat ik nu bijna 69.000 km (op benzine, deze heeft nooit LPG gehad) heb gebruikt zat ook nog helemaal niets aan gruis of wat dan ook dat ik via de openingen kon zien. Misschien moet ik hem eens open zagen zodat ik het filterelement kan bekijken (edit: inmiddels gedaan, zie hier).

Ik ben blij dat ik het relatief dure verbindingspijpje heb gekocht want de oude was behoorlijk gecorrodeerd en bijna één geworden met de benzinepomp.

Ik vond het overigens wel vreemd om te zien dat het filter na de pomp zit, en niet ervoor. Ik dacht eerst dat ik het verkeerd had gedaan, maar de pomp moet toch echt voor het filter...
Ook voor het gaasje aan de ingang van de pomp zat helemaal niets aan gruis o.i.d.

Nadat alles weer onder de auto zat de motor gestart, maar - zoals verwacht - bleef het probleem met de koude start.
Ik heb daarom ook maar meteen de nieuwe brandstofdrukregelaar geplaatst en ik zit nu te wachten tot de motor weer helemaal is afgekoeld.
Ik houd er rekening mee dat ook dit niet de oorzaak is, maar wilde hem toch vervangen. Na bijna 312.000 km kan ik me voorstellen dat die misschien toch wel eens aan slijtage onderhevig is.

Ik heb ook een nieuwe pakking voor het gasklephuis, dus die krijgt binnenkort ook wat aandacht.

Wordt vervolgd...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#36
Op deze eerste kerstdag kan ik het goede bericht plaatsen dat het probleem met de koude start is opgelost!

Gisteravond ben ik met de 240 weggeweest en ik heb hem vanochtend nog even gestart voor de zekerheid, maar ik ben er nu inderdaad zeker van dat het probleem is opgelost.

In testjes had ik de brandstofdrukregelaar uitgesloten als veroorzaker, maar die testjes bleken onvoldoende dekkend.
Nee, er was geen benzine aan de vacuumkant en ja, er kwam een behoorlijke hoeveelheid terug door de retourleiding, maar wellicht zijn dit soort failure modes bij motoren die niet op LPG lopen veel te heftig om onopgemerkt te kunnen ontstaan.
Ik denk nu dus dat de druk bij tijd en wijle te hoog was.

Uiteindelijk denk ik dat de oude brandstofdrukregelaar nog deels zijn werk deed, goed genoeg om de ECU op basis van de lambda sonde data het geheel te kunnen bijregelen. Maar ik denk dat de regelaar af en toe even bleef steken, en dus onlangs de foutcode veroorzaakte dat het mengsel te rijk was en tegen de limiet aanliep, en soms nog even kort omhoog schieten in toeren terwijl ik het gas toch al had losgelaten.
In de Haynes manual staat een procedure met een brandstofdrukmeter. Als deze bij bepaalde handelingen een spike in de druk laat zien is de regelaar aan vervanging toe. Ik vermoed dat ik dit ook gezien had, als ik zo'n meter had gehad.

Het sputteren vlak na de koude start was een recente verergering die me op zoek deed gaan naar de oorzaak. Daarbij liep ik ondertussen ook tegen andere zaken aan die niet meer helemaal goed waren, zoals de vette stationairklep en de slechte bougiekabels.

Ik schreef in een eerdere post dat de testjes van de lambda sonde bij herhaling niet altijd tot het juiste resultaat leidden. Dit deed mij toen al vermoeden dat de drukregelaar wel eens kon blijven "hangen", vandaar dat ik er toen nog niet meteen van uit wilde gaan dat deze sensor niet meer in orde was.

Dan het waarom van het sputteren alleen vlak na de koude start: in koude toestand kan de ECU nog geen gebruik maken van de lambda sonde data, maar moet in plaats daarvan een "educated guess" doen op basis van de andere sensoren. Dat gaat goed, behalve als de brandstofdruk te hoog is, dan is die educated dus guess eigenlijk fout met een wat te rijk mengsel tot gevolg. En direct na de start condenseert de benzinedamp grotendeels op de cilinderwanden en spuit de ECU extra veel in om het mengsel niet te arm te laten worden voor ontbranding. Het is deze functie die denk ik de veroorzaker was van de kortdurende gesputter, want na 30 s was het al verdwenen.

Deze gedachtengang deed me bij het bestellen van de pomp toch ook maar de drukregelaar toevoegen, en dat bleek dus een goede zet.

Fijne kerst!
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 85 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 88 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 417 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.537 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 950 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 536 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 2.848 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.047 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 2.418 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 4.799 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)