Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Ik heb in de 145 een dynamo van een 740 en die levert nu 14.45 volt
Is dat normaal of moet ik de spanningsregelaar vervangen?
Ik heb een e spark of Hot spark setje besteld en op hun site staat dat dat ding stuk kan gaan boven de 14 volt.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 1.403
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
740 heeft toch een interne spanningsregelaar?
Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Klopt, klein blokje achterop de dynamo.
Zal hem morgen vervangen.
Andere vraag, de plus valt af en toe van de bobine af.
Me een rotje gezocht de afgelopen dagen wat er nu stuk was.
Starten lopen en weer uit.
Of lopen en niks aan de hand en op een kruispunt uit.
De plus naar de bobine komt toch rechtstreeks van het contactslot?
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De regelaar is officieel 14V en dat pakt uit als 14,1 - 14,2V. Een redelijk standaard waarde voor een 12V systeem, een accu gaat tot 2,2V per cel, maal 6 is 13,2V, en daar moet nog bovenop voor verliezen in bedrading etc.
Als die ontsteking daar niet mee om kan gaan, is het de moeite niet waard lijkt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Dat idee had ik ook, ik denk ook dat het wel zal gaan met 14.45 volt.
Morgen ochtend eerst mijn contact slot maar eens bekijken.
De spanningsregelaar vervangen en een 88 graden thermostaat plaatsen, 92 is best warm en komt niet lekker uit met de thermoschakelaar voor de koelvin.
Die slaat nu te vaak aan en draait te kort.
Weet iemand of ik de koelvin van een 850 andersom kan laten draaien zodat die voor de radiator kan?
Mijn koelvin is nu 25cm en ik heb ruimte voor 40cm
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Punten en condensator vervangen voor de e spark en de spanningsregelaar vervangen die nu een keurige 14 volt afgeeft.
Ook op 2000 toeren nog steeds 14 volt.
Bobine blijft nu koel tot handwarm.
Loopt weer netjes stationair ook.
Nu afwachten of de storing terug komt of dat het een stukgaande bobine was.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970