Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo wil niet wakker worden na 3,5 maan winterstalling :(
#1
Beste mensen,


Gisteren de auto 'proberen' op te halen uit de stalling. Helaas staat de auto daar nu nog. De Volvo wilde niet starten.

Flinke teleurstelling natuurlijk maar gelukkig is het een fijne plek waar sleutelen tot op zeker niveau mogelijk is.
Nadeel is wel dat het 40 km rijden is en daarom wil ik 't liefst zo goed mogelijk zijn voorbereid als ik binnenkort terug ga om het probleem te zoeken. Ik kan jullie hulp daar wellicht goed bij gebruiken! :wave:


Hier wat details:

- Het gaat om een 240 uit 1987 met een B230F. Injectiesysteem is denk ik LH2.2
- Auto is werkend weggezet en heeft nu iets meer dan 3,5 maand stilgestaan in een vorstvrije ruimte.
- Accu was vooraf thuis opgeladen en motor draait rond zoals het hoort.
- Ik kan starten wat ik wil maar er gebeurt niks.


Dit is wat ik wel weet:

Ik heb nog niet echt een goede diagnose kunnen doen. Ik had niet veel tijd, het was behoorlijk donker en ik had weinig ruimte. Met de 'zaklamp' op de telefoon toch even wat zaken geprobeerd.

- Ik heb nog niet kunnen testen of er sprake is van ontsteking. Contacten van de bobine, bougiekabels verdeler enz.. zien er verder schoon uit.
- Ik geprobeerd om de brandstofpomp te horen. Zowel met contact aan als tijdens het starten. Ik hoor helemaal niks.
- Het brandstofpomp relais heb ik ook niet kunnen horen of voelen klikken. Het relais is nog nooit vervangen.
- De zekeringen zijn nog wel heel en ook na het opschuren van de zekeringen gebeurt er niks.
- ik heb de fuel return line (die aan de brandstofdrukregelaar vast zit) los gehad. Dit was het enige wat ik even snel kon doen. Ook hier geen benzine te bekennen.

Al met al ga ik er vanuit dat het een 'ontbreken van' brandstof de oorzaak is.


Wat ben ik in ieder geval van plan:
Op basis van oude forum posts heb ik een lijstje gemaakt met voor de hand liggende dingen die ik wil gaan doen.

- Brandstofpomprelais vervangen
- Brandstofpomp testen
- Zekeringkast schoonmaken
- Zekeringen vervangen voor nieuwe
- 25 Amp zekering onder de motorkap controleren en vervangen. Hier heb ik iets over gelezen. wist niet eens dat dat ding bestond. Waar zit die precies?

Gaan er op basis van mijn verhaal alarmbellen rinkelen?
en hebben jullie nog ideeën?

Alvast bedankt voor de input!
Antwoord
#2
Klinkt goed allemaal, er hoort ruimschoots benzine in de retourleiding te zitten dus iets met brandstof zal het zijn. Neem de zekeringen met een keramiek houdertje, die van plastic krimpen na jaren warm worden. De 25A zekering hangt los ergens bij de bobine in een houder, is volgens mij een steekzekering. De bedrading ernaartoe wil wel eens doorschuren/sluiting maken en dan werkt alles minder goed.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
alle stekkers in de motorruimte lostrekken en weer goed vast in elkaar drukken, wil nog wel eens helpen.
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#4
Spuitbus remmenreiniger ofzo mee, dat ff in de inlaat spuiten en dan starten.
Start hij dan wel weet je of het een brandstof probleem is, dan even meten of er spanning op de brandstofpomp komt (kunt onder de achterbank bij de stekker dacht ik).
Heb je wel spanning op de pomp>pomp stuk. Geen spanning?> stuk elektriciteitsdraad mee en de pomp een plus geven vanaf de accu (draad tussen accuklem drukken en tussen stekker van de pomp).
Dan loopt ie vast en rij je naar huis en kun je op je gemak verder zoeken....
Antwoord
#5
Benzine op?
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#6
Bedankt voor de reacties. ik zal de tips meenemen.

nog een vraagje.
Draait een benzinepomp altijd op volle toeren als de motor draait? m.a.w. is het een kwestie van aan of uit?
Zoals ik het nu begrijp draait hij gewoon altijd op dezelfde snelheid en zorgt de brandstofdrukregelaar er voor dat een teveel (te hoge druk) aan brandstof terug wordt gestuurd.


Er zit trouwens benzine in de auto. Misschien een idee om dat aan te vullen met verse benzine? Dan heeft de pomp in de tank wellicht ook minder werk te doen.
Antwoord
#7
Pomp draait altijd voluit, vandaar dat je hem voor tijdelijk ook wel rechtstreeks aan de accu kunt aansluiten...
Antwoord
#8
bedankt! Toch leuk hà zo'n auto. Elke keer als er wat stuk gaat leer ik weer iets bij Smile
Antwoord
#9
Probeer zekering 4 en 6 eens door te verbinden, de brandstofpomp draait dan altijd. Makkelijk trucje om ff de problemen te omzeilen. Werkt bij mij prima ! Eehh, wel thuis draadje losmaken, anders draait de pomp tot de accu leeg is.....
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
#10
Het eerste wat ik heb gecontroleerd was de 25amp zekering. Gelijk raak! Deze was heel erg vies.

Aansluiting schoon gemaakt. zekering vervangen. starten. lopen. rijden!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 83 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 1.836 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 415 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 264 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.533 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 949 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 536 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 6.680 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 1.854 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.076 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)