Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Problemen met opschakelen naar de 3 (BW55)
#1
Hoi allen,

Sinds deze week heb ik een vrij groot probleem met de oranje.

Specs: B21A, BW55, 3,73 as, altijd op LPG.Gebruik: binnenwegen en op snelweg ca. 100-110.

Ik had het al op bepaalde wegen dat bij de bak op vals plat terugschakelt van de 3 naar de 2.
Heel vreemd, nog geen tijd gehad om te kijken en het was niet structureel.

Afgelopen woensdag schakelde hij op de snelweg met 100 ineens terug naar de 2 (vrij veel herrie met 100).Dus gas losgelaten, gaat weer naar de 3, maar zodra ik mijn voet vasthoud om de kruissnelheid te behouden, schakelt ie weer naar de 2.

Kortom, ik moest 'm steeds verder terug laten zakken, totdat ik na 10 km rijden niet harder kon dan 70-80 km/u.

Op de vluchtstrook dus naar eerstvolgende afrit gereden. Gas loslaten bij de afrit, resulteerde in remmen op de motor, terwijl hij normaal opschakelt naar de 3 met het uitrollen.

Kickdownkabel veel losser afgesteld om later opschakelen (en ongewenst terugschakelen) te forceren en binnendoor weer naar huis gereden.
De eerste 10 km ging het weer goed, vlakbij huis begon het weer; op vals plat schakelde hij weer terug naar de 2 (bij 50-60 km/u). Ik ken m goed en dat is echt ongebruikelijk.

Meer info:
  • De BW55 heeft 180k gelopen, schakelproblemen kwamen vorige eigenaar (en mijzelf de afgelopen 2 jaar) onbekend voor.
  • bijna 2 jaar terug heb ik er verse ATF-F in gedaan, nieuw filter, lagers en keerringen;
  • B21A, 335k gelopen: 4e cilinder heeft iets minder compressie, daar heb ik een ander blok voor liggen (wat ik nog moet reviseren).
  • Blok loopt keurig, 2 weken terug LPG opnieuw afgesteld bij de sleuteldag van het register bij Carlo Schmidt.


Iemand enig idee?

Alvast bedankt,

gr Boaz
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#2
Volgens mij kom je dan al snel uit bij de 'governor' een op de uitgaande as meedraaiende drukregelaar die het opschakelen regelt. Normaal, zonder kabel, zou de bak bij 40 km/h al in de drie zitten dankzij de 'governor'. Download TP30578, een leuk werkje over de automaatbak. Uiteindelijk zal je ws. makkelijker klaar zijn met een andere bak.

Het 3-2 schakelen bij belasting is vrij normaal, dat is vrij nauwkeurig af te stellen met de kabel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Dankje Marc! Ik had al zitten lezen in de Greenbooks, maar was daar via de troubleshooting zelf niet uitgekomen. Top!
Het terugschakelen bij belasting ken ik wel ja, maar vals plat op een weg waar ik bijna dagelijks kom: dat klopt gewoon niet.

Net ook maar even opgezocht hoe de Governor precies werkt: http://auto.howstuffworks.com/automatic-...sion12.htm

Nadeel van een andere bak is dat ik wellicht over 2 jaar weer hier tegenaan loop. Aangezien het blok nog eens wordt gewisseld, zou ik dat wel tegelijk kunnen oppakken.

Nu nog ff een revisieset scoren...
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  KM kabel voor AW71+BW55 staartstuk Yezzz 6 3.063 27 January 2021, 09:32
Laatste bericht: Yezzz
  Sneller opschakelen automaat Bertone55 6 3.603 22 November 2020, 22:22
Laatste bericht: Bertone55
  BW55 vraagjes jos245 6 3.838 30 August 2020, 13:51
Laatste bericht: polestar-volvo
  Staartstuk BW55 swap naar AW71 gerbenvdlindeu 9 5.501 29 March 2019, 09:48
Laatste bericht: polestar-volvo
  Problemen automaat AW70 bartboos 7 6.002 14 December 2018, 13:21
Laatste bericht: skidje
  ombouwen 245-1993 naar automaat kombuis2008 1 2.532 28 July 2018, 11:17
Laatste bericht: RM
  AW70 i.p.v. BW55. Past dat op een 6cil? petervanriemsdijk 11 10.724 2 October 2017, 10:45
Laatste bericht: petervanriemsdijk
  M47 Guibo flens naar gewone flens oudevolvo 15 11.985 7 June 2016, 13:42
Laatste bericht: Tyn245GL
  Ombouw van M45 naar M46 of M47 Mark244 8 9.121 26 April 2016, 12:19
Laatste bericht: polestar-volvo
  Problemen dat koppeling blijf hangen en 3e versnelling tandwielengeluid lucvdbos 5 5.597 6 April 2016, 11:57
Laatste bericht: Jur

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)