Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 GL uit '86
#21
Ik ben eigenlijk op zoek naar wat naslagwerken. Ik lees dingen over de Haynes en Bentley handleidingen en dan zou er ook nog een officiële Volvo handleiding zijn? Kan iemand me vertellen wat het verschil is en welk boekwerk ik het beste aan kan schaffen?
Volvo 240 GL '86 B230A
Antwoord
#22
jos245 schreef:Prijsverschil tussen origineel volvo of imitatie is vaak vrij groot.
Maar ik vermoed dat de pookknop in beide links een imitatie is.
Mijn ervaring is dat als er niet expliciet "origineel volvo" bij staat vermeld je meestal een imitatieproduct krijgt toegestuurd.
Prijsverschil is er trouwens vaak ook omdat het ene bedrijf nu eenmaal meer winstmarge op zijn producten legt dan het andere.

Het stroef klinkend geluid bij het overschakelen kan mogelijk het druklager zijn wat te droog loopt.

Ik ben toch maar voor de goedkope versie gegaan. Komt vandaag binnen als 't goed is.

Dat geluid bij het overschakelen is ineens verdwenen..... vreemd. Ik hou 't in de gaten.
Volvo 240 GL '86 B230A
Antwoord
#23
Ik heb Haynes maar ik denk dat Bentley net zoiets is, een uitgebreidere op de doehetzelver gerichte handleiding, op basis van Volvo handboeken. Haynes ging vroeger de auto zelf uit elkaar halen dus er waren unieke en leerzame foto's bij, maar in de 240 boeken hebben ze al een hoop foto's links en rechts uit het archief gehaald.

De org. Volvo boeken zijn de beste en meest uitgebreide en precieze uiteraard en heten ook wel Greenbooks, en zijn over het hele internet te vinden. K-jet.org heeft een mooie collectie voor USA 240's, en 240.se ook, iets Europescher/Zweudscher: http://www.240.se/litteratur/service200.htm
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#24
Marc1970 schreef:Ik heb Haynes maar ik denk dat Bentley net zoiets is, een uitgebreidere op de doehetzelver gerichte handleiding, op basis van Volvo handboeken. Haynes ging vroeger de auto zelf uit elkaar halen dus er waren unieke en leerzame foto's bij, maar in de 240 boeken hebben ze al een hoop foto's links en rechts uit het archief gehaald.

De org. Volvo boeken zijn de beste en meest uitgebreide en precieze uiteraard en heten ook wel Greenbooks, en zijn over het hele internet te vinden. K-jet.org heeft een mooie collectie voor USA 240's, en 240.se ook, iets Europescher/Zweudscher: http://www.240.se/litteratur/service200.htm

Hee da's helemaal mooi, zo gedigitaliseerd en gratis. Dank!
Volvo 240 GL '86 B230A
Antwoord
#25
[Afbeelding: cc55c4e27930620deb913d1367532a25.jpg]

Mooie dag om 'm eens in de was te zetten. [Afbeelding: e8620a8372ad2f7ecc98a0768d3f065a.jpg]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo 240 GL '86 B230A
Antwoord
#26
Geen zin om voor elk kleinigheidje een nieuw topic te plaatsen, dus ik gebruik deze even;

Ik heb 't idee dat de B230A hoog stationair draait. Koud zo rond de 1100 en soms bij warme motor zelfs 1500. Of valt dit nog binnen de norm?
Volvo 240 GL '86 B230A
Antwoord
#27
Nee da's veel te hoog. Download TP11740-2 dat is het Volvo handboek voor Carburetted Fuel Systems, staat alles exact in.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#28
Marc, wordt je betaald om de hele dag op dit forum rond te hangen ofzo? Wink
Wederom dank voor de extreem snelle reactie. Ik heb 't handboek gevonden: https://www.scribd.com/document/24702977...el-Systems voor de liefhebbers

Vanavond even doorspitten.
Volvo 240 GL '86 B230A
Antwoord
#29
Hmm.. eerste wat me opvalt is dat er zo te zien geen olie meer in de carb zit. Als ik het goed lees zou dat er onder het gele dopje van de Pierburg ingegoten moeten worden..
De Greenbook spreekt over ATF. Daar kan ik dus niet gewoon de 10W40 ingooien die ik hier nog heb liggen?

Ik heb kortgeleden een toerenteller ingebouwd.. bij koude motor schommelt deze tussen 1000-2000 toeren, onrustig naaldje. Ik heb alleen niet het idee dat de motor dan ook echt zo fluctueert in toeren. Tenminste, het is niet te horen.
Zodra de motor warm is blijft 'ie mooi stil hangen op 1100 toeren.
Volvo 240 GL '86 B230A
Antwoord
#30
Hoe dikker de olie, hoe trager de naald reageert op vacuumveranderingen in de motor, het is dempingsolie zeg maar. Resultaat is een korte verrijking bij acceleratie, dat is prettig.

ATF is iets van 5W20, vrij dun zowel koud als warm. 10W40 van mij mag het, liever ATF. ATF kan je ook in de stuurbekrachtiging kwijt, komt nog wel eens van pas.

Stationair moet je een paar 100 naar beneden draaien, rustiger bij het stoplicht etc.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Markfranken - Volvo 245 DL 1975 K-Jet B20F markfranken 238 53.393 1 July 2018, 21:44
Laatste bericht: TeunTimmermans
Brick Jessica - De Volvo met problemen Robbie Rotten 15 835 7 May 2018, 21:58
Laatste bericht: Marc1970
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 137 27.463 18 March 2018, 12:43
Laatste bericht: ruuds70
  Volvo 244 DL 1980 Mark244 18 3.724 14 March 2018, 02:23
Laatste bericht: Jerry
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 277 78.524 9 January 2018, 18:37
Laatste bericht: koert4
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 330 81.159 1 November 2017, 14:40
Laatste bericht: Arjan.
  2x Volvo 262c Bertone Texel32 28 10.629 10 June 2017, 22:55
Laatste bericht: Texel32
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 48 19.534 14 May 2017, 00:00
Laatste bericht: nick740
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 175.646 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69
  244Drift en de Volvo hobby 244Drift 45 9.751 21 April 2017, 00:45
Laatste bericht: boedr

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)