Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Klikkerdeklik B30E. Ik schrok van oorzaak.
#11
Kunststof slijt, die van staal zouden eeuwig mee moeten gaan. Er komt wat ruimte tussen de tanden en dan gaat de nokkenas wat verspringen tijdens het ronddraaien, dat hoor je goed.

Om de distributie te zien moet je de krukaspoelie vd motor halen, dat is een taaie moer. En de pakking van het distr.deksel gaat er ook aan waarschijnlijk. Als je voorzichtig bent, blijft de oliepan-pakking heel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#12
Marc1970 schreef:Kunststof slijt, die van staal zouden eeuwig mee moeten gaan. Er komt wat ruimte tussen de tanden en dan gaat de nokkenas wat verspringen tijdens het ronddraaien, dat hoor je goed.

Om de distributie te zien moet je de krukaspoelie vd motor halen, dat is een taaie moer. En de pakking van het distr.deksel gaat er ook aan waarschijnlijk. Als je voorzichtig bent, blijft de oliepan-pakking heel.

Zal eens luisteren na de kleppenstellerij, en als het goed is kan je horen of tandwiel staal is kan ik me herinneren, auto is van 1974 en injectie misschien is dat al staal. maar die zweden stoppen er waarschijnlijk in wat ze op de plank hebben liggen om er vanaf te komen. Kan dus dan beide zijn. auto heeft pas 113000 gelopen en stond voor de vorige eigenaar 10tallen jaren still.

Ach wat uitdaging in een uitdagende wereld kan geen kwaad. over 10 jaar mag je er misschien niet eens meer mee rijden en is alles electrisch, of set hiervoor in de volvo.

vrg kees
Antwoord
#13
Hallo allemaal


De kleppen zijn gesteld, speling van 3 van hen was zelfs meer dan 2.3 mm.

IK heb de koudloop aangepast, nu kan ik toerental regelen, en is dat veel gezonder voor de automaat.

Oke, als dit al zo verprutst is dan is het slippen van de automaat misschien ook wel door bouten draaier henkie.

hier een stukje muziek van de motor, het klinkt wat fel maar dat is door de microfoon van de mobiel, het geluid is
in het echt 90 procent minder en als de olie ververst wordt (is zeeeer oud en pikzwart) zal ie nog wat stiller zijn.

Ik heb wel de pakking klepdeksel gemold. En zal ontsteking eens nakijken of die wel goed staat. Hij loopt erg mooi
stationair zelfs zeer langzaam als je zie op einde film.

Met gasgeven wel beetje oliespetter, maar valt reuze mee omdat olie nog dik is, roken doet spruitstuk er wel op.

https://youtu.be/CNq1sFSlHHc

vrg kees
Antwoord
#14
Ziet er altijd leuk uit. Het lijkt wel dat er een beetje weinig olie bovenin komt, dat zou aan alle kanten van de tuimelaars af moeten vliegen, dik of dun.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#15
Olie druipt er af hoor, kijk maar eens heel goed zie je niet heel goed, maar die olie is ook heel stroperig als ik zo voel.

Motor is enorm veel rustiger, en nu hoor je eens een 6 cilinder.

Je kan deze motoren laten lopen zonder kap, alleen niet teveel gas geven, en de olie vloog wel in het rond hoor, en een hoop rook,

olielampje blijft uit al laat je hem bijna afslaan, dus motor lijkt heel erg goed te zijn, maar lange tijd stilgestaan.

Weet jij welke olie en hoeveel er in moet? en ik heb pakking vernield van kleppendeksel, althans is gebroken.

vrg kees
Antwoord
#16
Oh kijk een beter beeldscherm en de olie spettert rond, als je gas geeft in elk geval.

Ik heb een pdf handboekje uit 1970, 5,2L zonder, 6,0L met filterwissel. Toen deze nieuw waren in 1970 ging er 10W30, 10W40 of 10W50 in, year round, of als het nooit kouder werd dan -10 graden 20W50

Mijn B20's rijden met 15W40 rond, altijd.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#17
Ik weet niet wat slipt in de automaat maar het kan zijn dat Bouten Henkie er verkeerde ATF in heeft gedaan. Deze automaat (de BW35) kan alleen met ATF type F (Ford) draaien. Alle Dexron types slippen te veel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#18
met 2,3mm klepspeling vrees ik dat je nokkenas versleten is want dat is zo een beetje de enige manier dat ze zo ruim komen te staan bij het verslijten van de cilinderkop krijg je normaliter net juist minder speling.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#19
In de automaat zit de verkeerde olie inderdaad, moderne olie, en dat mag niet, kan ik dat geheel aftappen zoals ook in de koppelomvormer.?.
Antwoord
#20
Ik kan natuurlijk de lift meten, als ik weet hoeveel lift ze moeten hebben, daarnaast, een versleten nokkenas geeft minder lift aan de kleppen,
maar heeft geen invloed op de speling, omdat deze gemeten word als klep dicht is en dus de achter kant van een nok, daar slijt niks. Plus
de tuimelaars zien er als nieuw uit, geen enkele inslag te zien bij de klep.

In mijn ogen worden ze prima ingedrukt, kan dit altijd nog even controleren. gewoon verkeerd gesteld, overal is aan gedraait ook aan de bak.

Het is me wat soms.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Oorzaak en gevolg Nicolaas H 5 4.101 22 January 2018, 01:35
Laatste bericht: Nicolaas H
  Ergernisjes: oorzaak? of gewoon gezeur Arjen van Hattem 8 5.841 8 March 2017, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  Bobine de oorzaak? Stevves 3 4.079 5 February 2015, 07:52
Laatste bericht: Stevves
  b30e onsteking afstellen? p245 2 2.225 17 November 2011, 00:02
Laatste bericht: pwassink
  olielekkage, oorzaak brandstofpomp? Jeroen V 17 10.516 5 May 2011, 19:07
Laatste bericht: Jeroen V
  Contactpunten en condensatoren vreten. Oorzaak bobine??? bazuin96 32 20.150 16 February 2010, 15:28
Laatste bericht: bazuin96
  motor 164 E [ B30E] branko61nl 1 2.352 27 December 2006, 23:43
Laatste bericht: branko61nl

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)