Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Roetfilter vol
#1
Ik heb een Volvo V70 Summum diesel van december 2005.In het verleden kreeg ik de melding roetfilter vol en ook regelmatig motormanagement service vereist.Er is in t verleden per ongeluk benzine getankt i.p.v. benzine wat volgens de garage oorzaak is geweest van de melding roetfilter vol dus is deze vernieuwd vorig jaar.Daarna bleven de meldingen weg.Het viel mij onlangs op dat deze auto veel olie verbruikt 1 liter op 1000 km.Volgens de garage kon dat aan de Turbo liggen dus deze na laten kijken en er bleek niets aan de hand.De turbo is prima.Mijn zoon heeft de auto 3 wk meegehad naar Frankrijk/Spanje en kreeg heel veel meldingen:olie peil te laag:motormanagement vereist en ook weer Roetfilter vol.Het vermogen valt dan ook direct weg.Hij heeft hem in Barcelona uit laten lezen waarbij men vastgesteld heeft dat de turbo in orde was maar ook geen verklaring had voor het hoge olieverbruik.De garage in Barcelona had het te druk om verder te zoeken.Mijn zoon vertelde nog dat het condenswater van de airco op ÃÃn of ander stekkertje viel maar dat was vlgs de Spaanse monteur geen probleem.Het olieverbruik nam nog toe naar zo,n liter per 500-600 km.Ik heb de auto nu weer bij de garage hier in Nederland staan maar men heeft ook hier geen verklaring voor het hoge olieverbruik want dit is nergens terug te vinden.Geen zwarte uitlaat of uitlaatgassen.Ook lekt de motor nergens.De garage denkt dat de melding roetfilter vol door het hoge olieverbruik komt en dat het roetfilter dus vol met olie zit.De garage heeft nu in de diesel en ook in de olie ÃÃn of ander agressief middel gegooid waarna ik 3x zo'n 50 km op ÃÃn snelheid en toerental moest rijden.Maar de meldingen motormanagement en roetfilter komen na afwezigheid na het starten gewoon weer terug.Het valt wel op dat dit direct gebeurd bij het intrappen van het gaspedaal.Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn want ik wordt hier gek van.Ik zou over twee weken naar Zuid-Frankrijk op vakantie met auto en caravan maar dat gaat niet door als hier geen oplossing voor gevonden wordt Alvast bedankt!Mvrgr.Gerard
Antwoord
#2
Misschien nog belangrijk om te weten de km stand is 290000
Antwoord
#3
Hallo Gerard

Deze meeste kennis (de mijne tenmiste wel...) op dit forum neigt naar de achterwielaangedreven Volvo's: 140, 240, Amazons.
Ik verwacht dat je voor een V70 meer bruikbare response krijgt op volvoforum.nl

gr Boaz
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#4
Een olieverbruik in de orde van grootte die jij aan geeft komt hoofdzakelijk door defekte klepsteelrubbers of door versleten/gebroken zuigerveren. En iid door het hoge olie verbruik gaat je roetfilter heel snel dicht zitten want die olie die verbrandt geeft ontzettend veel dikke vervuilende roet uitstoot wat dus door het roetfilter afgevangen wordt.
De turbo op olie lekkage controleren is vrij eenvoudig namelijk gewoon een inlaatslang of kanaal tussen turbo en inlaatspruit verwijderen en kijken of dit gedeelte vol staat met motorolie.
Ook kan een dicht zittende carterontluchting ook voor een hoog olieverbruik zorgen. Dit is het controleren ook wel waard.
Antwoord
#5
ZOAB schreef:Hallo Gerard

Deze meeste kennis (de mijne tenmiste wel...) op dit forum neigt naar de achterwielaangedreven Volvo's: 140, 240, Amazons.
Ik verwacht dat je voor een V70 meer bruikbare response krijgt op volvoforum.nl

gr Boaz

Ik zou voor technische vragen niet naar het algemene volvo forum gaan... daar zitten toch vooral de lease rijders die iPhone willen aansluiten op hun audio systeem enzo.
Elke volvo na de 240 heeft wel zijn specifieke forum, zo ook de V70: http://www.volvov70forum.nl/
Antwoord
#6
Hartelijk dank voor de reacties.Ik heb gisteravond nog n proefstukken gereden van zo'n 60 km maar kreeg direct bij het oprijden van de snelweg al weer twee meldingen n.l.Roetfilter vol en motormanagement vereist.Daarnaast ook een melding in het display een oranje gekleurd pompje (dat heeftmijn zoon ook gehad in Spanje en was de Vlgd dag weer weg)wat een elektronica probleem moet zijn vlgs de garage houder en waar hij wat mee zou kunnen.Hij heeft de problemen bijVolvo Nederland aangekaart en wacht op antwoord.mvrgr.Gerard
Antwoord
#7
Ik neem aan dat dit de 163 2.4 D5 is ? Of is het de 2.0 5-cylinder ? Bij beide moet het roetfilter (officieel) om de 120 dkm vervangen worden en de 'teller' gereset worden dmv een nieuw stukje software. De 2.0 5-cylinder heeft echter nog als toevoeging een ADM hoeveelheid nodig, net zoals de 2.0 4 cylinder modellen en die zit achter IN je brandstoftank en kun je zelf (helaas) niet vullen. Moet dus door een dealer gedaan worden en ook daar dient de teller van gereset te worden dmv software.

Mijn advies zou eerst zijn, laat de auto uitlezen door iemand met kennis van zaken en Vida, zonder dit laatste programma kun je helemaal niets bij de wat jongere Volvo's.....
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord
#8
hallo Dirk342,
Dank voor jouw advies.
Ik heb even de gegevens van mijn auto erbij gezocht en het betreft een Volvo V70 summum uit 2005 met een motor van 2401 CM3 diesel, 5 cilinders met een vermogen van 136KW (185 PK)
De auto wordt vandaag uitgelezen bij een Volvo dealer, dus ben benieuwd.

Ik heb overigens ergens op internet gelezen dat er heel veel problemen met roetfilters zijn en dat er daarom heel veel verwijderd zijn.
Misschien is dat ook een optie al of niet tijdelijk tot de APK?

Ik houd jullie op de hoogte!

Mvrgr.Gerard
Antwoord
#9
Mag helaas niet meer bij de apk.
Antwoord
#10
Roetfilter kan verwijderd worden en softwarematig ook worden uitgeschakeld. Als je het filter leeghaalt en softwarematig uitschakelt is dat probleem ook weg. Zolang je door de roettest heenkomt is het allemaal geen enkel probleem. De 185 D5 heeft geen ADM toevoeging maar wel erg snel dichtzittende EGR's en/of kapotte wervelkleppen wat dezelfde storingsbeeld geeft...
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Roetfilter vol - V50 roetfilter Willem.g 1 2.255 8 November 2012, 12:11
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)