Berichten: 1.247
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Wie heeft er een analoog klokje [met secondewijzer] en een voltmeter liggen 52 mm? In goede en werkende staat inclusief verlichting.
; )
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 142
Topics: 61
Lid sinds: Oct 2015
Je kan beter opzoek gaan naar een Economy meter. Beweegt veel leuker en super makkelijk aan te sluiten. Mocht je ze nu allebei willen
Zo heb ik het gedaan (Klokkijken kan op je telefoon of horloge toch)
Berichten: 1.247
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Leuke suggestie [wist ook niet dat dat bestond voor de 240] maar als ik zou rijden om het goedkope dan had ik een andere auto moeten kopen ; )
Ik heb inmiddels een klokje. Ik had er vroeger een en die heb ik er op een gegeven moment uitgehaald maar nou mis ik hem toch. Op mijn horloge kijken of met de mobiele telefoon onderweg vind ik onhandig. Tja, is persoonlijk.
Wat zijn trouwens die draaiknopjes bij jou, rechts onder het pennenbakje?
Zoek alleen nog een Volt-meter [analoog].
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 158
Topics: 41
Lid sinds: May 2006
Een economy meter!? Wist ook niet dat dat bestond voor de 240...Nu ben ik wel nieuwsgierig, waarop sluit je dat eigenlijk aan dan? (en als iemand er eentje heeft houd ik mij aanbevolen (ik heb overigens geen idee van de waarde van zoiets :-) dus misschien is het boven budget :-) ))
Berichten: 566
Topics: 17
Lid sinds: Jan 2011
lenlux schreef:Een economy meter!? Wist ook niet dat dat bestond voor de 240...Nu ben ik wel nieuwsgierig, waarop sluit je dat eigenlijk aan dan? (en als iemand er eentje heeft houd ik mij aanbevolen (ik heb overigens geen idee van de waarde van zoiets :-) dus misschien is het boven budget :-) ))
Het werkt op het vacuüm van de inlaat.
Berichten: 1.247
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Wat is het verschil aan informatie vergeleken met een toerenteller? Ik bedoel: als je de toerenteller tijdens het rijden niet te veel omhoog laat springen rijd je ook economisch toch?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 105
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2015
Ik heb nog een analoog klokje liggen, echter zonder secondewijzer denk ik. Bestaan die dan? Ik ga vanavond even voor je kijken.
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
30 June 2016, 11:04
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 June 2016, 11:22 door Marc1970.)
Inlaatvacuum is een goede indicatie voor de motorbelasting. De toerenteller zou zowel bij rondtuffen als bij volgas wegracen op 1500 rpm kunnen staan en zegt dus niet zoveel. Niet helemaal wat ik bedoel, het is meer de versnelling van 1500 kilo Volvo die energie kost, dat wil je zo effecient mogelijk laten verlopen. De toerenteller kan daarbij wel nuttig zijn, niet de waarde die de naald aangeeft maar de snelheid waarmee de naald omhoog gaat.
Veel toeren draaien is niet zo erg, als je hem maar met een geleidelijk grotere gasklepopening daarheen laat gaan, en niet ineens het gas tegen de bodem trapt. Ik laat de motor rustig tot 4000 doortrekken, heel effectief op de snelweg.
Ik zou dat wel eens willen meten, of het zuiniger is om meteen in de eerste versnelling tot 40 door te trekken en dan te tuffen, of tuffend door 1 2 en 3 naar 40 te schakelen. Ik gok het eerste.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.247
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Ik vraag me af of ik in z'n ÃÃn wel tot 40 km/u kom! Maakt in ieder geval flink lawaai!
Ik sla bij het optrekken op de snelweg wel regelmatig de vierde versnelling over ; )
Jouw verhaal klopt wel denk ik. Als je namelijk tot op de vloer trapt maakt de auto wel toeren maar hij komt niet evenredig op snelheid. De brandstof gaat wel door de motor maar het levert niet de versnelling op die er bij zou horen. Auto veel te zwaar!
@ Arjen: het klokje heb ik al hoor. [Paar posts geleden.] Het Volvo-Voltmetertje echter zie ik nog graag van iemand tegemoet.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 105
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2015
Marc1970 schreef:Inlaatvacuum is een goede indicatie voor de motorbelasting. De toerenteller zou zowel bij rondtuffen als bij volgas wegracen op 1500 rpm kunnen staan en zegt dus niet zoveel. Niet helemaal wat ik bedoel, het is meer de versnelling van 1500 kilo Volvo die energie kost, dat wil je zo effecient mogelijk laten verlopen. De toerenteller kan daarbij wel nuttig zijn, niet de waarde die de naald aangeeft maar de snelheid waarmee de naald omhoog gaat.
Veel toeren draaien is niet zo erg, als je hem maar met een geleidelijk grotere gasklepopening daarheen laat gaan, en niet ineens het gas tegen de bodem trapt. Ik laat de motor rustig tot 4000 doortrekken, heel effectief op de snelweg.
Ik zou dat wel eens willen meten, of het zuiniger is om meteen in de eerste versnelling tot 40 door te trekken en dan te tuffen, of tuffend door 1 2 en 3 naar 40 te schakelen. Ik gok het eerste.
Ik heb onder andere om deze reden zo'n economy meter ergens op de kop getikt. Moet deze nog aansluiten maar ben heel erg benieuwd naar het verbruik bij verschillende manieren van rijden.
Marc1970 schreef:Ik laat de motor rustig tot 4000 doortrekken, heel effectief op de snelweg.
Even los van het verbruik: ik hoor wel regelmatig dat met dit soort motoren (met de meeste koppel onderin) het doortrekken overbodig is, dat je er amper sneller van gaat. Is dat ook jullie ervaring? Mijn ervaring is dat de auto (motor: B230A) pas als hij redelijk op toeren komt (ongeveer vanaf 3500) hij pas lekker begint te versnellen als ik de snelweg op rijd.
Dus uitspraken als 'het is een lage toeren motor, dus toeren maken heeft amper zin' gaat bij mij dan niet op.