Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Analoog klokje en voltmeter
#1
Wie heeft er een analoog klokje [met secondewijzer] en een voltmeter liggen 52 mm? In goede en werkende staat inclusief verlichting.
; )
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
Je kan beter opzoek gaan naar een Economy meter. Beweegt veel leuker en super makkelijk aan te sluiten. Mocht je ze nu allebei willen Tongue Zo heb ik het gedaan (Klokkijken kan op je telefoon of horloge toch)


[Afbeelding: 360.jpg]
Antwoord
#3
Leuke suggestie [wist ook niet dat dat bestond voor de 240] maar als ik zou rijden om het goedkope dan had ik een andere auto moeten kopen ; )

Ik heb inmiddels een klokje. Ik had er vroeger een en die heb ik er op een gegeven moment uitgehaald maar nou mis ik hem toch. Op mijn horloge kijken of met de mobiele telefoon onderweg vind ik onhandig. Tja, is persoonlijk.

Wat zijn trouwens die draaiknopjes bij jou, rechts onder het pennenbakje?

Zoek alleen nog een Volt-meter [analoog].
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#4
Een economy meter!? Wist ook niet dat dat bestond voor de 240...Nu ben ik wel nieuwsgierig, waarop sluit je dat eigenlijk aan dan? (en als iemand er eentje heeft houd ik mij aanbevolen (ik heb overigens geen idee van de waarde van zoiets :-) dus misschien is het boven budget :-) ))
Antwoord
#5
lenlux schreef:Een economy meter!? Wist ook niet dat dat bestond voor de 240...Nu ben ik wel nieuwsgierig, waarop sluit je dat eigenlijk aan dan? (en als iemand er eentje heeft houd ik mij aanbevolen (ik heb overigens geen idee van de waarde van zoiets :-) dus misschien is het boven budget :-) ))

Het werkt op het vacuüm van de inlaat.
Antwoord
#6
Wat is het verschil aan informatie vergeleken met een toerenteller? Ik bedoel: als je de toerenteller tijdens het rijden niet te veel omhoog laat springen rijd je ook economisch toch?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#7
Ik heb nog een analoog klokje liggen, echter zonder secondewijzer denk ik. Bestaan die dan? Ik ga vanavond even voor je kijken.
Antwoord
#8
Inlaatvacuum is een goede indicatie voor de motorbelasting. De toerenteller zou zowel bij rondtuffen als bij volgas wegracen op 1500 rpm kunnen staan en zegt dus niet zoveel. Niet helemaal wat ik bedoel, het is meer de versnelling van 1500 kilo Volvo die energie kost, dat wil je zo effecient mogelijk laten verlopen. De toerenteller kan daarbij wel nuttig zijn, niet de waarde die de naald aangeeft maar de snelheid waarmee de naald omhoog gaat.

Veel toeren draaien is niet zo erg, als je hem maar met een geleidelijk grotere gasklepopening daarheen laat gaan, en niet ineens het gas tegen de bodem trapt. Ik laat de motor rustig tot 4000 doortrekken, heel effectief op de snelweg.

Ik zou dat wel eens willen meten, of het zuiniger is om meteen in de eerste versnelling tot 40 door te trekken en dan te tuffen, of tuffend door 1 2 en 3 naar 40 te schakelen. Ik gok het eerste.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Ik vraag me af of ik in z'n ÃÃn wel tot 40 km/u kom! Maakt in ieder geval flink lawaai!
Ik sla bij het optrekken op de snelweg wel regelmatig de vierde versnelling over ; )

Jouw verhaal klopt wel denk ik. Als je namelijk tot op de vloer trapt maakt de auto wel toeren maar hij komt niet evenredig op snelheid. De brandstof gaat wel door de motor maar het levert niet de versnelling op die er bij zou horen. Auto veel te zwaar!

@ Arjen: het klokje heb ik al hoor. [Paar posts geleden.] Het Volvo-Voltmetertje echter zie ik nog graag van iemand tegemoet.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#10
Marc1970 schreef:Inlaatvacuum is een goede indicatie voor de motorbelasting. De toerenteller zou zowel bij rondtuffen als bij volgas wegracen op 1500 rpm kunnen staan en zegt dus niet zoveel. Niet helemaal wat ik bedoel, het is meer de versnelling van 1500 kilo Volvo die energie kost, dat wil je zo effecient mogelijk laten verlopen. De toerenteller kan daarbij wel nuttig zijn, niet de waarde die de naald aangeeft maar de snelheid waarmee de naald omhoog gaat.

Veel toeren draaien is niet zo erg, als je hem maar met een geleidelijk grotere gasklepopening daarheen laat gaan, en niet ineens het gas tegen de bodem trapt. Ik laat de motor rustig tot 4000 doortrekken, heel effectief op de snelweg.

Ik zou dat wel eens willen meten, of het zuiniger is om meteen in de eerste versnelling tot 40 door te trekken en dan te tuffen, of tuffend door 1 2 en 3 naar 40 te schakelen. Ik gok het eerste.

Ik heb onder andere om deze reden zo'n economy meter ergens op de kop getikt. Moet deze nog aansluiten maar ben heel erg benieuwd naar het verbruik bij verschillende manieren van rijden.


Marc1970 schreef:Ik laat de motor rustig tot 4000 doortrekken, heel effectief op de snelweg.

Even los van het verbruik: ik hoor wel regelmatig dat met dit soort motoren (met de meeste koppel onderin) het doortrekken overbodig is, dat je er amper sneller van gaat. Is dat ook jullie ervaring? Mijn ervaring is dat de auto (motor: B230A) pas als hij redelijk op toeren komt (ongeveer vanaf 3500) hij pas lekker begint te versnellen als ik de snelweg op rijd.

Dus uitspraken als 'het is een lage toeren motor, dus toeren maken heeft amper zin' gaat bij mij dan niet op.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  gezocht: 52 mm metertjes voltmeter en oliedruk Kogelman 0 482 15 November 2022, 22:46
Laatste bericht: Kogelman
  Afdekplaatje klein klokje Hanatarash 1 1.343 27 January 2018, 14:32
Laatste bericht: Hanatarash
  Lamphoudertje Voltmeter JaapV 4 3.246 5 December 2017, 23:58
Laatste bericht: JaapV
  Voltmeter gezocht JaapV 3 2.248 16 November 2017, 09:07
Laatste bericht: JaapV
  Gezocht: vierkant klokje dashboard 240 ('93) oscarlottum 3 3.088 12 April 2016, 09:01
Laatste bericht: oscarlottum
  Spoedje. Klein klokje Volvo 240. (Evt. ook extra lampje voor de Economy meter Volvo) KennOne 0 1.492 11 April 2016, 15:43
Laatste bericht: KennOne
  Voltmeter Potvisboer 7 3.853 17 October 2015, 15:39
Laatste bericht: Potvisboer
  52mm klokje gezocht A_A 0 1.345 15 May 2015, 11:42
Laatste bericht: A_A
  opnemer voor temperatuurklokje (analoog) mvgeffen 6 3.286 20 September 2014, 21:02
Laatste bericht: johan laveyne
  Oliedruk, temperatuur en voltmeter Van Schellen 8 4.784 25 August 2013, 21:31
Laatste bericht: Van Schellen

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)