Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Probleem met economymeter
#1
Hallo,

Ik heb de vacuumslang laten aansluiten door een garage (zie foto hieronder)

[Afbeelding: vacuumslang.jpg]

Kunnen jullie me in 1e instantie vertellen of dit de juiste plek is? Want ik heb het gevoel dat het metertje niet functioneert zoals zou moeten.

Wanneer ik een stationair lopende motor heb staat hij helemaal naar rechts, zodra ik gas geef gaat hij naar links. Maar wanneer ik heel veel gas geef gaat hij vervolgens van links weer naar rechts, vooral tijdens het rijden gaat hij heel overtuigend naar rechts. Als je dan tijdens het rijden het gas weer los laat blijft hij helemaal rechts staan.

Zie filmpje hieronder:

[video=youtube;d9A-MRm1W3Q]https://www.youtube.com/watch?v=d9A-MRm1W3Q&feature=youtu.be[/video]

Ik heb geen idee wat hier mis is. Jullie wel?
Antwoord
#2
De economy meter meet inlaatvacuum. Daar bij de verdeler komt ported vacuum van net achter de gasklep. De meter sluit je aan op het dikke ronde alu deel van het inlaatspruitstuk, waar nu bv ook het vacuum voor de rembekrachtiger vandaan komt.

Daar net zichtbaar achter/boven de verdeler op de foto zit een aantrekkelijk tuutje erin gedraaid, daar zou ik eens een T stuk inzetten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Update:

Slangetje opnieuw aangesloten, zie hieronder:

[Afbeelding: IMG_20160709_115506.jpg]

De meter doet het nu een stuk geloofwaardiger. Echter viel me toch iets op:

Wanneer ik constant gas houdt bij het optrekken valt me op dat hoe meer toeren ik ga maken hoe minder hij gaat verbruiken. Leuk, maar wanneer ik in z'n 1 5000 toeren maak verbruikt hij bijna niets volgens het metertje. Als het waar is wat de meter zegt zou ik beter in z'n 3 of 4 120,130km/h moeten rijden qua verbruik (even los van het kabaal).

Enkel bij het wegrijden zie je hem flink richting het rode gebied gaan maar zodra je goed in beweging bent en de toeren nemen toe zakt hij dus naar links. Volgas is wel gewoon maximaal rood.

Is dit normaal?
Antwoord
#4
Ja dat is allemaal precies zo als het hoort.
Antwoord
#5
Ik heb ook zo'n economymeter in mijn 240 Polar zitten, zoals je het nu omschrijft hoort dit zo.
Bij 120 - 130 km/u zal de wijzer in het midden moeten staan (althans zo geeft de economymeter dat aan in de 240 Polar).
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
#6
Zo'n metertje zegt meer over het vaccum in je inlaatspruitstuk dan over je verbruik, desalnietemin wel een leuk dansend ding op je dash.
Antwoord
#7
In combinatie met cruisecontrol is het wel aardig. Maar dit kan natuurlijk ook:

[Afbeelding: dashboard_hula_girl.gif]
Antwoord
#8
Gideon schreef:Ik heb ook zo'n economymeter in mijn 240 Polar zitten, zoals je het nu omschrijft hoort dit zo.
Bij 120 - 130 km/u zal de wijzer in het midden moeten staan (althans zo geeft de economymeter dat aan in de 240 Polar).

Ja in z'n 5 bij 120 zit ie net voor het midden. Wanneer ik terugschakel naar z'n 4 en dezelfde snelheid aanhoud gaat hij dus nog verder naar links. Dat vond dus ik zo gek, dan denk ik, waarom heb ik dan nog een 5e versnelling.

Maar vacuüm staat dus niet (altijd) gelijk aan je verbruik?

En ja, ik ben inderdaad (zoals velen) dol op het dansende pijltje 😃 ik heb recent ook een grote toerenteller werkend dus het is weer flink levendig op het dashboard.
Antwoord
#9
Leuk zo'n bewegend metertje op/in je dash, maar over het (totale) verbruik zegt het 0,0 helaas....

Je kunt een heel laag motorvacuüm hebben en een zeer hoog verbruik (metertje staat dan in het zwarte gedeelte) maar ook andersom is heel goed mogelijk, hoog motorvacuüm en zeer laag verbruik (metertje staat in rode gedeelte). Een en ander is o.a. afhankelijk van je toerental, al dan niet belast / onbelast, gekozen versnelling, etc.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Probleem D Jetronic Coenraad 1 644 5 February 2023, 12:32
Laatste bericht: Coenraad
  B200 k jettronic start probleem Ruben240 4 2.529 7 October 2020, 20:46
Laatste bericht: Werkhovense
  Weer zo’n stotter probleem Loenatik 9 4.952 16 February 2019, 18:40
Laatste bericht: Loenatik
  240 1976 B21 probleem met injectie Kogelman 6 4.433 28 December 2018, 12:27
Laatste bericht: ChielWel
  Probleem met CO-gehalte / lambdasonde brandt Kuypie 7 7.720 23 July 2018, 14:05
Laatste bericht: Kuypie
  volvo 940 2.3 turbo probleem xseto 6 7.749 25 May 2017, 22:32
Laatste bericht: xseto
  Probleem met lpg decl00ne 12 10.411 16 May 2017, 15:06
Laatste bericht: A_A
  Start probleem daanweijer 2 2.833 11 March 2017, 19:22
Laatste bericht: daanweijer
  Stationair probleem arjandeknakker 8 6.927 9 December 2016, 13:40
Laatste bericht: arjandeknakker
  Vraag bij probleem Kjet motor Yezzz 6 5.659 9 November 2016, 13:24
Laatste bericht: RM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)