2 March 2016, 16:50
Beste mensen,
Gisteren de auto 'proberen' op te halen uit de stalling. Helaas staat de auto daar nu nog. De Volvo wilde niet starten.
Flinke teleurstelling natuurlijk maar gelukkig is het een fijne plek waar sleutelen tot op zeker niveau mogelijk is.
Nadeel is wel dat het 40 km rijden is en daarom wil ik 't liefst zo goed mogelijk zijn voorbereid als ik binnenkort terug ga om het probleem te zoeken. Ik kan jullie hulp daar wellicht goed bij gebruiken! :wave:
Hier wat details:
- Het gaat om een 240 uit 1987 met een B230F. Injectiesysteem is denk ik LH2.2
- Auto is werkend weggezet en heeft nu iets meer dan 3,5 maand stilgestaan in een vorstvrije ruimte.
- Accu was vooraf thuis opgeladen en motor draait rond zoals het hoort.
- Ik kan starten wat ik wil maar er gebeurt niks.
Dit is wat ik wel weet:
Ik heb nog niet echt een goede diagnose kunnen doen. Ik had niet veel tijd, het was behoorlijk donker en ik had weinig ruimte. Met de 'zaklamp' op de telefoon toch even wat zaken geprobeerd.
- Ik heb nog niet kunnen testen of er sprake is van ontsteking. Contacten van de bobine, bougiekabels verdeler enz.. zien er verder schoon uit.
- Ik geprobeerd om de brandstofpomp te horen. Zowel met contact aan als tijdens het starten. Ik hoor helemaal niks.
- Het brandstofpomp relais heb ik ook niet kunnen horen of voelen klikken. Het relais is nog nooit vervangen.
- De zekeringen zijn nog wel heel en ook na het opschuren van de zekeringen gebeurt er niks.
- ik heb de fuel return line (die aan de brandstofdrukregelaar vast zit) los gehad. Dit was het enige wat ik even snel kon doen. Ook hier geen benzine te bekennen.
Al met al ga ik er vanuit dat het een 'ontbreken van' brandstof de oorzaak is.
Wat ben ik in ieder geval van plan:
Op basis van oude forum posts heb ik een lijstje gemaakt met voor de hand liggende dingen die ik wil gaan doen.
- Brandstofpomprelais vervangen
- Brandstofpomp testen
- Zekeringkast schoonmaken
- Zekeringen vervangen voor nieuwe
- 25 Amp zekering onder de motorkap controleren en vervangen. Hier heb ik iets over gelezen. wist niet eens dat dat ding bestond. Waar zit die precies?
Gaan er op basis van mijn verhaal alarmbellen rinkelen?
en hebben jullie nog ideeën?
Alvast bedankt voor de input!
Gisteren de auto 'proberen' op te halen uit de stalling. Helaas staat de auto daar nu nog. De Volvo wilde niet starten.
Flinke teleurstelling natuurlijk maar gelukkig is het een fijne plek waar sleutelen tot op zeker niveau mogelijk is.
Nadeel is wel dat het 40 km rijden is en daarom wil ik 't liefst zo goed mogelijk zijn voorbereid als ik binnenkort terug ga om het probleem te zoeken. Ik kan jullie hulp daar wellicht goed bij gebruiken! :wave:
Hier wat details:
- Het gaat om een 240 uit 1987 met een B230F. Injectiesysteem is denk ik LH2.2
- Auto is werkend weggezet en heeft nu iets meer dan 3,5 maand stilgestaan in een vorstvrije ruimte.
- Accu was vooraf thuis opgeladen en motor draait rond zoals het hoort.
- Ik kan starten wat ik wil maar er gebeurt niks.
Dit is wat ik wel weet:
Ik heb nog niet echt een goede diagnose kunnen doen. Ik had niet veel tijd, het was behoorlijk donker en ik had weinig ruimte. Met de 'zaklamp' op de telefoon toch even wat zaken geprobeerd.
- Ik heb nog niet kunnen testen of er sprake is van ontsteking. Contacten van de bobine, bougiekabels verdeler enz.. zien er verder schoon uit.
- Ik geprobeerd om de brandstofpomp te horen. Zowel met contact aan als tijdens het starten. Ik hoor helemaal niks.
- Het brandstofpomp relais heb ik ook niet kunnen horen of voelen klikken. Het relais is nog nooit vervangen.
- De zekeringen zijn nog wel heel en ook na het opschuren van de zekeringen gebeurt er niks.
- ik heb de fuel return line (die aan de brandstofdrukregelaar vast zit) los gehad. Dit was het enige wat ik even snel kon doen. Ook hier geen benzine te bekennen.
Al met al ga ik er vanuit dat het een 'ontbreken van' brandstof de oorzaak is.
Wat ben ik in ieder geval van plan:
Op basis van oude forum posts heb ik een lijstje gemaakt met voor de hand liggende dingen die ik wil gaan doen.
- Brandstofpomprelais vervangen
- Brandstofpomp testen
- Zekeringkast schoonmaken
- Zekeringen vervangen voor nieuwe
- 25 Amp zekering onder de motorkap controleren en vervangen. Hier heb ik iets over gelezen. wist niet eens dat dat ding bestond. Waar zit die precies?
Gaan er op basis van mijn verhaal alarmbellen rinkelen?
en hebben jullie nog ideeën?
Alvast bedankt voor de input!