Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Troep in mn motor?
#1
Heren (en misschien een enkele dame)

Ik heb last van nogal smerige troep in mijn motor. Is dit een lekke koppakking of kan het ook iets anders zijn? Koelvloeistof resevoir zit nog even vol als 2000km geleden

[Afbeelding: 9a9704091df2209ecd44b011c74ec636.jpg]




Volvo 144 1967 b20a
Antwoord
#2
Rij je veel korte stukjes?


Grtz Ron
Antwoord
#3
Of een mega probleem met de carterventilatie. Voor de B20 A loopt er een slang van deze olievuldop naar de inlaat, en vanaf het luchtfilter naar het eitje. Dat is ook ongeveer de richting vd luchtstroom in die slangen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Ik heb deze wagen pas een maand in mijn bezit, daarvoor heeft hij een jaar stilgestaan, ik weet niet of er van korte stukjes rijden spraken is geweest maar ik weet wel dat het bij mij erg verschilt. De ene keer rij ik alleen kleine stukjes in leiden, de week erop van groningen naar limburg etc.


Volvo 144 1967 b20a
Antwoord
#5
Marc1970 schreef:Of een mega probleem met de carterventilatie. Voor de B20 A loopt er een slang van deze olievuldop naar de inlaat, en vanaf het luchtfilter naar het eitje. Dat is ook ongeveer de richting vd luchtstroom in die slangen.

Waar moet ik aan denken bij een mega probleem? En wat is cartrrventilatie?


Volvo 144 1967 b20a
Antwoord
#6
Ah ja dan wordt het een beetje lastiger. Alle motoren lekken uitlaatgas langs de zuigers, een beetje, en dat gaat dan richting het carter. Daar koelt het af en wordt het vervelende waterdamp/condens, dat mengt met olie en geeft de mayonaise achtige drab aan je vuldop. In het kort.
Dus alle motoren hebben carterventilatie. Van de B20 gaat-ie zo: http://www.sw-em.com/pcv_diagrams_and_notes.htm

Voor nu en later, duik in het internet zodat je weet wat waar zit en waarom (en liefst in het Zweeds, Duits en Engels), dit zijn geen auto's meer die je even naar de Volvo dealer brengt.

Lekkende koppakking is natuurlijk ook niet uitgesloten maar het is meest economischer te beginnen met slangen, afstellen, vacuumlekken e.d. 'gratis' oplossingen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Kleppen deksel er af en de deksel schoon maken van binnen en de dop ook natuurlijk. Dan olie verversen en even aankijken.


Grtz Ron
Antwoord
#8
Zojuist kleppendeksel opengeschroeft, schoongemaakt, carterventilatieslangen schoongemaakt, filtertjes schoongemaakt, oliefilter vervangen, nieuwe olie in gegooit en nieuwe koelvloeistof er in gedaan. Ik blijf het de komende dagen in de gaten houden. Voor nu denk ik dat dit probleem opgelost is. Uiteraard komt nu het volgende probleem: [Afbeelding: 33f75e9dd8c6e90d144ab0e041f45885.jpg]

[Afbeelding: 833dcd58c40d42c2cc785153e61c869d.jpg]

Het amp lampje gaat steeds branden, eerst hoorde ik een v snaar piep uit de motor komen, v snaar aangespannen, dynamo goed vastgezet en het probleem was verholpen. Nu gaat het lampje soms branden en als ik dan een aantal keer op het zekeringskastje tik gaat het weer uit. Alle zekeringen zijn goed en alles zit netjes aangesloten...


Volvo 144 1967 b20a
Antwoord
#9
Ook hier geldt: schoonmaken, vervangen en even aankijken
Alle stekkers en contacten goed schoonmaken, opschuren, zekeringen vervangen door verse.
Met een stukkie schuurpapier kom je al een heel eind; beste resultaat krijg je met een borstel/schijf op een dremel.

Anders hele zekeringkast er even uit; paar draadjes en 2 schroefjes.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#10
Hoe is de bedrijfstemperatuur? Koelvloeistof op peil?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B23E motor onrustig Croes 4 3.666 21 October 2015, 11:29
Laatste bericht: kasper
  pffff motor uitbouwen en in bouwen manuel60 5 3.497 27 May 2010, 22:05
Laatste bericht: Jambon
  Motor inbouwen en uit bouwen manuel60 8 3.168 26 April 2010, 22:43
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)