Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elektronische ontsteking inbouwen
#1
Ik heb deze week een andere 240 gekocht, deze heeft nog contactpunten. Ik was toch al van plan om er een keer elektronische ontsteking in te gaan bouwen, maar omdat de as van de verdeler +- 1 mm speling heeft, krijgt deze ombouw wat meer prioriteit. Toevallig had ik nog een andere verdeler liggen (Bosch 0 237 002 017), en een module waarvan ik denk dat deze bij die verdeler hoort (Bosch 0 227 100 018). Bij deze module zit ook nog een stukje kabelboom, met een groene en een bruine draad (deze kleuren zitten ook aan de verdeler), verder zitten er een blauwe draad, een zwarte draad en een witte draad aan. Aan de witte draad zit een schuifstekker, de rest van de draden is doorgeknipt, dus dat wordt solderen. In de auto zit een bruine draad op aansluiting 15 van de bobine, en een zwarte draad op 1. Onder de bobine zit een voorschakelweerstand, aan de ene kant zit een blauwe draad, aan de andere kant 2 bruine draden. De ene bruine draad is de eerder genoemde die naar de bobine gaat, de andere bruine draad verdwijnt weer in de kabelboom. O ja, de auto is een 244 DL uit 1980, maar helaas is de motorcode onleesbaar geworden, en er staat ook geen cilinderinhoud op het kenteken.

Dit is dus alles wat ik nu weet, dus ik heb nog een paar vragen:
1: Ga ik er met de eerder genoemde onderdelen komen?
2: Mis ik nog iets?
3: Hoe sluit ik dit aan?
4: Is dit een betrouwbaar systeem, of kan ik voor de langere termijn beter aan iets anders denken?
Antwoord
#2
Heb je hier wat aan?

Bosch Breakerless Ignition Conversion
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#3
Het helpt me al wat op weg, maar een paar dingen zijn me nog niet helemaal duidelijk:
1: De blauwe draad, die naar de zekeringenkast gaat, is dat dezelfde draad als de draad die nu naar de voorschakelweerstand loopt (m.a.w. Kan ik deze vanaf de voorschakelweerstand laten aftakken)?
2: De draden die nu aan de bobine zitten (bruin op 15, zwart op 1) kan ik gewoon laten zoals ze zijn?
3: De witte draad zou dus op aansluiting 1 van de bobine komen, een toerenteller wordt in het schema in serie geschakeld. Ik ga er vanuit dat voor een 240-toerenteller gewoon met een aparte draad vanaf de bobine aangestuurd kan worden? Zo'n teller in serie schakelen lijkt me een, euhm, hoe zal ik het zeggen, leuke uitdaging.
4: Wat voor een diode is in deze schakeling nodig?
5: Nu we het toch over de diode hebben, is de diode, of beter gezegd, de voedingsdraad vanaf de startmotor wel nodig? Als het contact aan staat, staat er toch altijd 12V op?
Antwoord
#4
wat dacht je van een universeelsetje voor een 10tje of 4..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
Voor dat bedrag heb een setje waarmee je de oude verdeler ombouwt neem ik aan? Zou natuurlijk kunnen, alleen deze verdeler heeft dus speling op de as. Ik denk dat het dus goedkoper is om die andere verdeler in te bouwen, heb de bijbehorende module ook nog liggen.
Antwoord
#6
De weerstand hoort bij de bobine. Het is een 9V bobine die tijdens het starten 'overstuurt' wordt met 12V vanaf de startmotor, zodat-ie tijdens het starten heviger vonkt. De pluskant vd bobine blijft zoals-ie is (dat is pin 15), alleen de minkant op pin 1, de aarding, verloopt nu via de zwarte doos i.p.v. via de puntjes.
Ws. kan de breakerless computer deze wel aan, maar officieel horen bij elke ontsteking andere bobines.

De toerenteller blijft op de bobine, die in dat schema is een Smith aftermarket geval.

Voor de voeding vd zwarte doos moet je ergens een constante 12V draad vandaan maken, die ook tijdens het starten 12V heeft (dus op contactsleutel stand II en stand III). Daarvoor is de blauwe draad naar de voorschakelweerstand de beste kandidaat, even nameten natuurlijk. Als die de gewenste 12V levert, zet je er een verdubbelstekkertje tussen en hop. Niet van die 3M kabeldoorverbinders gebruiken, die knippen de kabel half door.

Altijd handig, de Bosch pin-out codering: http://www.type2.com/library/identifi/bosterm.htm

De zwarte doos is van Bosch TSZ-i 2A: http://www.partbob.com/engine/ignition-g...ore=german

Volgens mij horen je twee apparaten bij elkaar en is dat alles, hier is een onderdelenschema ervan: http://www.volvopartswarehouse.com/p/Vol...19957.html

Er zijn natuurlijk wel heel veel versies van voor B19E, B21A, etc, turbo wel niet etc, dat zal ergens boven of onderin de toeren 10% vervroeging schelen, niet rampzalig veel. Gewoon proberen dus.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Net even op de blauwe draad bij de voorschakelweerstand gemeten met contact aan, dan staat er 9V op. Dat gaat hem dus niet worden.

Maar als ik het dus goed begrijp, gaan de bruine en groene draad naar de verdeler (logisch, die kleuren zitten ook aan de stekker van de verdeler), de blauwe is de voeding (12V bij contact aan en starten), zwart is de massa, en de witte draad zit op de min van de bobine (aansluiting 1)? Daar zit nu dus ook een zwarte draad, kan ik die laten zitten? Over bobines gesproken, er zit nu een zwarte met rode dop op, ik heb ook nog een aluminiumgrijze met zwarte dop liggen.

Ik ga er vanuit dat de zwarte doos niet al te veel stroom verbruikt? Dit is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden bij het aansluiten.
Antwoord
#8
Logisch allemaal. Plaatje van TSZ-i op: http://sosautomovel.blogspot.nl/2012/11/...onica.html

De zwarte draad die nu op de bobine zit, zal naar de stekker op de verdeler gaan. Kan je nameten met de multimeter. Die moet er dus af, en vervangen door de signaaldraad uit de zwarte doos.

Typisch dat die blauwe draad geen 12V heeft, dat is normaal een draad vanaf het contactslot. Op een origineel schema pre-1982 komt er een (ongezekerde) BL draad vanaf het contact, die splitst naar de weerstand en de zwarte doos. Van de doos naar 1 op de bobine is wit, voila. Zwart is altijd massa. GR en BN gaan naar de verdeler.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Net nog een paar dingen gemeten, de zwarte draad op 1 van de bobine gaat inderdaad naar de verdeler. Ik heb helaas niet kunnen meten of er misschien 12V op de blauwe draad staat bij lopende motor, want hij wilde helaas niet aanslaan. Een losse bougie op het kleppendeksel vonkte vrij zwak, en een enkele keer niet. Ik verdenk toch de verdeleras. De punten in de verdelerkap waren ook ver ingebrand.
Antwoord
#10
Vanavond maar eens de andere verdeler in de auto gezet en alle draden aangesloten, helaas geen vonk. De verdelerkap en rotor bij deze verdeler zagen er nog redelijk uit, bougiekabels hebben 1000/2000 Ohm weerstand. Wat is een goede volgende stap? Toch een andere bobine proberen?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zuigerbodemkoeling inbouwen Mark244 11 6.146 1 June 2020, 19:05
Laatste bericht: Mark244
  LPG inbouwen MacVolvo 3 3.338 6 July 2019, 02:05
Laatste bericht: MacVolvo
  Inbouwen cruise control UraniumFever 5 4.845 14 November 2017, 03:53
Laatste bericht: UraniumFever
  Ontsteking vonkt niet maar laat brandstofrelais klapperen. Coenraad 6 6.665 7 August 2017, 11:42
Laatste bericht: 244GL1978
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 2 3.624 20 May 2016, 22:32
Laatste bericht: b.b.
  [B200ET] Probleem met ontsteking of toch kop Dopski 7 5.387 21 April 2016, 22:45
Laatste bericht: Dopski
  Ontsteking b20a lenlux 2 2.660 20 November 2015, 09:55
Laatste bericht: Marc1970
  motor 850 t5r inbouwen raymondvandermolen 10 9.202 6 April 2015, 19:56
Laatste bericht: Jambon
  ontsteking stuk - toevalligheid of meer aan de hand? Dinges 10 10.676 13 October 2014, 14:59
Laatste bericht: Dinges
  D24T(ic) inbouwen in 240 Scooby Doo 0 1.587 21 September 2014, 22:03
Laatste bericht: Scooby Doo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)