Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
Mijn 164 '74 TE met B30E liep de afgelopen weken minder mooi. Met name stationair dipte het toerental regelmatig even, soms sloeg de motor zelfs af. Op andere momenten weer mooi stationair.
Vanmorgen slecht starten en na enkele minuten afgeslagen en niet meer te starten, ontsteking gaf geen vonk meer.
Ik gokte op de bobine of condensator, beide vervangen maar geen vonk.
Volgende zaken getest;
- accuspanning 12,5 v (half jaar oud)
- weerstand bobine primaire spoel 3 ohm
- bougiekabels getest, geen probleem
- voorschakelweerstand levert 12 volt bij starten, op contact motor uit 8 volt.
- contactpunten krijgen stroom via bobine (amper vonkjes bij bewegen arm onderbreker)
- contactpunten zien er goed uit, niet ingebrand etc.
- massakabel motor is goed geaard aan accu en carrosserie (gemeten met multimeter)
Nu komt het vreemde van het verhaal;
Als je de auto op contact zet hoor je de relais van de brandstofpompen tikken en de pomp druk opbouwen, so far so goed. Wanneer je start gaat de startmotor uitstekend rond, maar hoor je verschillende relais ritmisch en aanhoudend uit- en aantikken.
Ik heb ontdekt dat het aan- uitschakelen van de relais synchroon loopt met het openen en sluiten van de contactpunten.
Contactpunten open, relais aan. Contactpunten gesloten, relais vallen uit. ( nog steeds geen vonk)
Het is mij een raadsel hoe dit mogelijk is, wie heeft een idee van de oorzaak?
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
Mijn 164 '74 TE met B30E liep de afgelopen weken minder mooi. Met name stationair dipte het toerental regelmatig even, soms sloeg de motor zelfs af. Op andere momenten weer mooi stationair.
Vanmorgen slecht starten en na enkele minuten afgeslagen en niet meer te starten, ontsteking gaf geen vonk meer.
Ik gokte op de bobine of condensator, beide vervangen maar geen vonk.
Volgende zaken getest;
- accuspanning 12,5 v (half jaar oud)
- weerstand bobine primaire spoel 3 ohm
- bougiekabels getest, geen probleem
- voorschakelweerstand levert 12 volt bij starten, op contact motor uit 8 volt.
- contactpunten krijgen stroom via bobine (amper vonkjes bij bewegen arm onderbreker)
- contactpunten zien er goed uit, niet ingebrand etc.
- massakabel motor is goed geaard aan accu en carrosserie (gemeten met multimeter)
Nu komt het vreemde van het verhaal;
Als je de auto op contact zet hoor je de relais van de brandstofpompen tikken en de pomp druk opbouwen, so far so goed. Wanneer je start gaat de startmotor uitstekend rond, maar hoor je verschillende relais ritmisch en aanhoudend uit- en aantikken.
Ik heb ontdekt dat het aan- uitschakelen van de relais synchroon loopt met het openen en sluiten van de contactpunten.
Contactpunten open, relais aan. Contactpunten gesloten, relais vallen uit. ( nog steeds geen vonk)
Het is mij een raadsel hoe dit mogelijk is, wie heeft een idee van de oorzaak?
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
27 September 2016, 21:44
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 September 2016, 21:51 door Marc1970.)
Twee keer dezelfde vraag stellen gaat je in elk geval niet twee keer zoveel info opleveren, eerder de helft.
Meest zijn de pompen van een injectiemotor via een relais zo geschakeld dat ze stoppen met pompen als er geen vonk is (voor de veiligheid). Ik neem aan dat het relais een zekere (on)gevoeligheid heeft want anders zou het tussen elke vonk uitgaan, wat nu het geval lijkt bij jouw 164.
Dus, misschien eens in het relais kijken of een andere proberen.
Oh ws. zit dit relais ingebouwd in de ECU (later hangt-ie ergens los) en dat maakt het weer eens stukje lastiger. D jetronic is no joke:
http://www.sw-em.com/bosch_d-jetronic_injection.htm
In Monster zit iemand die er alles van weer, Jan Ooms.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
Dank voor je reactie. De relais zijn aan de rechterzijde tegen het schutboard gemonteerd, dus los van de ECU, hierdoor valt het klepperen direct op. Ik begrijp de veiligheidfunctie dienjenbeschrijft, maar staat dit niet los van het feit dat de ontsteking wel spanning heeft maar niet vonkt?
Ik heb eerder begrepen dat de ECU vrijwel onverwoestbaar zijn, is dit een misvatting en kan de oorzaak hier juist wel liggen? Jan Ooms is een goede tip, dank hiervoor.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Zoals ik het begrijp, is een dergelijk relais parallel met de min kant vd bobine gezet, zodat het dus dezelfde pulsen ziet als de bobine. Door deze pulsen blijft het relais in de 'aan' stand. LPG installaties hebben ook zoiets, in mijn 240 hoor ik het klikken tijdens de eerste omwenteling van de startmotor.
Het probleem kan dan ook nog in de verdeler zitten, dat die geen heldere pulsen meer produceert en je dus geen vonk en geen brandstof hebt.
D jet heeft onderin de verdeler trigger points, maar ik dacht dat die meer te maken hebben met inspuitduur en aansturing van de injectors.
Misschien heeft D jetronic nog wel meer schakelingen die je probleem kunnen veroorzaken, ik ben daar verder helemaal niet in thuis.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
Vanmorgen gesproken met Jan Ooms, hij stond me zeer bereidwillig te woord. Hij geeft aan dat er een mogelijkheid dat er sluiting in de ontsteking zit. Aanbevolen testen;
- Kijken of bobinekabel blauwe vonk trekt op de massa.
- Weerstand meten van beweegbare deel contactpunten naar de massa.
Keep u posted
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Berichten: 40
Topics: 18
Lid sinds: Jun 2007
In verband met een probleem met mijn 164E ben ik benieuwd naar de uitkomst van dit probleem? Is duidelijk geworden waar het aan lag?
Dank!
240 Polar U9 1992
164E 1973 14-FG-FX - verkocht
240GL 1989 XN-27-PX - verkocht
244GL 1978 DF-37-XG - ingeruild