Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Probleem bij verdamper afstellen
#11
Benzine en LPG delen alleen de luchttoevoer en de ontsteking, verder niks. Lucht zal wel in ruime mate aanwezig zijn, en met de ontsteking kan je draaien tot-ie beter loopt. Op LPG is het wat uitproberen, meest is 1 schroef rechtstreeks voor het stationair, en de ander voor het 'oppakken'. Die stelschroef in de slang kan je gerust open gooien voordat je het stationair af gaat stellen, doet weinig behalve de max hoeveelheid (bij >3500 rpm) knijpen.

Kijk ook eens naar de gasklep, deze mag een haartje open staan bij gas los. Dat is ca. 500 rpm stationair. De rest tot 750 regel je bij met de schroef in het spruitstuk.

Dat-ie op benzine niet wil, is meestal het geval met een carb die lange tijd op LPG heeft gereden. In de carb zit een naald die in een sproeier beweegt, en daarmee de hoeveelheid benzinedoorvoer regelt. Door gebrek aan benzine (=smering) slijt deze naald gewoon en blijft er niks over van de mengverhoudingen.
Een carburateur heeft in principe geen retourleiding, alleen een vlotter die de aanvoer vanaf het pompje regelt (onderin de vlotterkamer, zonder benzine rammelt die ook wel eens stuk)
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#12
Op LPG rijdt hij inmiddels vrij aardig. De `originele` carburateur had speling op de gasklep en was erg smerig, dus ik heb de carburateur van mijn andere 244 `geleend`. Deze is vorig jaar gereviseerd, heb er daarna nog zo'n 3000-4000 km mee gereden denk ik. Het rare is dat ik er vanaf zondagavond totdat ik gisteren de verdamper heb teruggezet nog wel mee heb gereden op benzine.

Het brandstofpompje wat er tot zondag nog op zat deed niet zo veel meer. Ik had nog een paar andere liggen, nu zit er een op die het wel doet. Het lijkt me op een of andere manier niet echt gezond voor zo'n pompje als er de hele tijd druk wordt opgebouwd die nergens naar toe kan, wat dus gebeurt bij het rijden op LPG. Bovendien lijkt mij dat de carburateur zou kunnen overstromen als er geen retourleiding is. Omdat ik nog een stukje dunne RVS leiding had liggen, hangt dat nu als retourleiding onder de auto. Tussen het brandstofpompje en de benzineafsluiter zit een T-stukje waar de retourleiding op zit aangesloten, en het hoogste punt in de retourslang ligt wat hoger dan de carburateur. Maar er wordt nu dus te weinig benzine naar de carburateur gepompt.
Antwoord
#13
De vlotter sluit de benzinetoevoer af bij een vastgesteld niveau in de vlotterkamer, stroomt niet over (tot de vlotter stuk gaat natuurlijk, alles kan stuk). De mechanische benzinepomp is zo gemaakt dat deze steeds minder pompt naarmate er meer tegendruk is. ALs de LPG installatie de benzineleiding sluit, draait de pomp 'loos'.

Zo werkt dat al decennia. Haal dat T stukje en de retourleiding gewoon weg, geeft alleen maar last (in feite dwing je de benzinepomp volle kracht te pompen full time).

Benzinepompjes op het blok hebben 1 catastrofale zwakke plek, als het membraan scheurt loopt er benzine het blok in. Erg slecht voor de smering vooral.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#14
Een elektrische pomp erop schroeven, op lpg zorg je dat de pomp geen stroom krijgt.
Als de mechanische pomp nog werkt dan gewoon zo laten.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#15
Omdat ik deze auto op de langere termijn wil gaan ombouwen naar injectie zie ik de retourleiding niet als verspilde moeite. Maar dan gaat het T-stukje er wel tussenuit. Dit pompje werkt wel goed, het oude pompje pompte wel maar kon op een of andere manier geen benzine aanzuigen. Ik heb nog een stuk of 2 van die pompjes liggen, dus een elektrische pomp wordt waarschijnlijk tegelijk met de B230 ingebouwd.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zoek een specialist in bezinemotor afstellen Tombox72 16 12.080 31 May 2020, 18:20
Laatste bericht: Grey240Polar
  Revisie OMVL R90E verdamper Rob 24 34.808 13 November 2016, 20:31
Laatste bericht: Chris B
  verdamper reviseren jondracek 3 6.174 17 June 2013, 21:42
Laatste bericht: jondracek
  Expert gezocht voor diagnose + afstellen 740 tic '84-'85 Harry 10 9.475 8 March 2012, 02:38
Laatste bericht: bakmans
  Verdamper reviseren of vervangen Nicolaas H 0 3.269 1 March 2012, 02:02
Laatste bericht: Nicolaas H
  carburateur afstellen B21A Zenith CD 175 en kleppen jero 2 4.536 21 September 2011, 22:22
Laatste bericht: Arjan.
  B23E met CI - deellast wat onregelmatige loop - afstellen? Bart Sanders 3 4.598 19 May 2011, 23:15
Laatste bericht: Bart Sanders
  Afstellen van ontstekingstijdstip en brandstofmengsel Bozzma 59 15.105 13 March 2007, 08:12
Laatste bericht: abbabak

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)