Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 244 GLT, b21ft en M46
#1
Eindelijk eens de tijd genomen om mijzelf (opnieuw) goed voor te stellen. Ik ben opgegroeid met Volvo's, sinds mijn jeugd kan ik herinneren dat mijn pa bij Volvo werkte in het zuiden des lands.

Sinds ik mijn rijbewijs in ontvangst heb mogen nemen zijn er verschillende Volvo's de revue gepasseerd. Beginnende met een kanarie gele 343 in 1991, een jaar later is er een 340 met als ik het me goed herinner een 2 liter voor in de plaats gekomen.
We blijven nog even als student met de 3 series rijden. Als restauratie project is er in 1998 een '66 Mustang bijgekomen. En in 2000 heb ik een Volvo 340 uit 1990 gekocht. Na een paar jaar eigenlijk gebruik gemaakt te hebben van OV en fiets...

In 2003 heb ik een blauwe 240 estate gekocht tijdens een vakantie een het noorden van NL. Daar heb ik tot 2008 in gereden als ik het me goed kan herinneren. Heb daarvan in 2005/2006 de b230a vervangen door een b230k uit een 740, omdat we met auto naar Lucern op vakantie wilden. En ook nog wat dorpels moeten lassen etc. In 2008 heb ik deze ingeruild op een zwarte Volvo 940 Classic HPT. Die heb ik gereden (met veel plezier) tot eind 2010.

Naar aanleiding van verhuizing naar de VS, omdat ik daar een super aanbod qua werk had liggen, moest ik de 940 verkopen. De kosten om hem geschikt te maken voor invoer in de VS waren te hoog.
Eenmaal in de VS heb ik een 2003 Volvo XC70 gekocht en twee jaar gereden totdat ik iets groters wilde...
Dacht dat ik wel even zonder Volvo kon, en heb toen in een Ford F250 gekocht.
Vorig jaar begon het toch weer te kriebelen, en vond ik een 244 uit 1982 in de buurt van Jacksonville Florida. Een afstand die voor mij ongeveer 3 uurtjes rijden is.

Klaar voor de terugreis:

[Afbeelding: IMG_20150425_160715193_zpsko0pmn6t.jpg]

[Afbeelding: IMG_20150425_160726485_zpsqoy2nqlp.jpg]

Wist dat er een paar plekjes waren die aandacht nodig hebben. Aan de bestuurderskant zit een roestplek in de bodemplaat. De hele bodem is netjes en hard op dat ene plekje na. Ik vermoed dat het via de voorruit gelekt heeft. Verder zit er een plekje op de achterklep en de deur rechtsachter.

Nog een paar foto's:

[Afbeelding: IMG_20151101_154244149_HDR_zpschkahdkw.jpg]

[Afbeelding: IMG_20151101_154154212_zpsmbw1w1qs.jpg]

[Afbeelding: IMG_20151101_154136062_zpsnshwex3s.jpg]

[Afbeelding: IMG_20151101_154229672_zps4zvkhsmt.jpg]

Tot nu toe heb ik de koppeling vervangen, dat is op dit forum ook nog na te lezen. De nieuwe koppelingset paste in eerste instantie niet. Een week later alles weer onder de auto uit kwamen we erachter dat er door de vorige eigenaar wat onderdelen weggelaten waren om de koppeling nog enigszins functioneel te hebben.

Heb al een lijstje:
1. Uitzoeken waarom kilometer teller zenuwachtig is bij lagere snelheden
2. Airco lekt, opsporen waar precies.
3. Zo ook lekt er koelvloeistof weg. Zowel voor punt 2 als 3 verdenking is de kachel unit in de auto. Met het er onderuit halen van de versnellingsbak dacht ik koelvloeistof op de versnellingsbak gezien te hebben.
4. Voorruit eruit en opnieuw erin, of een moderne voorruit laten installeren.
5. Bodemplaat netjes lassen.
6. Net de onderdelen binnen voor de koppelings kabel. Nu kan ik die bevestigen zoals het hoort, een rubbertje die in het uiteinde van de vork past en dan nog een 'zwaar' stuk harmonic balancer waar de koppelings kabel in valt.
Antwoord
#2
De f250 had zeker wel moeite met zo'n vrachie ?
Gaaf kenteken...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#3
Mooie wagen!
Blauwe 1984 245 B21ET Intercooler
Antwoord
#4
Gaaf, past goed samen hoor.
Ik heb ook nog een tijdje een F350 crewcab 4x4 naast de 945 lpt gereden 😀
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#5
Wat een gafe wagens.
Het grijs met zwarte accenten van de volvo maakt hem echt heel stoer.

Lekt de kachel niet binnen in? Misschien dat daardoor de koelvloeistof weg lekt en de oorzaak is van de roest.
Succes!
Antwoord
#6
Zenuwachtige km-teller bij lage snelheid kan liggen aan een tellerkabel die niet helemaal soepel draait en daardoor bij lage snelheden een beetje wokkelt. Drupje olie erin kan helpen.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#7
Pffff nou als ik ooit een aanbod krijg uit de USA worden we buren. Jaloers man!

Prachtige Volvo ook! Ik hou toch van die Amerikaanse neus moet ik zeggen! :-)
Antwoord
#8
De F250 had er niet veel moeite mee, enige was de iets langere remweg. Die is normaal al niet te best. Dat is ook nog iets om naar te kijken of ik daar iets aan kan doen. Een F350 was te veel van het goede voor privà gebruik. ;-)

In eerste instantie dacht ik ook dat de slechte plek in de bodemplaat door een lekkende kachel kwam tot ik de auto aan het wassen was en bij toeval water via de linker hoek onder bij de voorruit via het rubber naar binnen zag gaan en vervolgens druppels via zekeringen naar beneden zag lopen.
Met betrekking tot kachel verdenk ik de warmtewisselaar die als er een lekkage is, waarschijnlijk via de afvoer van kachelhuis op de versnellingsbak drupt. Kan me herinneren van mijn vorige 240 dat er een afvoer slangetje onderin zit.
Hopelijk heb ik komend weekend tijd om eens rustig naar de kachel te kijken.

Ook ben ik er achter gekomen dat het lastig is om de juiste accu te vinden. Het model dat nodig is met aan beide zijden richels om de accu vast te zetten voor de 240 worden niet meer gemaakt hier. In ieder geval niet de ene waarbij de plus en min polen nog goed zitten. Bij de gangbare automaterialen winkels zijn ze niet te bestellen. Hopelijk trekt de huidige accu het deze zomer, en dan volgende winter de huidige accu kabels vervangen door langere zodat ik een ander model erin kan zetten.
Antwoord
#9
De kilometerteller kabel is los geweest van de versnellingsbak en heb toen ook meteen een rubbertje vervangen. De kabel aan die kant was verder niet droog. Had gehoopt dat het die aansluiting was... Je kan dus ook de kabel losmaken achter het dashboard en dan een druppeltje olie erin? In ieder geval eens proberen of dat werkt.
Antwoord
#10
Prachtige stoere snuit. Mooi dat zwarte!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Daily drivers: Volvo 240 2.3 GL (91) & Saab 9.3 sportsedan 1.8 T 2006 /  Eerdere Volvo's :  240 DL (86) - 245 GLT Turbo (83)- 245 GLT (91) - 850 GLE (94) - Volvo 240 2.0 i Polar (93) - Volvo 244 GL D6 (81) - 240 sedan 2.3 GL (90) -940 Estate 2.3 GLE HPT Turbo (94)- Volvo V70 2.5 T exclusive- Volvo 240 2.3.Polar (92)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 11 158 , 15:45
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 107 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 18 2.156 23 February 2024, 19:30
Laatste bericht: Kogelman
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 199.258 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.072 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 57.081 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 2.652 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.250 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 1.707 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk
Thumbs Up Volvo 245 L '75 (B200 -> B230) Bromtol 22 15.731 23 January 2021, 22:38
Laatste bericht: Bromtol

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)