Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 GL uit '86
#61
Die barre slangen zijn van de Hot start valve, hoofdstuk K in het handboek. Als de motor loopt, moeten die geen lucht van buiten aanzuigen. De klep op het schutbord regelt dat, maar als-ie altijd 'open' staat is-ie stuk of ontregelt.
Dus je kan ze net zo goed afdoppen. Oudere motoren hebben die klep niet eens.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#62
Duidelijk. Dus omdat 'ie nu valse lucht aanzuigt door de gescheurde slangen loopt hij hoger stationair. Als ik ze afdop en daarmee de hele klep omzeil moet ik mijn stationair opnieuw afstellen.
Als ik de klep er toch tussen zou laten en de slangen zou vervangen en de klep zou verder goed zijn, dan zou hij theoretisch geen valse lucht aan mogen zuigen en zou het stationair dus ook moeten dalen (dus ook opnieuw afstellen). Zeg ik het dan goed?
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98 
Antwoord
#63
Die slangen werken wellicht niet maar het is dan nog geen valse lucht. De lucht komt binnen vóór de venturi van de carburateur en wordt gewoon meegenomen in het mengsel, de bovenste tuut ontlucht de vlotterkamer naar buiten en de onderste de venturi-ruimte. Beide staan normaal ook in verbinding met de inlaat, en dat is gewoon de buitenlucht.
Vreemd dus dat het toerental reageert op afsluiten van de tuutjes.

Ik denk voor de zekerheid dat je de tuutjes afsluit en de carburateur afstelt. Als je dan nog eens een goede hot start valve tegenkomt en het nodig vindt dat-ie er is, kan je het systeem altijd nog installeren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#64
Logischerwijs zou je dan inderdaad zeggen dat het afdoppen geen effect zou moeten hebben op het toerental. Deze zakte wel flink. Heb je hier een andere verklaring voor?

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98 
Antwoord
#65
Ik ben op zoek naar nieuwe v-snaren. De snaren die er nu op liggen (origineel Volvo) bevatten de volgende info:

937 536
9,5 x 918
16211

Ik kom met alledrie de zoektermen niet ver via de reguliere kanalen (Estateservices, Skandix, Nordicar, Volvo Klassiekers Webshop). Heb ik een afwijkende maat?
Kan ik ook een grotere maat nemen? Bijvoorbeeld 9,5x925?
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98 
Antwoord
#66
V snaren kun je bij elke automaterialenzaak halen als je de maat 9,5x918 even opschrijft
Antwoord
#67
Ik vind deze specifieke maat echter nergens terug, ook niet via universele leveranciers zoals Winparts.
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98 
Antwoord
#68
Heb nu 10 x 920 besteld. Hopelijk gaat het daarmee lukken.
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98 
Antwoord
#69
Ik kan twee Pierburg 175 cdus carburateurs kopen voor 45,- (voor beide). Ik heb ze niet direct nodig, maar dacht, met oog op de toekomst misschien wel handig, mocht ik hier ooit problemen mee krijgen. Ik twijfel.. zal ik het doen (redelijke prijs??) of is het overbodig.

Edit: Gekocht Big Grin
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98 
Antwoord
#70
Ik overweeg om LPG in te laten bouwen. Ik wil de wagen gaan gebruiken voor m'n woon- werkverkeer en dat is me met 1200km per maand te duur op benzine. Ik maak daarnaast nog aardig wat privé kilometers en kom dan uit op zo'n 23000km per jaar. Ik merk dat ik sinds ik deze wagen heb flink wat euro's per maand kwijt ben aan brandstof. Ik trek 't financieel wel, maar het is ook leuk om af en toe nog wat spaargeld over te houden voor andere dingen.

Nadeel: belasting wordt anderhalf keer verdubbel t.o.v. wat ik nu betaal. Technische nadelen of punten waar ik op moet letten?
Inbouwkosten? Ik kom na een snelle zoektocht uit op een bedrag van 1000,-. Is dat reeël?

Ik ben natuurlijk ook andere opties aan 't bekijken, zoals de aanschaf van een 940 op G3. Dat scheelt een paar tientjes in belastingcenten. Het idee om afscheid te nemen van de 240 vind ik uiteraard minder fijn.

Een pre-1977 140/240? Belastingvrij. Kan in de kosten gaan lopen qua onderhoud. Ik moet helaas veel laten doen door de garage en heb maar een bescheiden portemonnee.

Als ik het puur vanuit financieel oogpunt bekijk zou een compleet andere wagen (niet-Volvo) ook tot de mogelijkheden kunnen behoren. Dan kom je al gauw uit bij de usual suspects.. lichte hatchbacks. De Aygo's, C1's enz. Daar begin ik niet aan.
Iets zwaarder, Skoda o.i.d. op diesel of LPG. Tja.. eigenlijk wil ik gewoon Volvo blijven rijden, ook al zou dit financieel de beste keuze zijn.
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98 
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 15 302 16 April 2024, 21:49
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 2.346 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 123 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 200.105 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.114 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 57.546 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 2.701 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.277 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 1.733 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk
Thumbs Up Volvo 245 L '75 (B200 -> B230) Bromtol 22 15.880 23 January 2021, 22:38
Laatste bericht: Bromtol

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)