Berichten: 1
Topics: 1
Lid sinds: Nov 2014
Past een dynamo van een 440 ook op een 460?:help:
Mijn dynamo van de 460, zonder airco< begaf het. No zoog hij dus de hele accu leeg, ik heb het geld niet voor een nieuwe, ⬠175.--. Wel kan ik een voor ⬠50.-- krijgen maar deze is van een 440.
Het bouwjaar van mijn volvo is 1995.
Hoop snel wat te horen, groetjes Werner
Berichten: 83
Topics: 18
Lid sinds: Jun 2006
Volgens mij volledig identiek, Haynes manual zegt dat ook. Doen dus maar wel zeker ff de overleden dynamo langs de vervanger houden en typeplaatjes vergelijken.
V70 D5 Summum '12, 240 GLT Estate aut. '90, Citroen BX GTi '89 en ook nog een Peugeot 404 berline '64!
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
1 August 2015, 17:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 August 2015, 17:59 door 345GLS.)
tussen 440 en 460 zit geen verschil, wel tussen wel/geen airco!
Modellen met airco hebben een andere poelie. Deze is over te zetten, maar zet de bout alsjeblieft goed vast (liefst met een beetje loctite).
Ik zou overigens eerst even de spanningsregelaar bekijken; 9 vd 10 keer zijn de koolborsteltjes versleten en kun je toe met een nieuwe spanningsregelaar (hoeft de dynamo niet los). Nieuwe spanningsregelaar is goedkoper dan een 2ehands dynamo!
Een dynamo moet je pas vervangen als de sleepringen te ver afgesleten zijn of als het lager hoorbaar is. En als je een beetje handig bent kun je die onderdelen best zelf vervangen... moet wel de dynamo uit elkaar. Nieuwe sleepringen, nieuwe lagers, nieuwe spanningsregelaar en hij gaat weer 20 jaar mee.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL