Berichten: 293
Topics: 122
Lid sinds: Apr 2010
Bij optrekken vanuit stilstand en tegelijk insturen is er een luide "klonk" hoorbaar achterin. Vooral links. Met een zware aanhanger is het ook bij rechtuit optrekken.
Iemand een idee wat dit is ?
Moet ik denken aan rubbers of iets anders?
Berichten: 1.673
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Had ooit ook een kloenk in soortgelijke situaties.
Was weg na aan op aanpakken blok en bak rubbers. Kennelijk de cardanas die ergens tegen kwam bij kenteken motor zodra extra kracht werd gevraagd.
Sent from my ONE E1003 using Tapatalk
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 677
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
Als alle rubbers en kruiskoppelingen in orde zijn, zij het vermoedelijk je achterwiellagers die iets aan het slijten zijn.
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Uitlaat tegen de carrosserie
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 293
Topics: 122
Lid sinds: Apr 2010
Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Check ook of de achteras geen overmatige speling heeft door aan de flens in het midden te draaien
Berichten: 293
Topics: 122
Lid sinds: Apr 2010
Geen overmatige speling op as. Rubbers kruiskoppelingen goed. Rubbers draagarmen kan ik niet goed zien.
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
13 August 2016, 23:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 August 2016, 23:16 door Marc1970.)
Net als bij de APK. Je neemt een lang stuk ijzer (bandenlichter, breekijzer, XXL schroevedraaier etc) en steekt het tussen de twee delen die het rubber bij elkaar houdt. Dan probeer je met redelijke kracht beide delen zijwaarts uit elkaar te drukken. De meeste rubber bussen vertonen rondom scheuren maar zitten ergens in het midden nog vast, en beide delen zullen terug veren. Zo niet, is het rubber los en kunnen de delen veel verder bewegen dan de bedoeling was, en allerlei bonkgeluiden veroorzaken.
Hier een aardig overzicht van de rubber bussen:
http://www.swedishautoparts.com/240/Volv...-rear.html No. 8 en 9 gaan het meest kapot, 8 controleert het rollen vd achteras bij gas en remmen, 9 het op en neer dreunen van ongeveer het hele gewicht vd achterkant.
Schokbreker ophangogen hebben ook rubbers, die bonken vrij makkelijk op minder wegdek maar daar maak ik me nooit zo druk om.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969