Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor valt uit na starten
#11
Nee, accu krijgt 13,5v. Bobine krijgt tijdens start maar 9,5v
Antwoord
#12
Het kan nog net zo goed de accu zijn, hij levert 13,5 V met je voltmeter, maar zodra hij vermogen moet leveren zakt de spanning spectaculair. Dan is-ie echt stuk, op en versleten. Dat is eigenlijk het enige onderdeel wat 'slijt' tijdens stalling/ongebruik, zelfs met een druppellader. Sommige druppelladers geven structureel te veel laadstroom.

Anders kan je bedrading eens nameten, op stand III komt de 12V vanaf de startmotor naar de 'uitgang' van de voorschakelweerstand (de kant met twee pinnen) en op stand II vanaf het contactslot, dat is de kant met 1 pin. Voorschakelweerstand is een keramiek buisje ergens op je schutbord, deze: http://forums.turbobricks.com/showpost.p...stcount=13
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#13
Even voor alle duidelijkheid, je accu krijgt 13.5 volt, van wat krijgt hij dat?
En wat leverd je accu zonder laders erop tijdens het starten.
En wat is het voltage zonder laders en niet draaiende motor.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#14
Maar als de motor start met 12v direkt van de accu naar de bobine (zonder lader) dan is er toch niks mis met de accu??
245L VAN
Antwoord
#15
Je zegt dat je 9.5 volt van de startmotor krijgt dan denk ik dat je accu instort met starten.
Meten is weten en gissen is missen vandaar mijn vragen.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#16
Hallo,
nu heb ik het contactslot vervangen maar dit heeft geen verbetering gegeven.
Ik heb eens de stekker bij het schutbord doorgemeten en de meetwaardes zijn als volgt.
1 Zwart 13,5V
2 Blauw/Geel 0V
3 Geel 9,7V
4 --
5 Rood 13,5V
6 Blauw 0V
7 Rood/Blauw 13,5V
8 Bruin 13,5V

Waar gaat de gele draad naartoe? heb geprobeerd m te volgen maar alls is ingepakt in krimpkous dus zie de kleur niet. Ik snap niet waarom die maar 9,7V krijgt. Moeten Blauw/Geel & Blauw ook stroom krijgen?
De auto loopt met direkt 12V naar de bobine. Tijdens het starten zakt de accu niet weg. Startstroom ligt tussen de 12 en 12,3V.
245L VAN
Antwoord
#17
Uit: http://www.turbobricks.com/forums/showth...p?t=307796 Als de gele vd TEMP meter is, kan dat van de 9,7 V wel kloppen want die meter loopt op een apart gereguleerd voltage van 10V +/- 0,2V (samen met de benzinemeter).

Here is mine. Your mileage may vary.

Pin 1 - Oil Pressure (black) connection
Pin 2 - Temperature (yellow) connection
Pin 3 - Alternator (red) connection is to Volvo ignition switch which supplies B+ through the instrument panel alternator light bulb.
Pin 4 –
Pin 5 – Tachometer (red/white) connection
Pin 6 –
Pin 7 - Ignition Start (blue/yellow)

Pin 8 - Ignition Run (blue) connection provides B+ from the Volvo ignition switch
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#18
Danke danke.
Hoe kan het dan toch fout zijn als ik t contactslot heb vervangen. (dan te denken aan blue provides B+ from the ignition switch)
245L VAN
Antwoord
#19
Blauw en Blauw/Geel krijgen beide geen stroom dus daar zit het foutje in. Maar als die van de accu --> contactslot --> eindbestemming gaan dan kan het toch niet anders zijn dan dat het aan het contactslot ligt??

(alles in het instrumentpaneel werkt incl ventilator, het enige wat sinds het probleem zich voor heeft gedaan niet meer heeft gewerkt is de radio. Zekeringen beide in de zekeringkast en achter op de radio zijn heel)
245L VAN
Antwoord
#20
Blauw krijgt 13V op stand II en blauw/geel op stand III natuurlijk (sorry is waarschijnlijk andersom). Het hele contactslot krijgt 12V vanaf het junction block op het binnenscherm, vlakbij de accu. Op pin 30, leve the interweb: http://cleanflametrap.com/ignsw.jpg

Vreemd, standaard is 50 de pin naar de startmotor in de Bosch wereld, die zou dan blauw zijn. Ja dat is-ie ook in het schema. Dan krijgt pin 50 spanning op stand III, en 15 op stand II, wat voor kleur draad er ook aan hangt. Dan kan je vrij eenvoudig nameten.
Welk jaar/motor is jouw 240 eigenlijk?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 85 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 1.842 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.537 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 2.849 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.048 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.165 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 3.464 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 3.424 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic
  Inhouden/uitvallen bij warme motor Arjan. 8 3.381 13 June 2021, 09:37
Laatste bericht: Volvo240
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 6.849 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)