Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Compressie nog goed?
#1
Mijn 244 met (zeer waarschijnlijk) een B19A heeft veel sludge in de motor. Ik rijd er veel mee, ook langere afstanden, dus de motor wordt vaak goed warm gereden. Toch komt er veel vocht in de motor, de peilstok is gewoon nat als ik 'm uit het blok trek. Natuurlijk heb ik zelf al wat dingen gecontroleerd en uitgesloten:
Koelvloeistof staat netjes op peil, is ook niet vervuild, dus een lekke koppakking is uitgesloten.
Carterventilatie is los geweest, het zeefje is schoon. Een beetje carterdamp heeft dus geen schijn van kans.
Motor loopt verder netjes, hoewel er een tikje in zit wat ik niet thuis kan brengen. Kleppen zijn +-15.000 km geleden gesteld, toch is het tikken niet veel erger geworden.
Olieverbruik is ongeveer 1:4000 km, dus nog niet overdreven veel. De eerste keer onderhoud heb ik er 10W40 in gegooid, de laatste keer 20W50 en dat zit er nu nog op. Het olieverbruik lijkt ongeveer gelijk te blijven.
Het enige wat ik niet zeker weet is hoe veel bar de compressie hoort te zijn. De laagste druk is 8,5 bar bij cilinder 3, de hoogste druk 9,5 bar.
Ik moet er wel bij vermelden dat de auto voornamelijk op LPG rijdt, en dat waarschijnlijk al vanaf dag 1. De km-stand is inmiddels de 582.000 km gepasseerd.
Antwoord
#2
Hoe bedoel je pijlstok nat?
compressie mag iets hoger zijn maar is niet supdepuperslecht.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#3
1 liter op 4.000km valt me inderdaad wel mee. Compressie kan inderdaad hoger en wat minder variatie tussen de cilinder maar zolang je het niet merkt in het rijgedrag. Maar waar kan die sludge dan vandaan komen... Zit die sludge dan niet onder de olievuldop, alleen bij je peilstok?

Verstuurd vanaf mijn HTC One S met Tapatalk
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#4
Welke kleur heeft de olie?
Antwoord
#5
Er zitten altijd redelijk wat druppels condens op de peilstok. En natuurlijk wat mayonaise. Zo af en toe gekeken of er ook sludge onder de dop zat, een enkele keer was er wat te zien. Al moet gezegd worden dat dat alweer wat langer geleden is. Ergens vind ik het ook raar dat het zeefje van de carterventilatie vorige week nog brandschoon was. De olie is nog helder, is ruim een maand geleden ververst. Sindsdien weer ongeveer 2500 km gereden.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B23E start niet goed. polestar-volvo 1 1.790 18 January 2020, 13:28
Laatste bericht: Arjen508
  goed lopen op benzine geen vermogen op lpg Dirk86 6 5.037 25 March 2017, 21:05
Laatste bericht: Dirk86
  Motor start koud goed maar sputtert dan even (B200F 1992) Grey240Polar 35 29.431 25 December 2016, 13:37
Laatste bericht: Grey240Polar
  Injector doet niet goed mee bij minder toeren b23E lenlux 5 3.605 2 August 2016, 11:37
Laatste bericht: simplicity
  Cruisecontrole 240 werkt af en toe niet goed KennOne 4 2.785 18 April 2016, 14:01
Laatste bericht: KennOne
  960 trekt niet goed B52 16 8.044 18 July 2014, 20:29
Laatste bericht: B52
  Wie kan heel goed de Volvo injectie 1975 afstellen? EricB 1 2.658 15 May 2014, 16:53
Laatste bericht: Marc1970
  Compressie Rob 10 6.109 13 February 2014, 08:59
Laatste bericht: oudevolvo
  Vermogenverlies na goed starten en lopen op lpg...244l '78 b19a M4IK3L 4 3.280 9 October 2013, 20:33
Laatste bericht: Martinus
  compressie Kogelman 3 2.214 8 October 2013, 14:27
Laatste bericht: Kogelman

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)