Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De 245 van de vriendin van Chris B
#11
Even over het verven van interieur delen, Chris , die groene 1981 sedan met zwarte plastic interieur delen, die blijkt ook geverfd te zijn. De achterkant van al het plastic is nog gewoon bruin. Dus het kan wel.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#12
Er is een plastic primer op de markt. Moet je die er wel eerst onder doen is mij ooit eens verteld. Anders schijnt het niet goed te hechten
Antwoord
#13
Ondertussen besloten om "gewoon" te blijven bij hoe het origineel geleverd is. Zwart dash dus. Ook ivm de kwetsbaarheid van het beige kunststof.

Verder doet deze 240 wat hij moet doen, (zo goed als) probleemloos kilometers maken. De highlights van de afgelopen periode zijn de lekke krukaskeerring voor die ik vervangen heb, een spanningsregelaar met koolborsteltjes en dat ik een eind op weg ben met de anti roestbehandeling. Die behandeling bestaat uit het wegwerken van alle beginnende roest door roestplekjes kaal te maken, ontroesten met Rustyco, behandelen met zinkfosfaatprimer, gronden en afwerken met lak of bodycoating. Als laatste komt er een laag vet in, het Mike Sander vet. Ik heb nog twee deuren, een wielkuip ra en de kofferbak te doen.

Een kwaaltje op dit moment is dat het ding koud op benzine wat nukkig is. Ontsteking is nieuw, recent onderhoud gedaan, kleppen gesteld, etc. Iemand suggesties? Het lijkt erop alsof er teveel benzine ingespoten wordt, verdenk om die reden de drukregelaar.
Antwoord
#14
Heel goed de stationair regelklep schoonmaken, een Bosch tonnetje van 10x4 cm, onder de gasklep hangend. Gewoon eraf halen en met wasbenzine en een wattenstaafje alles weer blinkend maken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#15
Jup, check. Had ik inderdaad nog niet vermeld. Ook die heb ik schoongemaakt, doe ik elke twee beurten. (en 1x jaarlijks het zeefje aka flame trap)
Antwoord
#16
wisselend stationair heb ik nog niet kunnen achterhalen. Ach, het is niet echt storend en het rijd er niet minder om. Kom er vanzelf een keer achter.
Wel de afgelopen twee weken druk bezig geweest met de stuurpomp. Snaar liep er steeds af en na enig getuur en observeer erachter gekomen dat er een slinger in de poulie zat en speling op het asje. Tijd voor een andere dus, alleen die andere kostte nog flink wat tijd en werk. Eerst een verkeerde opgestuurd gekregen en daarna met best wat moeite eindelijk een goede op de kop getikt. Gisteravond die andere pomp gemonteerd en het ziet er nu goed uit.

Ik twijfel alleen over het type ATF dat mij verkocht is, ATF 2D. In mijn 740 van 1986 moet ATF A of G omdat anders het stuurhuis kapot gaat, in deze 240 moet naar mijn weten ATF F.

Wat gooien jullie erin? (240 B230F van 1993)
Antwoord
#17
ATF F, ook in de 740Wink dit vanwege het gebrek van frictieverbeteraars die zooi hoort niet in onze oude volvo's ook geen a en g dus.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#18
Ook dit draadje maar eens afstoffen. Bij de 240 is er heel wat meer loos geweest dan met de 740. Kapotte dynamo, kapotte tellerbak en een weigerend elektrisch deel van het contactslot maakten de 240 helaas niet een heel betrouwbare reisgenoot. Gelukkig allemaal weer verholpen en het ziet er naar uit dat het nu allemaal weer ok is.

Verder ook de kachelmotor vernieuwd, drie andere roestvrije deuren erin gezet en heel wat beginnende roest bijgewerkt. Ik ben nu denk ik op 80% met de antiroestkuur. Nog de deur la, wielkuip + omgeving en alle randjes en naadjes die bereikbaar zijn vanuit de kofferbak.

Wisselend stationair heb ik nog steeds niet kunnen achterhalen, blijkt wel erg hardnekkig. Als de 240 het doet is het gelukkig wel een hele fijne en vlotte reisgenoot die ook nog eens spaarzaam is met de LPG. Mijn vriendin rijd gemiddeld 1 op 9,8 op LPG! Dat vind ik wel erg knap.
Antwoord
#19
Dat wisselende stationairtoerental bleek toch een nukkige CIS klep te zijn. Het is nu opgelost met een andere (schoongemaakte) van de sloop.

Bij aanschaf van deze auto heb ik de koppeling vernieuwd. Om toen de bak erachter weg te krijgen heb ik de beugel eraf gehad die aan de achterzijde van de M47 zit. Dat blijkt nu een domme fout te zijn... De bak lekt nu, de pakking tussen versnellingbak en de eraangeschroefde 5e versnelling blijkt lek. Iemand die al eens vervangen? Is dat een beetje te doen of vraagt dit moeilijke hocuspocus met afstellen van tandwielen etc etc. Zolang het losschroeven en weer vastschroeven is in een schone omgeving dan durf ik 't wel aan... De bak schakelt verder perfect en is vrij van bijgeluiden.
Antwoord
#20
Er zijn wel wat piefjes en palletjes om in de gaten te houden, op Turbobricks hebben ze alles al uit elkaar gehad, ook de M47: http://turbobricks.com/forums/showthread.php?t=258238

En een link naar een M47 greenbook: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=290370

Voor zover ik weet zit de enige shim aan de voorkant, tussen bak en kopp. huis.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  De 740 van Chris B - Opoe, de relaxschuit a.k.a. Der Bismarck Mk III Chris B 19 14.490 7 April 2016, 21:07
Laatste bericht: Chris B
  Even Voorstellen...........Chris brun-c 10 7.620 25 May 2015, 17:03
Laatste bericht: SFRC

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)