Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Klikkerdeklik B30E. Ik schrok van oorzaak.
#1
De volvo 164 welke ik zou opknappen waren mensen wezen kijken en die vonden toch wel dat de motor niet zo gezond klonk.

Ik dacht zelf dat deze motoren juist wat ruw waren.

Echter na onderzoek met geopende klepdeksel schrok ik wel even van de klepspeling, whie heeft dit op zijn geweten?, ja de
vorige eigenaar.

DE klepspeling dit ik mat was 1,2 mm voor de inlaatkleppen, en 0,9 voor de uitlaat, met veel verschil.

Maar wat is de juiste speling? misschien is het wel normaal bij deze zweed.

Geen wonder dat ie klikkerdeklik deed.

O ja, ik vond deze link, wel handig denk ik voor de mensen hier en ik.

http://www.volvo-classic.com/sites/defau...s/1/C1.pdf

vrg kees
Antwoord
#2
Ik dacht iets van 0,40 mm, maar ook dan zijn de kleppen hoorbaar. De B30 zou als 6 cilinder perfect moeten snorren zonder schudden.

Ah, 0,45 zelfs, warm en koud, in en uitlaat, allemaal gelijk.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Marc1970 schreef:Ik dacht iets van 0,40 mm, maar ook dan zijn de kleppen hoorbaar. De B30 zou als 6 cilinder perfect moeten snorren zonder schudden.

Ah, 0,45 zelfs, warm en koud, in en uitlaat, allemaal gelijk.

Ahh dank je, hij schud niet ligt perfect still, loopt mooi maar heeft felle tik, en dat is natuurlijk niet gek met kleppen die meer dan een mm speling hebben. Olie is trouwens ook gaar
en dat scheeld ook enorm. oude benzine, dus misschien zelfs pingel.

Hoorde ook iets over tandwielen, dat de 6 cilinder staal zijn, maar hoorde ook weer dat er kunstof ook in kan zitten, mijne is van 1974 dus weet niet hoe het hier zit, kan ik dat misschien horen met
een schroevedraaier tegen distributiedeksel en oor, heel voorzichtig natuurlijk anders ziet ie in mijn oor, en brein. metalen zou wat metaliger klinken of zo.

Die man die was komen kijken zei dat deze motoren niet mogen tikken, en dat ze anders gaar zijn, maar wilde natuurlijk de wagen goedkoop menemen, maar helaas ben ik niet zotte henkie.
Antwoord
#4
0.5-0.55mm, 0,45 is b20...
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#5
Oh, is de B30 toch weer anders. Licht versleten kunststof tandwielen kunnen een kloppend geluid geven, beetje als een diesel, maar dat betekent nog niet dat de motor gaar is.
Hoe kom je erachter wat voor tandwielen het zijn? Open maken denk ik.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Marc1970 schreef:Oh, is de B30 toch weer anders. Licht versleten kunststof tandwielen kunnen een kloppend geluid geven, beetje als een diesel, maar dat betekent nog niet dat de motor gaar is.
Hoe kom je erachter wat voor tandwielen het zijn? Open maken denk ik.

0.50 55 had ik intussen ook gezien, denk dat het niet zoveel uitmaakt, de motor doet niet kloppen, het is echt rauw fel geluid, volgens mij staat er nog wat op youtube, zal eens kijken.

inderdaad staat het er op, luister, dit is met 1,2 mm klepspeling.

https://www.youtube.com/watch?v=9NN9M8-NasQ

Maar als ik deze hoor, wel, bij mij is het wel wat ruwer allemaal.

[URL="https://www.youtube.com/watch?v=xsUAVHx3o20"]https://www.youtube.com/watch?v=QeqDQ7ccYrc

Dus[/URL]

vrg kees
Antwoord
#7
Misschien een lekje in de uitlaatpakking? De kleppen hoor ik nauwelijks. Met een stuk slang aan je oor (minder pijnlijk als een schroevedraaier in je pan) kan je goed zoeken waar welk geluid vandaan komt.

Is niet het geluid van versleten distributie, mijn motor klonk stationair als een trekker.

Ligt inderdaad prachtig stil.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Kan het niet te maken hebben met het distributietandwiel> het geluid lijkt wel van voren te komen.
Ik vind de motor op zich niet slecht klinken.
Antwoord
#9
Goed idee die slang en als stethoscoop gebruiken. Ik heb de electronica nagekeken van de motor, deze is natuurlijk heel oud en elco,s uitgedroogt
waardoor ie onstabiel werkt, dat is nu heel mooi geworden, en ja die motor klinkt als een trekker, maar 1.2 mm speling op alle kleppen lijkt me
ook herrie maken, en de olie in de motor, die plakt gewoon zo oud, dat maakt ook alles ruw, dus we gaan de motor eens aanpakken alleen hier
achter is het nu enorm heet door de zon, en van zweet gaat alles van roesten, (galgenhumor).

Ik hoor meer verhalen van dat tandwiel, maar het goede nieuws dat als die stuk gaat de motor heel blijft, is schijnbaar een vrijloper.

we gaan eens kijken, de automaat ook, want als ze zo hebben geknoeid aan de motor dan zal dat ook wel bij de bak zijn, verkeerde olie zat er al in
en er is gedraaid aan de stelbouten buiten, mogelijk daardoor is gaan slippen, (alleen als ie koud is).

Deze bakken zitten ook in rovers V8, daarvan is de motor eerder op dan de bak, dus zijn best wel sterk.
Antwoord
#10
Marc1970 schreef:Misschien een lekje in de uitlaatpakking? De kleppen hoor ik nauwelijks. Met een stuk slang aan je oor (minder pijnlijk als een schroevedraaier in je pan) kan je goed zoeken waar welk geluid vandaan komt.

Is niet het geluid van versleten distributie, mijn motor klonk stationair als een trekker.

Ligt inderdaad prachtig stil.


Had jij een tractor geluid omdat de tandwielen versleten waren? waren dat
kunsstof versies? of staal? die hoor je harder als ze slecht zijn, als ik ga lassen moet toch alles voor weg, en dan kan ik er prima bij om te controleren.

vrg kees
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Oorzaak en gevolg Nicolaas H 5 4.102 22 January 2018, 01:35
Laatste bericht: Nicolaas H
  Ergernisjes: oorzaak? of gewoon gezeur Arjen van Hattem 8 5.843 8 March 2017, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  Bobine de oorzaak? Stevves 3 4.080 5 February 2015, 07:52
Laatste bericht: Stevves
  b30e onsteking afstellen? p245 2 2.225 17 November 2011, 00:02
Laatste bericht: pwassink
  olielekkage, oorzaak brandstofpomp? Jeroen V 17 10.517 5 May 2011, 19:07
Laatste bericht: Jeroen V
  Contactpunten en condensatoren vreten. Oorzaak bobine??? bazuin96 32 20.152 16 February 2010, 15:28
Laatste bericht: bazuin96
  motor 164 E [ B30E] branko61nl 1 2.352 27 December 2006, 23:43
Laatste bericht: branko61nl

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)