Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dynamo vraagje
#1
Ik heb in de 145 een dynamo van een 740 en die levert nu 14.45 volt
Is dat normaal of moet ik de spanningsregelaar vervangen?
Ik heb een e spark of Hot spark setje besteld en op hun site staat dat dat ding stuk kan gaan boven de 14 volt.


Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#2
740 heeft toch een interne spanningsregelaar?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#3
Klopt, klein blokje achterop de dynamo.
Zal hem morgen vervangen.
Andere vraag, de plus valt af en toe van de bobine af.
Me een rotje gezocht de afgelopen dagen wat er nu stuk was.
Starten lopen en weer uit.
Of lopen en niks aan de hand en op een kruispunt uit.
De plus naar de bobine komt toch rechtstreeks van het contactslot?


Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#4
De regelaar is officieel 14V en dat pakt uit als 14,1 - 14,2V. Een redelijk standaard waarde voor een 12V systeem, een accu gaat tot 2,2V per cel, maal 6 is 13,2V, en daar moet nog bovenop voor verliezen in bedrading etc.
Als die ontsteking daar niet mee om kan gaan, is het de moeite niet waard lijkt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Dat idee had ik ook, ik denk ook dat het wel zal gaan met 14.45 volt.
Morgen ochtend eerst mijn contact slot maar eens bekijken.
De spanningsregelaar vervangen en een 88 graden thermostaat plaatsen, 92 is best warm en komt niet lekker uit met de thermoschakelaar voor de koelvin.
Die slaat nu te vaak aan en draait te kort.
Weet iemand of ik de koelvin van een 850 andersom kan laten draaien zodat die voor de radiator kan?
Mijn koelvin is nu 25cm en ik heb ruimte voor 40cm


Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#6
Punten en condensator vervangen voor de e spark en de spanningsregelaar vervangen die nu een keurige 14 volt afgeeft.
Ook op 2000 toeren nog steeds 14 volt.
Bobine blijft nu koel tot handwarm.
Loopt weer netjes stationair ook.
Nu afwachten of de storing terug komt of dat het een stukgaande bobine was.

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vervangen koolborstels Bosch dynamo guido2 5 2.120 22 December 2020, 21:46
Laatste bericht: guido2
  Dynamo vraag socrates 2 3.119 23 September 2017, 20:24
Laatste bericht: Marc1970
  Slechte accu of slechte dynamo: Hoe te bepalen? hardboard 3 4.819 20 May 2017, 14:55
Laatste bericht: Jerry
  Dynamo symptomen Grey240Polar 7 8.545 24 January 2017, 10:44
Laatste bericht: jos245
  Dynamo kapot? Joost Zuidam 36 25.728 12 October 2016, 18:09
Laatste bericht: Joost Zuidam
  dynamo van een volvo 164 1974 kees58 2 3.104 25 January 2016, 17:34
Laatste bericht: kees58
  Dynamo aansluiten Nicolaas H 9 8.128 23 January 2016, 18:53
Laatste bericht: Nicolaas H
  storing vraag doorbrandende zekering en haperende dynamo jens 7 7.348 27 November 2015, 18:20
Laatste bericht: jens
  Zwaardere dynamo inbouwen A_A 4 4.045 25 May 2015, 02:15
Laatste bericht: A_A
  Dynamo voor welk type volvo. Madman 1 2.472 30 December 2014, 18:01
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)