Berichten: 158
Topics: 41
Lid sinds: May 2006
IK vraag mij af, wat is nu de juiste volgorde om van een volvo 244 de remmen te ontluchten (handmatig, met tweede aan het rempedaal)?
en hoe moet dat precies, hoeveel keer pompen en wanneer?
Ik lees in een volvo boekje het volgende:
voorkant bestuurder eerst, alle 3 de nippels tegelijk open-is alle 3 tegelijk nodig?
Daarna bijrijderskant.
Aan de achterzijde een 'gravity bleed'?
Zie:
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/20...brakes.pdf
pagina 21
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
20 October 2015, 22:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 October 2015, 22:46 door Marc1970.)
Je hebt in elk geval het goede boek. De Volvo manier is vreemd maar werkt ongetwijfeld, als je het precies opvolgt.
Ik heb altijd de lange leidingen eerst gedaan, eigenlijk maakt de volgorde verder niet veel uit. Ik hang een doorzichtige slang van de nippel naar een potje met DOT4, en pomp een keer of drie-vijf en kijk dan of ik nog luchtbellen in de slang zie zitten. Meestal is pomp ik het hele reservoir zo goed als leeg, en dan verse DOT4 erin en nog even doorpompen en dan is alles weer 99% nieuw.
De remcircuits zijn gescheiden boven en onder, onderste heeft 2 nippels bij de voorkant, het bovenste 1. 'Gravity bleed' is gewoon de nippel openen en wachten wat er uit druppelt.
Als je de hoofdremcilinder vervangt, vul en ontlucht je deze eerst op de werkbank, dopjes in de uitgangen, snel aansluiten en dat scheelt tientallen keren pompen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.236
Topics: 172
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:en hoe moet dat precies, hoeveel keer pompen en wanneer?
Met een eazy-bleed; pompen is zoooo 1980.
Doe je zelf een lol, koop er 1 of
maak er zelf 1,
Voor een paar euro een hoop lol en altijd goed, en je kan het in je 1-tje.
Berichten: 158
Topics: 41
Lid sinds: May 2006
Rob schreef:Met een eazy-bleed; pompen is zoooo 1980.
Doe je zelf een lol, koop er 1 of maak er zelf 1,
Voor een paar euro een hoop lol en altijd goed, en je kan het in je 1-tje.
Inderdaad, ik heb een paar maanden geleden bij het voor het eerst vervangen van de bekrachtiger (ik vond de remmen wat slecht en wilde sowieso de olie vervangen en ontluchten) eentje gekocht van easybleed. Maar bij het voor het eerst aansluiten lekte hij al vreselijk veel lucht :-S - dus toch maar op de ouderwetse manier overgeschakeld...
Maar, zelf eentje maken ziet er interessant uit!