Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De 740 van Chris B - Opoe, de relaxschuit a.k.a. Der Bismarck Mk III
#11
Heren, vanaf wanneer is men van grote water kanalen naar de kleine waterkanalen gegaan?
Andere kant, ik heb een "moderne" 531 kop op mijn b23a onderblok gezet en in principe wil dat best. Alleen het verloop van groot naar klein zal de pakking wat meer moeite kosten misschien ?
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#12
Vriespluggen tik je er evt gewoon weer in mocht het nodig zijn meen ik, het idee is toch juist dat die er uitploppen als je koelwater bevriest en daardoor het blok heel blijft?
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#13
Het werd even een crashactie afgelopen zondagavond. Naar huis rijdend dacht ik opeens aan Sinterklaas en vroeg mij af waarom die knakker niet naar huis was. De reden? Er vloog een witte schuit over de snelweg die een stoomboot nadeed.

Gelukkig was ik al zo goed als thuis, echt minder dan een kilometer. Thuis de 740 in de garage geschoven en goed laten afkoelen waarna ik in 4,5 uur een koppakking gewisseld heb. Ik heb de oude kop hergebruikt, daarvan wist ik zeker dat die eraf gehaald is met koude motor. Tijdens de klus ervaren hoe taai 30 jaar oude pakkingen kunnen zijn, het verwijderen daarvan vroeg nog de meeste tijd. Verder nog een paar slechte stukjes bekabeling tegengekomen die ik vervangen heb. De draad naar de carb bv had geen enkel stukje isolatie meer. Ook kwam ik erachter dat de stekker van de hallsensor op de verdeler los zit en dat de verdeler inwendig kats versleten is. (veel zijdelingse speling op de as en laat flink wat olie door).

Sindsdien heb ik er alweer zo'n 1.000 km-er erop zitten, zonder problemen en geen drukopbouw, koelwater of olieverlies. Ziet er goed uit dus.

Wat nu nog even openstaat is de vraag welke afstelling voor de ontsteking, ik lees zowel 12 als 15 graden. En ook lees ik dat met lpg er 4 graden bij opgeteld kan worden. Dussss, wat is het beste? (verbruik en vermogen). Voor de kopwissel haalde ik 1 op 8,5 en nu blijft dat steken op 1 op 7,5... De ontsteking staat nu op 15 graden, op het gehoor loopt het blok dan het mooiste maar merk ik ook dat de top/vermogen wat achterblijft.
Antwoord
#14
Interessante vraag mbt die ontsteking, ik kan je er niet mee helpen, maar komt wel erg bekend voor. Koppakking wissel en minder vermogen.
Zijn die hall sensor verdeelkappen nog nieuw te koop ?
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#15
Weet je zeker dat de distributieriem goed zit om alle assen? Verlies van top heb ik zo al een keer meegemaakt.

De koelkanalen zijn er twee van, Big en Small Coolant Passages. De BCP koppen zijn de oudste en eigenlijk op hun best tot de 2.1 boring. Op 2.3 blijft er heel weinig klemmend oppervlak over tussen bepaalde kanalen en de cilinders.
De openingen in de koppakking zijn bijna allemaal kleiner dan de openingen in het blok/de kop en sommige lopen niet eens door, dat heeft niks met BCP en SCP te maken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#16
Maandag komt er een nieuw spanrolletje op, de huidige is met 5k gesneuveld en maakt herrie. Zal dan meteen ook even de timing controleren.
Vandaag begonnen met mooi maken van het schuifdakje. Verf bladderde en de binnenbekleding daarvan is echt om te huilen.

[Afbeelding: 360.jpg]

[Afbeelding: 360.jpg]

[Afbeelding: 360.jpg]

[Afbeelding: 360.jpg]

[Afbeelding: 360.jpg]

[Afbeelding: 360.jpg]

En voor dit ding komt de stof maandag binnen;
[Afbeelding: 360.jpg]
Geen overbodige luxe
Antwoord
#17
Ben nu een paar duizend km verder, blok loopt het mooiste met de ontsteking op ongeveer 12 graden. LPG is afgesteld, was nodig! Op LPG kan ik nu weer de 170 halen. (niet dat ik dat dagelijks doe ofzo, het is wel een indicatie voor de hoeveelheid kracht in t blok). Distri stond op tijd trouwens.

Verder heb ik de 740 laten taxeren door Wiebren de Jong, taxatiewaarde is €2.500,- De auto is net geen B staat, als ik een paar deukjes aanpak dan wordt dat al een heel stuk beter. Werk voor het komende jaar. Mijn vorige auto, een BX, heb in ik de loop van 4 jaar eigenaarschap opgewerkt van een hele slechte C naar A conditie. Gaat met deze ook gebeuren, gewoon omdat het leuk is.

Ik was van plan om er echt niets aan toe te voegen qua opties... wordt mij zomaar een (bijna) compleet origineel ABS systeem in de schoot geworpen. Een dergelijke klus, ABS fabrieksorigineel inbouwen, heb ik ook bij de BX gedaan en ABS vind ik echt een hele fijne toevoeging voor de veiligheid! Denk dat er dus een zomerprojectje aan zit te komen. Heb alleen wel wat vragen:

- Hoe zitten de sensorringen op de vooras, is dat onderdeel van het lager?
- Is de sensorbevestiging op de vooras voorbereid?
- De sensor op de achteras, is die van met en zonder ABS hetzelfde? Of zit er een andere sensor en vertanding op? (dat laatste zou balen zijn ivm benodigde andere achteras)

Wat ik iig mis zijn de leidingen tussen ABS blok en hoofdremcilinder en eventueel de leiding naar achteren toe. Afhankelijk van de situatie met de achteras zal dat een zoekactie worden de komende tijd. Mocht een andere achteras nodig zijn dan heb ik opeens een setje ABS onderdelen in de verkoop...

@ A_A, Hall verdeelhuizen zijn nieuw verkrijgbaar voor de lieve prijs van c.a. €250,- Is iets wat wel op het lijstje staat, mijn verdeelhuis heeft heel veel speling op het asje en lekt daardoor olie. (o-ringen vervangen helpt dan helemaal niks).
Antwoord
#18
Je zou even kunnen kijken, maar de ABS sensorring heeft 4x zoveel gaten als de gewone.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#19
Chris ,
Is er dan niet een optie voor een bdp sensor en een electronisch systeem? Evt met wasted spark?
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#20
Pffff, even het stof van dit draadje blazen. Dat is een tijdje terug. Hoog tijd voor een update!

De ABS actie laat ik zitten, ben er ondertussen achter dat dat teveel gedoe is. De koppakkingwissel had ik moeten doen zonder de kop te vlakken. Dat gaat vaak goed, alleen niet deze keer. Dat moest opnieuw helaas. Dit keer met een goede gevlakte kop.

Verder doet de 740 wat t ding moet doen, rijden, elke dag weer en 1.000 km per week. Genieten!

Vandaag was ik bezig met een t-stukje van de vacuumleidingen rondom de carburateur, helaas brak daar wat bij af. Wie weet wat dit tonnetje is en wat het doet? Moet ik dat vervangen of is er een alternatief.

[Afbeelding: 360.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  De 245 van de vriendin van Chris B Chris B 19 14.228 18 July 2016, 16:22
Laatste bericht: Marc1970
  Even Voorstellen...........Chris brun-c 10 7.599 25 May 2015, 17:03
Laatste bericht: SFRC

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)