Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[B200ET] Probleem met ontsteking of toch kop
#1
Heb een probleempje met de 740.
Hij loopt met name stationair op 3 cilinders. Normaal rijdend merk je het niet heel erg dan loopt hij volgens mij ook op 4, trek je hard door hoor ik het klappen in de uitlaat.

Als ik de injector of bougie stekker er tijdens stationair lopen af haal, merk ik dat het probleem bij cilinder 3 zit.
Als ik de bougiekabel of injector stekker los laat en een blokje rond rij, merk ik wel echt een verslechterde prestatie. Dus die cilinder doet wel iets.

In eerste instantie dacht ik dat het aan de bougies lag. De derde was helemaal zwart uitgeslagen, ook aan de buitenkant.
Ook zag ik dat de rotorkap nog productiejaar gelijk aan het bouwjaar van de auto had. Dus die omgewisseld voor een zgan gebruikte.

Vervolgens zie ik in het donker nog steeds vonken overslaan van de 3e bougiekabel bij de verdelerkap...
Dus ook de kabels onderling verwisseld en ook nog de hele set met een goede gebruikte. Helaas zonder effect.

Dan nog het volgende. Als ik stilstaand gas geef (met hand op gasrol) hoor ik een tikken geluid wanneer ik gas los laat. Volgens mij uit de kop.
Echter rijd de auto wel prima. En de compressietest was ook heel netjes. Dus kan dat nog niet plaatsen. En heeft niets te maken met de ontsteking lijkt me.
Volvo heeft een hoop kwaliteiten. Maar zelfdenkende onstekig hadden ze nog niet...

Kan me nog inbeelden dat die reserve rotorkap toch niet goed was.

En wat tikkende kleppen bij gas los betekent moet ik nog onderzoeken. Gokte op een gebroken veer oid.

Iemand vergelijkbare ervaringen? Of iets wat ik verder kan onderzoeken?
Antwoord
#2
kleppen stellen en compressie meten lijkt me.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#3
mr borrie kan hem uitlezen, is dat een idee?
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#4
Compressie was goed (kleppen stellen is al wel even geleden).

Met het motormanagement is denk ik niet zoveel mis denk ik. Eerder iets mechanisch of iets anders lomps wat toch niet geregistreerd wordt. Die kosten voor uitlezen geef ik liever uit aan een goeie nieuwe verdelerkap, die krengen zijn prijzig. Nieuwe bougicourds zijn iig onderweg.
Antwoord
#5
[video=youtube_share;EDLvef5ZliQ]https://youtu.be/EDLvef5ZliQ[/video]
Filmpje van de overslaan de vonken bij de verdelerkap.
Antwoord
#6
Ik zou eerst beginnen met andere bougiekabels/verdelerkap. Dat tikkende geluid is niet toevallig een lekke uitlaat spruitstuk pakking?
Antwoord
#7
Heb je er toevallig ontstoorde bougies in gezet? Bij ngk herkenbaar een R in de code en op het porselein van de bougie.
Dit geeft namelijk wel vaker problemen aangezien de bougiekabels zelf ook al ontstoord zijn. De totale weerstand wordt dan te hoog.
Wat ook helpt is de electrode afstand van de bougies op 0,6mm af te stellen dan is de overslag weerstand een stuk minder.

Edit: Ook al een nieuwe/ andere bougie geprobeerd? Kan zijn dat deze intern doorgeslagen is. Mede gezien dat je vertelde dat hij helemaal zwart was.

Geen last van een vacuum lek oid?
Antwoord
#8
Er zaten bosch bougies in. Deden het altijd prima. Maar de 3e was zwart geworden.

Toen tijdelijk gebruikte ngk bp6e erin. Die horen er eigenlijk niet in. Nu bp6es en de nieuwe bougicourd kabels erin. Maar nog steeds niet netjes stationair.

Zat me nog te bedenken. Zou het een "pissende" injector kunnen zijn die de bougie zo nat en vies maakt dat hij niet wil vonken en daarom buiten overslaat?

Het ruikt namelijk ook nogal naar benzine rondom de auto zolang hij stilstaand staat te pruttelen (logisch want een halve liter damp gaat er steeds verloren).
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Probleem D Jetronic Coenraad 1 621 5 February 2023, 12:32
Laatste bericht: Coenraad
  B200 k jettronic start probleem Ruben240 4 2.471 7 October 2020, 20:46
Laatste bericht: Werkhovense
  Weer zo’n stotter probleem Loenatik 9 4.925 16 February 2019, 18:40
Laatste bericht: Loenatik
  Koude start gaat niet en verbruik aan de hoge kant B200ET woes 14 8.356 29 January 2019, 11:42
Laatste bericht: woes
  240 1976 B21 probleem met injectie Kogelman 6 4.413 28 December 2018, 12:27
Laatste bericht: ChielWel
  Probleem met CO-gehalte / lambdasonde brandt Kuypie 7 7.680 23 July 2018, 14:05
Laatste bericht: Kuypie
  Ontsteking vonkt niet maar laat brandstofrelais klapperen. Coenraad 6 6.634 7 August 2017, 11:42
Laatste bericht: 244GL1978
  volvo 940 2.3 turbo probleem xseto 6 7.697 25 May 2017, 22:32
Laatste bericht: xseto
  Probleem met lpg decl00ne 12 10.369 16 May 2017, 15:06
Laatste bericht: A_A
  Start probleem daanweijer 2 2.816 11 March 2017, 19:22
Laatste bericht: daanweijer

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)