Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schokbrekers te kort????
#1
Hoi,

Ik heb mijn oude originele uitgelurpte achterveren en mijn oude rammelende nivomat-achterdempers vervangen door heerlijk frisse heavy duty veren en heavy duty dempers van Sachs.

(Sta je daar met je auto gedemonteerd op de stoep, blijkt dat je daarvoor sleutel 18 nodig hebt, die natuurlijk in geen enkel dop/steek/ringsetje zit. Grrrr...) Maar het rijdt weer heerlijk, en hij staat weer mooi horizontaal.

EÃÂn minpuntje: bij mij in de buurt zitten wat scherpe drempeltjes, als ik daar te snel overheen rijdt zwiept de achterkant van de auto omhoog, en wel zover dat de dempers tegen hun uiterste stand aanlopen. *KNOCK* !!! Het lijkt wel of die schokbrekers te kort zijn, maar het schijnt toch wel het juiste type te zijn.

Klinkt dat bekend, en is er iets tegen te doen - behalve niet te snel rijden?

Het gaat overigens om een 1991 245 met LPG-tank en bullbar-trekhaak.
Of je gaat met de bus natuurlijk.
Antwoord
#2
Als je achterkant van de auto zo omhoog ziet zwiepen, lijkt het mij eerder dat de demping te stug is.
Als je extra zware veren en extra zware schokdempers gebruikt, zal hij pas echt comfortabel worden als je 100 kg. extra achterin legt.

Als je echter nivomats gewend bent, dan zal alles echter veel stugger aanvoelen in het begin.
Antwoord
#3
Jouw dopsleutelset is wel heel erg klein Smile De meeste goedkope sets gaan tot 22 dacht ik.
Als je overigens losse doppen of ringsleutels oid nodig hebt en je wilt niet veel uitgeven dan is de Praxis een goed adres vind ik. Ze verkopen alles los en het is van iets betere kwaliteit dan de goedkope complete sets.

Als de scherpe drempels waarover je spreekt dezelfde zijn als die ik in mijn gedachten heb, dan helpt alleen rustiger erover heen rijden.
Bij ons in de buurt liggen ook van die drempels waarbij je auto tot aan de aanslag doorveert als je ze te snel neemt en dat geeft een behoorlijke klap.
Antwoord
#4
Mijn goedkope setje springt van 17 zomaar in ÃÂÃÂn keer over naar 19, Praxis had ook geen 18 (!?) maar de Gamma 1 straat verder gelukkig weer wel.

Qua stugge demping: ik heb de indruk dat de dempers die ik nu heb juist minder stug zijn. Ze zijn wel even lang als de oude nivomats, maar veel slanker en ik had ook het idee dat ik ze gemakkelijker kon indrukken. Op zich klopt dat dan ook wel met mijn waarneming, dat deze nieuwe dempers nu tot het einde uitgetrokken *KLONCK* worden; het opzwiepen van de koets ten opzichte van het onderstel wordt immers MINDER onderdrukt dan in de oude situatie.

Die 100 kg... ik kan me inderdaad wel voorstellen dat er dan minder makkelijk gezwiept gaat worden, massatraagheid enzo, maar het is toch niet zo'n elegante oplossing.

Dan inderdaad maar rustig eroverheen...
Of je gaat met de bus natuurlijk.
Antwoord
#5
Dus niet de demping maar de veer te stug, zou het toch eens testen met een zak zand o.i.d.. Voor zuiver wetenschappelijke doeleinden natuurlijk :lol:
[img][/img]
Antwoord
#6
probeer de oude veren weer eens met de nieuwe schokbrekers
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
#7
Dat gaat niet werken.

Volvo monteert in combinatie met Nivomats standaard slappere veren dan met de standaard Sachs schokdempers.

Als je Nivomats gaat vervangen door gewone gas- of oliegevulde dempers moet je eigenlijk altijd of hulpveren bijmonteren of nieuwe originele veren monteren.

Dat is nadeel van Nivomats, zolang ze goed zijn, is er niets beters, maar als ze gaan lekken, moet je peperdure nieuwe kopen (plusminus Euro 700.--) of het hele spul, veren en schokdempers vervangen.
Antwoord
#8
dat wou ik eigenlijk helemaal niet weten Confusedhock: , ik heb ze er ook onder zitten en worden doorzakkerig Cry


Dus als ik een stuggere schokbreker monteer (i.p.v. nivomats) dan moet er dus eigenlijk ook een andere veer ook op :roll: jakkes bah
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
#9
De wagenhoogte wordt in feite bepaald door de veren.
Wellicht zijn de nivomats nog prima bij je, maar zijn de veren wat aan de slappe kant geworden.
Om de wagenhoogte te corrigeren zou alleen hulpveren voldoende kunnen zijn.
Het is in ieder geval geen weggegooid geld, want als dan toch de nivomats
hun tijd hebben gehad, moeten bij nieuwe schokdempers toch hulpveren of strakkere veren gemonteerd worden.
Antwoord
#10
Ik verwacht dat iets slappere veren inderdaad voor mij het gewenste effect zouden hebben, omdat de koets dan wat lager ligt, maar ik vind die stijvere veren gewoon lekkerder rijden. Afgaande op de vakantie, met volle belading had ik er inderdaad geen last van, dus een dood gewicht achterin helpt ook.
Stuggere dempers zouden ook moeten helpen, omdat de verticale beweging dan sterker wordt geremd - misschien wel voordat hij op zijn einde is. Als deze heavy duty Sachs dempers versleten zijn ga ik dat proberen...

@ a.huis: waarschijnlijk zijn jouw veren ook lurp aan het geraken, dat ben ik met Pierre eens. Je kunt de achterkant ook ophogen door 3-4 cm dikke nylon schijven (met een gat in het midden voor de bout) onder je veren te plaatsen (dus tussen je veren en de onderste schotel).
Of je gaat met de bus natuurlijk.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nivomat 240 schokbrekers chrisvhout 5 4.893 24 March 2021, 10:43
Laatste bericht: Volvo Eindhoven
  schokbrekers voor vervangen 240 1993 PdeBruijne 4 7.161 9 September 2016, 19:35
Laatste bericht: boedr
  Schokbrekers GLE / GLYT / Turbo Nicolaas H 1 2.806 23 August 2016, 14:31
Laatste bericht: Marc1970
  Schokbrekers en lagere veren volvoman0_0 0 2.950 15 July 2016, 23:13
Laatste bericht: volvoman0_0
  Monroe oppompbare schokbrekers lopen leeg hans67 4 5.498 15 May 2016, 21:03
Laatste bericht: Boet
  Verlagingsveren zo kort??. A_A 22 19.697 27 April 2015, 14:12
Laatste bericht: v700r
  la 332 oppompbare schokbrekers TheBird 16 12.710 15 January 2015, 23:00
Laatste bericht: oudevolvo
  Schokbrekers voor vervangen 242 Laurens Zondag 19 10.255 25 August 2013, 11:41
Laatste bericht: DennisvdB
  welke schokbrekers voor een 940 KAB 1 2.854 15 July 2012, 11:25
Laatste bericht: KAB
  245 1983: Schokbrekers achter vervangen job245 6 6.084 1 June 2011, 21:52
Laatste bericht: job245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)