Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor start koud goed maar sputtert dan even (B200F 1992)
#11
Ja, die "handig" geplaatste temp sensor had ik gisteren losgekoppeld om de foutcode 1-2-3 op te wekken (en wat ook gebeurde) en omdat de Haynes manual de controle hiervan noemt bij de fout die het meest lijkt op wat ik ervaar ("Engine starts when cold but stalls at idle").
Na het loskoppelen heb ik ook nog de weerstand gemeten, die zat (bij een grotendeels afgekoelde motor) op een logische waarde, en zag ik nog oplopen.

Dan ga ik me richten op de andere connectors en de stationairklep.

Wordt vervolgd...

Tot zover alvast bedankt voor het meedenken.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#12
Ah ja. En de stekker, de ontvangende helft, nog netjes als nieuw met een goeie klik? Die ronde 'bullit' stekkers kunnen minder hebben als rechte, die van mijn achteruitversnelling sukkelt er ook continu op en af.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#13
Ja, dat zag er nog allemaal goed uit.

Ik heb alleen even tijd gehad om de gasklepsensor te controleren, en die klikt inderdaad. Is het nog de moeite waard om te meten of de schakelaar ook daadwerkelijk contact maakt en verbreekt, of gaan deze dingen nooit stuk?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#14
Tja. Hij mankeert iets aan de koude start verrijking lijkt het, als geheel. Sommige motoren hebben daarvoor een aparte koude-start injector, midden onder, met een blauwe stekker. Als je die hebt, zou ik die eens losmaken en nog eens wat startpogingen doen.

En anders wordt de extra benodige benzine over de 4 injectoren gedeeld en kan je er weinig aan doen. Behalve de ECU uitwisselen voor een betere. Dat mag alleen als je de accu een poos los hebt gehad, weer voor de vonkoverslag. Andere ECUs zijn er zat op de sloop MP etc.

De minder goede ECU is eentje met 561 op het eind, op een roze sticker. De vervanger heet de 951 (als je die al hebt kan je die weer laten zitten natuurlijk). Ze hangen bij de voeten vd bijrijder.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#15
Ja, zover interpreteer ik de symptomen ook.

Gisteren en vandaag ben ik ermee weg geweest en het enige dat ik nu zeker weer is dat het een consequent iets is, niet af en toe. Dat zou moeten helpen bij het vinden van de oorzaak.
Sowieso gaat de stationairklep aandacht krijgen want vandaag merkte ik weer dat het statioanir toerental (opgewarmd) de ene keer netjes 750 tpm is en de andere keer 1000. Ook viel me op dat het toerental bij uitrollen soms op 1200 tpm blijft steken en naar 1000 tpm teurgvalt zodra de auto tot stilstand komt (en dat gebeurt dus in zijn vrij en zonder gas te geven). Maar dit speelt al langer en is dus mogelijk ongerelateerd aan het even te rijk lopen na de koude start.

Vandaag heb ik geen tijd meer om iets te checken. Ik weet wel dat ik geen aparte koude start injector heb en dat de sticker op de ECU een witte is.

Wat ik me overigens nog afvraag: hoe gaat een lambda sensor stuk? Gaat die plots hemelen, of heb je misschien eerst symptomen zoals bijv. (te) rijk lopen?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#16
Het stationair hoort even te blijven hangen bij 1000, zeg maar net zo lang als het duurt om naar een andere versnelling te schakelen, dat verhoogt de rijdbaarheid.

Maar, de gasklep en regelklep zou je zeker eens schoon kunnen maken dat verhoogt weer de betrouwbaarheid van allerlei. Hier de procedure om klep en stationair af te stellen nadien: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineF...Adjustment
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#17
Bedankt voor de link, daar kan ik wat mee.
De procedure voor het testen van de brandstofdrukregelaar heb ik voor de zekerheid uitgevoerd, maar die lijkt inderdaad correct te werken.

Inmiddels weet ik weer wat meer:
De nummers op mijn ECU eindigen op andere dan jij noemt. Die in mijn auto draagt 0 280 000 936 (barcode) en 3 547 779 en wijst op een LH 2.4 Jetronic. De vijfdraads kabelboom naar de luchtmassameter bevestigt dit (LH 3.1 Jetronic is vierdraads).
Ik heb overigens geen redenen om aan te nemen dat er iets schort aan de ECU.

Op een gegeven moment kwam ik op het idee om de bougiekabels eens na te meten. Van de vijf kabels waren er nog maar twee goed, die tussen bobine en distributeur en die naar #4 cilinder, oeps.
De bougiekabels hebben inmiddels plaats gemaakt voor nieuwe. En dat maakt een duidelijk merkbaar verschil hoe de motor opgewarmd loopt, veel rustiger, ook op snelheid.

Of het koude start-probleem op is gelost weet ik nog niet zeker. Gisteren trad het op na een uur of 4-5 afgekoeld te zijn, na het vervangen van de kabels had ik na eenzelfde tijd stilstand vandaag geen problemen.
Ik moet nog even geduld hebben tot morgenochtend, maar ik ben voorzichtig optimistisch.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#18
Helaas, hoewel iets beter is de koude start nog steeds een probleem.

De volgende focus gaat naar het schoonmaken van de stationairklep. Je link beschrijft het symptoom "Cold Start: Car starts immediately with no throttle application, idles smoothly for about one second, then hesitates and dies." en wijst deze klep als schuldige aan, net als skidje overigens al deed.

Wordt vervolgd.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#19
Weer een stapje verder.

De stationairklep was aardig vervuild, en het leek erop dat de klep niet meer helemaal zijn draai kon maken.
Na het reinigen loopt de warme motor weer 750 tpm i.p.v. 1000.

Maar helaas leek het er net op dat even na de koude start toch nog teveel verrijking van het mengsel optreedt.

En dan nog iets, voorheen hoorde ik bij een bijna lege tank onder de auto wel eens een soort onregelmatig geratel van de brandstofpomp komen, in de auto klinkt dat dan als een lichte zoem. Nu is het er meestal ook bij een volle tank, en ook best wel prominent.
Duidt dit op einde levensduur van de pomp?

Edit: wellicht heeft het toch geholpen. Als ik als normaal start zonder gas geven en daarna ook even van het gaspedaal af blijf, dan lijkt het probleem verholpen. Echt 100% is het nog niet, maar al een heel stuk beter.
Ik ga er nu gewoon weer even een tijdje mee rijden en kijken hoe e.e.a. zich houdt. Ik zal na een lange rit ook eens aan de brandstofpomp voelen of hij heet loopt.

Iig bedankt voor alle hulp. Ik zal over een tijdje nog wel een update plaatsen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#20
Ongeveer elke dag 1 oorzaak uitgesloten de afgelopen week en inmiddels heb je t ws gevonden, leuk.
Zou wel goed oppassen met je brandstofpomp, want die loopt idd op z'n eindje als hij zoveel lawaai begint te maken, of je filter(s) zijn verstopt.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 72 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 85 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 415 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.534 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 949 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 536 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 2.847 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.047 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 2.418 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 4.797 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)