Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 GL uit '86
#31
Flesje ATF komt eraan.

Viel me nog iets op.. zie: http://imgur.com/a/1JQrS
Slangetje is volgens mij ingesneden zodat deze past. Ik schoof 'm er zo zonder moeite af, dus het zit niet helemaal goed vast.
Mijn vraag is natuurlijk; waar dient 'ie voor en kan ik deze beter vervangen door een variant met iets bredere diameter?
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98 
Antwoord
#32
Volgens mij is dat een van de slangen van de warmestartklep, dumpt teveel aan benzinedampen.

Gescheurde (vacuum)slang van ouderdom, ander stukje opzetten. Allerlei diameters ebstaan, maar een beetje klemmen is wel handig.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#33
Ik heb een lekkage in m'n voorruit. Onlangs in de wasbox met een hogedrukspuit de auto gewassen. Er lag naderhand een klein plasje water op m'n dashboard. Hoe pak ik dit het beste aan? Ik ga liever niet direct naar Carglass.
Hoe zit dit precies verlijmd? Kit en rubber? Kan dat opgevuld worden of moet dan de hele ruit eraf? Ik vermoed trouwens dat 't raam op meer plekken niet helemaal lucht- en waterdicht is. Onder in het midden van het raam zit ook een soort van 'wolk', witte aanslag, wat volgens mij ook duidt op vochtschade.
Dit was al zo toen ik de auto kocht, maar heb er nooit echt aandacht aan besteed. Om van kwaad naar erger te voorkomen dacht ik dat het misschien toch wel handig was om hier iets mee te (laten) doen.
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98 
Antwoord
#34
beunhazen manier is van buitenaf dichtkitten.
betere optie is om een ruitenboer de ruit eruit te laten halen en opnieuw in te plakken.
Beste is om hem er zelf uit te halen. Goed schoonmaken, evt roest herstellen (vrij grote kans), netjes lakken etc, opnieuw in (laten) plakken. Evt gelijk een nieuwe ruit omdat hij al begint te delamineren.
Antwoord
#35
Als je al zelf gaat kitten. Doe dat dan aan de binnenkant. Via de onderkant watert de ruit af naar de parafaan (onder het rubber zitten kleine gaatjes). Die kit je dicht van buiten af. Gevolg: roestende auto.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#36
Je kan hem ook niet wassen met de hogedrukspuit. En een beetje witte waas onderin geeft niks in zo'n ruit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#37
Marc1970 schreef:Je kan hem ook niet wassen met de hogedrukspuit. En een beetje witte waas onderin geeft niks in zo'n ruit.

Haha, een beetje nuchter pragmatisme kan inderdaad ook geen kwaad.
Het compleet vervangen van de ruit gaat me voor nu nog te ver en een half-werk-oplossing zoals dichtkitten doe ik liever niet, dus ik volg het advies van Marc op en laat het even voor wat 't is.
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98 
Antwoord
#38
Ik zou eerst bekijken of het ook langs het raam lekt bij een normale regenbui.
Een met moderne ruitenkit geplakte ruit kan wel een hogedrukspuit weerstaan maar met de zachte bitumenkitrol waarmee de 240's origineel gemonteerd zijn heb ik daar mijn twijfels over.
Antwoord
#39
Hanatarash schreef:Haha, een beetje nuchter pragmatisme kan inderdaad ook geen kwaad.
Het compleet vervangen van de ruit gaat me voor nu nog te ver en een half-werk-oplossing zoals dichtkitten doe ik liever niet, dus ik volg het advies van Marc op en laat het even voor wat 't is.

ligt eraan wat voor verzekering je hebt, maar een ster zit er zo in hoor en dan is het ff naar de glasboer om er een nieuwe ruit in te laten plaatsen. Maar als je zo blijft doorrijden dan merk je dat vanzelf doordat er steeds meer water binnen komt stromen. Dit geeft niet alleen rottigheid rondom je raam maar heeft ook invloed op de elektra in je dashboard, natte vloer en tijdens het rijden in vochtig weer icm de kachel geeft dit weer veel condens vorming in de auto.

Dan zou ik kiezen voor een tijdelijke oplossing en kit de boel tijdelijk dicht tot je geld genoeg hebt.
Antwoord
#40
Ik zou eerst de sierlijst er eens af halen. Je kunt dan zien hoe de sponning er aan toe is (roest) en of de ruit nog rondom vastzit (voorzichtig duwen van binnenuit). Heb zelf ook een lekkende ruit, afgelopen week de sierlijst er af gehaald en de ruit is aan de onderkant helemaal los van de sponning. Als dat bij jou ook is weet je meteen dat kitten geen zin heeft.

Volvo 142 B23 schreef:Als je al zelf gaat kitten. Doe dat dan aan de binnenkant. Via de onderkant watert de ruit af naar de parafaan (onder het rubber zitten kleine gaatjes). Die kit je dicht van buiten af. Gevolg: roestende auto.

Niet helemaal mee eens. Mijn ervaring is dat de goot in de sponning vol gaat zitten met troep waardoor water niet meer bij de gaatjes komt en de sponning gaat roesten. Als je de sponning helemaal vol kit, lijkt het mij dat het water gewoon onder de sierlijst door stroomt. Van binnenuit valt er ook weinig te kitten, je komt niet bij de plekken waar water naar binnen komt tenzij je het hele dashboard verwijdert. Als iemand hier anders over denkt hoor ik het graag, zit namelijk ook al een tijd zonder matten en met natte voeten in de auto.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 11 137 1 uur geleden
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 106 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 18 2.155 23 February 2024, 19:30
Laatste bericht: Kogelman
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 199.235 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.068 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 57.074 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 2.651 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.249 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 1.707 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk
Thumbs Up Volvo 245 L '75 (B200 -> B230) Bromtol 22 15.724 23 January 2021, 22:38
Laatste bericht: Bromtol

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)