Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Die 3-1-1 code kan ook het op 1500 rpm blijven hangen opleveren, dat is dan niet zoals bedoeld. Het signaal komt van de km teller, van pin 6 achterop bij de ronde stekker naar pin 34 op de LH ECU.
http://www.stonis-world.com/lh_ezk.html
https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 62
Topics: 17
Lid sinds: Jul 2011
Dat klinkt als een mogelijke oplossing voor het verhoogd toerental. In ieder geval waard om gecheckt te worden!
Berichten: 186
Topics: 60
Lid sinds: Dec 2010
Ik ben benieud Jeroen of het probleem inmiddels is opgelost en meer nog naar hoe het is opgelost.
Heb momenteel ook elektrische storingen ook al van alles uitgewisseld en nagelopen maar komen nog niet veel verder.
Vandaar dus interesse :-)
Daily drivers: Volvo 240 2.3 GL (91) & Saab 9.3 sportsedan 1.8 T 2006 / Eerdere Volvo's : 240 DL (86) - 245 GLT Turbo (83)- 245 GLT (91) - 850 GLE (94) - Volvo 240 2.0 i Polar (93) - Volvo 244 GL D6 (81) - 240 sedan 2.3 GL (90) -940 Estate 2.3 GLE HPT Turbo (94)- Volvo V70 2.5 T exclusive- Volvo 240 2.3.Polar (92)
Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Jeroen is toendertijd met de auto bij mij geweest. Als eerste heb ik toen de computer omgewisseld.Toen leek het opgelost maar na een uur draaien viel de auto toch weer een keer uit.
Ik heb daarna een aantal onderdelen zoals de eindtrap,luchtmassameter etc. tegelijkertijd uitgewisseld.
Daarna heeft de auto niet meer geweigerd.
Maar omdat ik niet na het wisselen van elk onderdeel apart de auto een tijd stationair heb laten draaien is het gissen welk onderdeel uiteindelijk de boosdoener is geweest.
Berichten: 186
Topics: 60
Lid sinds: Dec 2010
jos245 schreef:Jeroen is toendertijd met de auto bij mij geweest. Als eerste heb ik toen de computer omgewisseld.Toen leek het opgelost maar na een uur draaien viel de auto toch weer een keer uit.
Ik heb daarna een aantal onderdelen zoals de eindtrap,luchtmassameter etc. tegelijkertijd uitgewisseld.
Daarna heeft de auto niet meer geweigerd.
Maar omdat ik niet na het wisselen van elk onderdeel apart de auto een tijd stationair heb laten draaien is het gissen welk onderdeel uiteindelijk de boosdoener is geweest.
Bedankt vd snelle reactie Jos. Fijn dat Jeroen weer probleemloos kan rijden.
Mijn zoon gaat dit weekend weer verder met de puzzel. Ik zal wat jij gedaan hebt aan hem meegeven.
Daily drivers: Volvo 240 2.3 GL (91) & Saab 9.3 sportsedan 1.8 T 2006 / Eerdere Volvo's : 240 DL (86) - 245 GLT Turbo (83)- 245 GLT (91) - 850 GLE (94) - Volvo 240 2.0 i Polar (93) - Volvo 244 GL D6 (81) - 240 sedan 2.3 GL (90) -940 Estate 2.3 GLE HPT Turbo (94)- Volvo V70 2.5 T exclusive- Volvo 240 2.3.Polar (92)
Berichten: 1.292
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Mbt de vonkversterker/eindtrap, bij een 940 met LH2.4 en een B230FB weet ik dat de toerenteller gaat zwalken als de versterker minder wordt. Motor loopt dan constant bij 120 constante snelheid maar toerenteller schommelt zo van uit niets 1000 omhoog en 1000 omlaag.
Klinkt mij beetje als een slecht ontstoor relais. Lmm storing is uit te sluiten door de stekker hier van los te trekken. Motor gaat dan in noodloop,(hoger verbruik) maar loopt opzich wel redelijk.
Zo kwam ik bij de 240 van de zoon er achter dat er een gat in de inlaat luchtslang zat, lmm losnemen en liep goed, lmm vast en heel slechtlopen, omdat de meetwaarde niet klopt met de werkelijke lucht inname. In noodloop doet ie het dan wel omdat hij op waardes gaat lopen waarbij het eigenlijk altijd wel goed gaat.
(Ik moet wel even de tekst van die motor storing opzoeken trouwens)
Brandstof relais wat slecht is ?
Of de transistors in de ecu die de pomp niet meer aanzetten?
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 1.292
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Ok , snelheids signaal, zou intressant zijn om bij een goed lopende 240 met b230f even het snelheids signaal los te halen. Kijken wat hij dan doet.
Ik moet even zoeken, ik las op Facebook iemand waar de auto bij uitviel en dat bleek een defecte dynamo te zijn.
Zal even kijken of ik dat nog kan vinden, alhoewel Chris hier ook soms te vinden is, die had dat meen ik. Ik zoek even.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km