Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke motoren voldoen aan de euro norm (milieuzone Rotterdam)
#31
@ marc, aan wie en hoe heb je die vraag gesteld, ik wil ze graag dezelfde vraag stellen maar dan voor een sedan.
@ Arno, ja lijkt me ook. Plan was om de B230 te laten registreren (als ik het netjes wil doen moet dat sowieso, al zou ik in de Botlek wonen), en dan gelijk als type een B230F met M47 te selecteren, met U9, als het ware ook gebeurd wanneer je een auto invoert. Maar een eerder berichtje van de RDW gaf hetzelfde antwoord als ze jou gegeven hadden.
Antwoord
#32
Ik heb gewoon heel saai op de RDW en de Volvo website het contactformulier ingevuld, blijkbaar hebben ze daar mensen voor die dat soort vage vragen, over auto's die ze allang niet meer verkopen of registreren, beantwoorden.

De door u ingegeven vraag of opmerking:
Ik rij met veel plezier in een van uw prachtprodukten, een Volvo 240 GL, met B230F, modeljaar 1989. Hij is echter in september 1988 op kenteken gezet, waardoor de emissiecode K6 op het kenteken staat. Ik wil deze code graag laten omzetten naar U9, zoals de 240's van hetzelfde modeljaar na 1 jan 1989 op kenteken kregen. De RDW wil dit best doen, maar daarvoor hebben ze een verklaring van de importeur nodig (waaruit blijkt dat de emissiecode U9 is) Kunt u zo'n verklaring opsturen of hoe kom ik er anders aan? Met vriendelijke groet, Marc
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#33
Moet Dob niet even een Kat ertussen hangen? En geldt dat ook niet voor de M50 van Arno?
Antwoord
#34
Ik heb er een kat tussen. En die blijft ook, ongeacht wel of geen u9.

Waarmee ik maar wil zeggen dat het daar niet aan ligt. Gaat gewoon puur om datum eerste tenaamstelling.
Antwoord
#35
De RDW maakt er werk van, maar ik vind altijd al dat die erg klantvriendelijk zijn. Een vriendelijke Drent belde om te zeggen dat-ie niks meer kan veranderen aan typegoedkeuringen van zo lang geleden, maar dat dat ook niet hoeft omdat er K6 op mijn papieren staat, prima.

Dus uitgelegd dat Rotterdam K6-G wil zien, dat vond de RDW maar vreemd want die aanduiding kennen ze niet. En daar gaan ze nog over terug bellen. Geweldig allemaal. De RDW gaat de gemeente Rotterdam uitleggen hoe het zit met emissiecodes, haha.

In die pdf van Volvo staan trouwens wat emissiecijfers van TUV, CO was toen 1,03 g/km (max. 2,3 in EURO-3), CH was 0,156 g/km (max 0,20) en NOx was 0,099 g/km (max 0,15), de B230F voldeed dus in 1988 al aan EURO-3. Jammer dat die norm toen nog niet bestond.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#36
Ik ben vandaag naar aanleiding van een vraag bij Volvocar ook teruggebeld door een erg vriendelijke man. Hij kon mij niet helpen aan een typegoedkeuring, omdat ik mijn auto zelf gemaakt heb en dus niets zou hebben aan de typegoedkeuring van een laat model. Op zich terecht.
Hij heeft wel de typegoedkeuring van mijn 740 turbo toegezonden. Daarop staan ook de emissie bevindingen. Helaas staan die alleen in gram/proef en niet in gram/km. Weet iemand hiervoor de gegevens om dat om te rekenen? Ik heb alleen nog de EURO-1 gevonden (zie pag1). En hierboven die van EURO-3 van Marc. Ben wel benieuwd naar de eisen per norm, of een officieel documentje waarin dat overzichtelijk is omschreven.
Daarmee zou ik dan bij de gem€€nte Rotterdam terecht kunnen (helaas dus niet niet via de RDW).
Antwoord
#37
Hier heb ik die normen gevonden: https://www.theaa.com/motoring_advice/fu...dards.html De Europese emissiestandaards hebben ook hun eigen wiki.

Gram/proef heb ik ook, dat is CO HC en NOx resp. 12,22 2,29 en 2,13 daar zit een factor 11,9 14,7 en 21,5 tussen om naar g/km te gaan. Maar ja, we weten niet of dat dezelfde proef is geweest.

Ho wacht even, de proef heet type I en type II, wonderlijke opmaak heeft dat documentje.

Daarboven staat "Luchtverontreiniging: T.U.V.-18.8.122.02 of e1-70/220-2642 (88/76)"
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#38
Even wezen spitten in de Rotterdamse raadspaperassen, eerst komt er een motie die voorstelt K6, E2 en U9 vrij te stellen, dan vraagt B&W advies aan TNO die melden o.a. dat er destijds allerlei fiscale stimuleringsmaatregelen waren waaronder K6-G en K6-O, geregeld en ongeregelde katalysator, en dat alleen K6-G met zekerheid aan de Euro 1 norm zou voldoen. Dat laatste is overgenomen in de uitvoering. Alleen registreert de RDW alleen maar K6. Kan ik dus voorlopig mooi niks mee.

Mooi informatief stukje van TNO: http://www.ris.rotterdam.nl/cgi-bin/show...pdf#search="rdw tno"
Eigenlijk is TNO al niet heel erg te spreken over K6-G en U9, alleen E2 is gelijk aan de echte Euro-1 norm.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#39
Ok. Dan zou je weer ee n apart documentje moeten vinden dat je G of O onderbouwt.

Wat betreft die tests volgens mij staat er op de mijne iets vergelijkbaars; test 1 en 2. Alleen bij mij staat onder test 1 g/test (helaas niet per km zoals bij jou) en bij test 2 het contract in %.
Antwoord
#40
Die bestaan niet, de RDW registreerde niet in die categorieën. Nooit gedaan, dus ik denk niet dat ze dat ter ere van mij en mijn 240 gaan doen. Min of meer een cock-up van de gemeente Rotterdam, een uitzondering toestaan waar niemand aan kan voldoen.

Als de RDW nog eens belt zal ik vragen of zij nog ergens een mogelijkheid zien om administratief en kosteloos in de Rotterdamse milieuzone te rijden, als Volvo Nederland nog iets uit hun archief kan duikelen. Anders zal Rotterdam het in voorkomende gevallen met de 144 moeten doen i.p.v. mijn luchtzuiverende 240. Ik ga er echt geen euro aan besteden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke volvo daily driver? Dopski 11 11.446 12 April 2016, 21:33
Laatste bericht: Dopski
  Welke auto/Volvo net zo betrouwbaar als mijn S60 2.4D? YinYang 8 10.558 24 November 2015, 16:34
Laatste bericht: 244dl
  Weer een euro erbij... 244dl 1 2.865 18 November 2015, 21:17
Laatste bericht: jos evers
  Lid worden van een club.... maar welke dan ? EdRaket66 12 9.284 2 October 2015, 15:26
Laatste bericht: Wijnand
  In welke auto hoort dit onderdeel? jos245 8 7.377 21 September 2015, 10:10
Laatste bericht: A_A
  Volvo 200 kopen; Op welke websites zoeken? Uberbrick 5 6.088 24 November 2014, 11:19
Laatste bericht: Uberbrick
  Welke zeldzame Volvo onderdelen heb je? Yellow240 61 44.408 17 October 2014, 01:33
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  welke club? waap 18 12.409 12 July 2014, 21:39
Laatste bericht: A_A
  Welke radio’s waren er in 1976 beschikbaar? Ohrtmann 22 16.800 3 May 2014, 22:25
Laatste bericht: 265gl
  IPD Blauw welke RAL-kleur? Stevves 11 7.989 24 January 2014, 15:43
Laatste bericht: Stevves

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)