Berichten: 105
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2015
Hallo,
Ik heb de vacuumslang laten aansluiten door een garage (zie foto hieronder)
Kunnen jullie me in 1e instantie vertellen of dit de juiste plek is? Want ik heb het gevoel dat het metertje niet functioneert zoals zou moeten.
Wanneer ik een stationair lopende motor heb staat hij helemaal naar rechts, zodra ik gas geef gaat hij naar links. Maar wanneer ik heel veel gas geef gaat hij vervolgens van links weer naar rechts, vooral tijdens het rijden gaat hij heel overtuigend naar rechts. Als je dan tijdens het rijden het gas weer los laat blijft hij helemaal rechts staan.
Zie filmpje hieronder:
[video=youtube;d9A-MRm1W3Q]https://www.youtube.com/watch?v=d9A-MRm1W3Q&feature=youtu.be[/video]
Ik heb geen idee wat hier mis is. Jullie wel?
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De economy meter meet inlaatvacuum. Daar bij de verdeler komt ported vacuum van net achter de gasklep. De meter sluit je aan op het dikke ronde alu deel van het inlaatspruitstuk, waar nu bv ook het vacuum voor de rembekrachtiger vandaan komt.
Daar net zichtbaar achter/boven de verdeler op de foto zit een aantrekkelijk tuutje erin gedraaid, daar zou ik eens een T stuk inzetten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 105
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2015
Update:
Slangetje opnieuw aangesloten, zie hieronder:
De meter doet het nu een stuk geloofwaardiger. Echter viel me toch iets op:
Wanneer ik constant gas houdt bij het optrekken valt me op dat hoe meer toeren ik ga maken hoe minder hij gaat verbruiken. Leuk, maar wanneer ik in z'n 1 5000 toeren maak verbruikt hij bijna niets volgens het metertje. Als het waar is wat de meter zegt zou ik beter in z'n 3 of 4 120,130km/h moeten rijden qua verbruik (even los van het kabaal).
Enkel bij het wegrijden zie je hem flink richting het rode gebied gaan maar zodra je goed in beweging bent en de toeren nemen toe zakt hij dus naar links. Volgas is wel gewoon maximaal rood.
Is dit normaal?
Berichten: 1.300
Topics: 26
Lid sinds: Mar 2008
Ja dat is allemaal precies zo als het hoort.
Berichten: 631
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Ik heb ook zo'n economymeter in mijn 240 Polar zitten, zoals je het nu omschrijft hoort dit zo.
Bij 120 - 130 km/u zal de wijzer in het midden moeten staan (althans zo geeft de economymeter dat aan in de 240 Polar).
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 6.717
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
Zo'n metertje zegt meer over het vaccum in je inlaatspruitstuk dan over je verbruik, desalnietemin wel een leuk dansend ding op je dash.
Berichten: 1.300
Topics: 26
Lid sinds: Mar 2008
In combinatie met cruisecontrol is het wel aardig. Maar dit kan natuurlijk ook:
Berichten: 105
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2015
Gideon schreef:Ik heb ook zo'n economymeter in mijn 240 Polar zitten, zoals je het nu omschrijft hoort dit zo.
Bij 120 - 130 km/u zal de wijzer in het midden moeten staan (althans zo geeft de economymeter dat aan in de 240 Polar).
Ja in z'n 5 bij 120 zit ie net voor het midden. Wanneer ik terugschakel naar z'n 4 en dezelfde snelheid aanhoud gaat hij dus nog verder naar links. Dat vond dus ik zo gek, dan denk ik, waarom heb ik dan nog een 5e versnelling.
Maar vacuüm staat dus niet (altijd) gelijk aan je verbruik?
En ja, ik ben inderdaad (zoals velen) dol op het dansende pijltje 😃 ik heb recent ook een grote toerenteller werkend dus het is weer flink levendig op het dashboard.
Berichten: 336
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2010
Leuk zo'n bewegend metertje op/in je dash, maar over het (totale) verbruik zegt het 0,0 helaas....
Je kunt een heel laag motorvacuüm hebben en een zeer hoog verbruik (metertje staat dan in het zwarte gedeelte) maar ook andersom is heel goed mogelijk, hoog motorvacuüm en zeer laag verbruik (metertje staat in rode gedeelte). Een en ander is o.a. afhankelijk van je toerental, al dan niet belast / onbelast, gekozen versnelling, etc.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983