Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat is er nodig om dit B230 blok pas te maken in een 142?
#1
Ik zie net op Marktplaats een advertentie voorbij komen die ik interessant vind: http://link.marktplaats.nl/m1004108474

Een B230FK blok met turbo en versnellingsbak voor een aantrekkelijke prijs (of het duur is an sich weet ik niet, maar ik vind <1000 euro voor 400+ pk wel goedkoop).

Ik vraag me af wat er allemaal nodig zou zijn om dit werkend te krijgen in mijn 142?

Een andere achteras om het vermogen kwijt te kunnen? Een cardanas? Computer?

Mijn superturbo diesel project is nog erg veel uitzoekwerk en naar ik begrepen heb is een B230 een redelijk eenvoudige swap in een 142, dus zou een mooie tussenoplossing kunnen zijn.
#2
met turbo moet ie iig overeind staan, anders heb je geen plek.. er is al veel over geschreven hier.. ook op TB.. en eventueel http://www.tinustechniek.nl/1-div-ohc.html
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#3
Niet zoveel.
Goede motorsteunen (zelf maken), een versnellingsbaksteun, oliepan van een B20, downpipe. En ik weet niet welke versnellingspook je nu hebt, op de grond of ver vooraan, bij die laatste moet je ook de tunnel nog een beetje aanpassen. En daarnaast een heleboel kleine dingetjes maar dat lukt wel. Rechtop hoeft niet, maakt het weer extra lastig bij de rembekrachtiger en versnellingspook.
De bijbehorende ECU's zijn goed verkrijgbaar maar de prijzen zijn heel erg wisselend, dus zou die erbij vragen. Zo goedkoop is hij nou ook weer niet. EDIT: voor blok + gewilde M90 niet heel gekke prijs./
Als je een 240cardan as neemt (om te verlengen/in te korten) heb je al een serieuze upgrade tov de 140 as. De achteras zou ik voorlopig zo laten, die begeeft het niet zo snel.

Overigens is 400+PK wel heel erg optimistich. Je moet al heel je best doen om er 300 uit te krijgen.

Hier een topic van mijn oude 144 (door nieuwe eigenaar) die er ook zonder ervaring zelf een B230FK in geschroefd heeft (lijkt hier en daar wel een beetje Teun de Beun manier (aka turbobrickstyle), maar het werkt):
http://forums.turbobricks.com/showthread...144+b230fk
#4
400+ haal je wel met een GT35. Althans, in een impreza met een aangepast blok. Geen idee hoe het zit met een B230, maar ik denk dat het al mooi is als er 250pk uit komt met de mogelijkheid om deze later uit te breiden.

Ik heb nu een bak met de pook helemaal vooraan, maar aanpassingen maken aan de tunnel is geen probleem. Da's maar wat plaatwerk, simpel gezegd.

Ik heb al drie B20's en ÃÃn B230 liggen die ik kan gebruiken om motorsteunen e.d. te maken. Ik heb al een mail gestuurd met de vraag hoe het zit met een ECU.

Maar heb ik verkeerd begrepen dat het diff van een 142 niet zo geschikt is voor hogere vermogens? Zit de beperking dan vooral in de cardanas?
#5
Dopski schreef:, oliepan van een B20,

Moet dat ook als je de motor er scheef inzet?
#6
250PK lijkt me mooi ja, dan kan je waarschijnlijk ook gewoon uit de voeten met de standaard kabelboom en ECU's (ontsteking en brandstof zijn apart). Dan hoef je geen kosten te maken met standalone ECU's enzo.

Olie pan wist ik niet zeker. Ik dacht zelf van niet, maar zag zo snel in dat andere topic dat er een b20 pan onder ging. Je moet in ieder geval het "subframe" van de 140 omzeilen. Misschien kan dat met de B230 pan ook, desnoods met een paar klappen van de hamer.
Maar dat is vast wel te vinden in de diverse topics.
#7
Madman schreef:Moet dat ook als je de motor er scheef inzet?
er is anders geen plek ivm de vooras-balk
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#8
Ik heb nog een donor B230 en B20 staan, dus dat met die oliepan zal wel niet zo'n probleem zijn. En als het nodig is kan ik er ook nog aan lassen, al doe ik dat liever niet ivm waterdicht krijgen en gebrek aan las-ervaring.

Hoe zit het precies met het schuin zetten en het monteren van een grotere turbo? Ik begrijp dat dat lastig is, maar is dat alleen lastig als je die wielkuip origineel wil houden? Want die kan natuurlijk ook aangepast worden. Dat lijkt me makkelijker dan de remcylinders e.d. aanpassen (al zit ik sowieso te denken om een pedalbox te monteren en dat allemaal te verplaatsen, dat zal ook wel moeten voor dat Mercedesblok, maar dat doe ik liever later als los project). Of kom je dan in de weg van je rechter veerpoot/ophanging?
#9
Blok rechtop is B20 oliepan en olie pomp of pickup.
Blok scheef is b230 oliepan houden.
De turbo past dan niet rechtstreeks op het spruitstuk maar kan je met twee flensen en een bocht omhoog brengen.
Het subframe moet je een cm of drie verlagen ter plaatse van je oliepan.
Grotere tunnel maken voor je bak.
Grotere radiator verzinnen met elektrische fan aan de voorkant ivm ruimte gebrek.
Die grote polie op de krukas raakt je stabilisator stang.
Ik heb de stang naar voren gezet een paar cm.
De achteras is een dana 30, zit er verschil in de dana 30 van een 1 2 7 of 9 serie?
De overbrenging van de 144 is waarschijnlijk 1 op 4,10
Ik denk dat je met een B230 turbo met 200pk en 300nm koppel in een lichte 144 een achteras wilt met 1 op 3.43 uit een late 940.
Dat word dan samenstellen of de as van de 940 inkorten en pasmaken.
Misschien past iets van een 240 wel?
De draagarmen lijken wel op die van een 140.
Ben benieuwd Smile
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
#10
Wat betreft rechtop of schuin:
Binnenscherm aanpassen lijkt nog best wel mee te vallen. al wordt er wel een dragend stuk verwijderd:
[Afbeelding: 2015-06-27%2015.33.52_zpsnyopxra7.jpg]
en
[Afbeelding: 2015-06-29%2014.27.37_zpsizx0tscl.jpg]

Aan de andere kant zit je met de rembekrachtiger.
[Afbeelding: IMG_2578_zps03af592b.jpg]
Ik zou er denk ik voor kiezen om met een 90graden bochtje gelijk naar beneden te gaan, maar misschien lukt dat niet ivm de stuurstangen.

Als je dat blok van marktplaats koopt heb je trouwens ook nog een verdeler voor voorop het blok nodig en ook de hulpas (beide makkelijk aan te komen en makkelijk te wisselen). Het blok heeft nu namelijk nog de ontsteking achterop de kop, dat past niet in het schutbord van een 240 of 140. Ook een dopje voor in de kop heb je nodig dan.
Ik heb weleens in een 142 met B230FT gereden met een gat daarin gezaagd en dat is echt een herrie van jewelste (de kachelfan moest daarvoor ook wijken). Dat ding ging trouwens als een raket (veel vermogen weinig gewicht), was ook een mat rode trouwens.


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 277 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
Question B230 in 1974 244 DiedelsonKustoms 28 21.113 6 September 2022, 08:40
Laatste bericht: skidje
  B230 motor alleen op lpg rijden? gydomatra 19 12.137 2 March 2021, 12:20
Laatste bericht: Mark244
  940 blok in 240 Nicolaas H 15 7.623 17 April 2020, 17:36
Laatste bericht: Grey240Polar
  Verschil geluid B200/B230 Grey240Polar 2 2.627 16 April 2020, 22:11
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230 A in 240 1984 verwarming binnen ineens lauw -warm ? adrianus240 4 3.298 8 December 2019, 18:11
Laatste bericht: Marc1970
  Frankenstein heeft een nieuwe waterpomp nodig graddus 24 12.236 13 July 2019, 20:18
Laatste bericht: graddus
  stilgevallen motor: repareren of ander blok jootman 47 31.902 2 February 2018, 01:41
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Stationair niet ok B230 jos evers 71 54.396 5 December 2017, 08:04
Laatste bericht: jos evers
  Herkennen origineel blok ? jero 1 2.308 15 February 2017, 12:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)