Berichten: 307
Topics: 29
Lid sinds: Jul 2011
Hoi,
Ik heb een probleem met een B20-motor.
De motor stottert/knettert via (waarschijnlijk) uitlaat in stilstand bij verhoogd/hoog toerental.
Stationair loopt de motor uitstekend.
Tijdens het rijden is het knetteren/stotteren vrijwel niet te horen.
Even wat gegevens:
-uitstekende compressie (4x 11.0 bar).
-klepspeling afgesteld.
-ontstekingstijdstip afgesteld.
-bougies vervangen.
-bougiekabels reeds eerder vervangen.
-kontaktpunten en verdeelkap vervangen.
-spruitstuk en pakkingen reeds getest op lekkage.
Wat kan dit veroorzaken?
Versleten nokkenas? In hoeverre heeft een versleten nokkenas invloed op een compressiemeting?
Centrifugaalvervroeging ontsteking kapot?
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
probeer 's een andere bobine.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Voor mij is dat een teken om de ontsteking wat bij te draaien, ik doe alles op gehoor. Dan maar wat minder mooi stationair.
Ik denk dat een versleten nokkenas uiteindelijk geen invloed heeft op de eindcompressie, zolang de kleppen openen komt er lucht in. Hooguit duurt het wat meer omwentelingen voor die 11 bar bereikt is. De centrifugaalgewichtjes kan je vrij makkelijk bij komen, kijk er eens naar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 677
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
als een nokkenas heel erg versleten is ga je dat zeker merken met een compressietest, omdat er gewoon minder vulling is.
Klinkt mij in de oren als een verkeerd afgestelde motor.
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Wat moet de compressie zijn bij zo'n test?
1op11 lijkt mij aan de lage kant.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
En het centrifugaal gebeuren zoals Marc al aanhaalde.. Als er iemand in de buurt zit van je, prik er eens een ander ontstekinghuis in..
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
18 February 2016, 10:46
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 February 2016, 10:48 door Marc1970.)
Een gemeten compressie van 11 bar is prima voor de B20A. Het resultaat van een meting is niet 1 op ....., dat is de compressieverhouding, en die is bepaald toen de motor in elkaar werd gezet (slag+kamer/kamer).
@boedr, ik ben het met je eens dat een officiële compressiemeting gevoelig is voor kleplift, accuspanning etc, als je het doet met warme motor, volle accu, alle bougies eruit, gasklep open en een 5-tal compressieslagen (of 6 of 8 maar een gelijk aantal). Ik ben het ook met mezelf eens, zoals ik de test doe, ik laat de motor ronddraaien tot de druk op de meter niet meer oploopt. De motor is een pomp en pompt net zolang tot de extra druk per slag gelijk is aan de lekkage per slag, als een cilinder na tig keer pompen niet aan genoeg bar komt, is het tijd om er eens in te gaan kijken.
Ik moet zeggen dat de officiële test meer informatie oplevert, maar ik had er nooit genoeg geduld voor. Eigenlijk moet men de testmethode duidelijk bij het resultaat vermelden, altijd. Hoe heb je bandenspanning gemeten, door ertegen te schoppen of met de meter, en welke meter?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.416
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Jambon schreef:En het centrifugaal gebeuren zoals Marc al aanhaalde.. Als er iemand in de buurt zit van je, prik er eens een ander ontstekinghuis in..
Polestar hoeft niet veel mensen in de buurt te hebben voor een ontsteking. Denk dat hij er wel een paar redelijk op grijpafstand heeft liggen
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..